FAQ  •  Bli medlem  •  Logga in

Det Mörka Tornet

<<

Mats Eriksson

Inlägg lör feb 01, 2014 12:13 pm

Det Mörka Tornet

Hur kan man ge ut fyra böcker i en serie om sju som talböcker?Man känner sig blåst av Bra böcker säg inte att jag ska köpa böcker (jag är chaufför det är inte så bra och läsa när man kör men lyssna är en höjdare) kan någon svara på detta? Mvj Mats
<<

Lilja

Inlägg tor feb 06, 2014 12:34 am

Re: Det Mörka Tornet

Anledningen är att de inte sålde så pass bra att de lönade sig. Sen håller jag med om att det är illa att de gör så...men sen är de ju inte längre King's svenska förlag.

Mitt tipps är att inhandla de amerikanska ljudböckerna. De är dessutom mycket bättre.

Lilja
<<

VonTratt

Inlägg tis sep 09, 2014 6:55 pm

Kom över Revolvermanne: Det Svarta Tornet 1 och Följeslagarna: Det Svarta Tornet 2
i Mint condition men hittar inget om vilken upplaga det är, gavs de bara ut en gång och
är således första upplagan eller hur kontrollerar jag detta?
<<

Lilja

Inlägg fre sep 12, 2014 10:29 am

Det brukar stå i den text om boken som finns med typ på första eller andra sidan. Där copyright info och liknande finns.

Lilja
<<

slammer

Inlägg tis apr 19, 2016 1:35 pm

Hej!
Tråkigt att ingen delar med sig av sina läsupplevelser från Det Mörka Tornet (DMT)! Jag är nu inne i den sjunde och sista delen av denna mäktiga berättelse. Började med "The Gunslinger" på nyåret och har sedan bara läst vidare. Visst blir det lite mycket ord ibland men det överser jag gärna med då det ju är just den massiva ordmassan som skapar den verklighetskänsla som är så typisk för Kings världar, hur orealistiska de än kan te sig. King är verkligen skicklig på att förhandla med läsaren -i alla fall mig- och få en att skriva på "kontraktet" trots rätt hopplösa villkor.
För min del tog DMT en rätt märklig vändning när Callahan dök upp i "Wolves of the Calla". Därefter utvecklade sig berättelsen alltmer till en skildring av författares (eller berättares) obevekliga underkastelse under stoffet för det de berättar om. King tycks ju mena att det både är han som skriver verkligheten och verkligheten som skriver igenom honom. Nog om detta meta perspektiv som ju också möter i många andra verk av hans hand.
Berättelsen om DMT är så mycket mer än en metaskildring av författarens villkor. Just nu tycker jag nog att band 4, "Wizards and Glass", är den bästa delen. Man kommer Roland och hans första "katet" så nära och skildringen är dessutom väldigt spännande. Kanske återkommer jag med några ytterligare reflektioner när jag läst ut band 7, Say Thank ya!

Long days and pleasent nights!

/Slammer

Återgå till Böcker