RECENSION

Dinah's Hat

Format: Novell  •  Publicerad i The Atlantic, maj 2026.
Helt utan förvarning publicerade King en kort novell via tidningen The Atlantic. Liknande saker har skett tidigare och liknande saker lär ske igen, men även utan förvarning är det alltid en liten trevlig present till fansen, speciellt som det i det här fallet inte krävs speciellt mycket för att kunna läsa den. Vare sig när det gäller att få tag i novellen eller att faktiskt läsa den. "Dinah's Hat" är nämligen en väldigt kort historia.
   Är den till och med för kort? Kanske det - jag blev i alla fall lite tagen på sängen när novellen plötsligt var över och jag inte kände mig helt färdig med berättelsen. Det känns ganska tydligt att King fått en idé, en bild, men sedan inte så mycket mer. Dock har han i vanlig ordning målat upp sina karaktärer så det i alla fall är möjligt att bry sig om dem trots att det bara handlar om några sidors text.
   Vi befinner oss i Florida och den som berättar historien om Dinahs keps är 70-åriga Sherry som en dag följer med sin granne Morris och hans dotter Dinah ner till havet och stranden. Dinah är svårt sjuk i både cancer och Erytropoetisk protoporfyri (EPP) - vilket innebär att hon extremt ljuskänslig. Utöver det har hon en mängd övriga åkommor som gör henne till en minst sagt känslig person.
   När denna udda trio stöter på ett gäng berusade killar på stranden som bland annat stjäl Dinahs röda keps blir det en rörig situation som slutar i ganska allvarliga konsekvenser.
   Mer ska jag inte säga eftersom berättelsen är så kort och det blir aningens svårt att inte säga för mycket. Det är ganska lätt att dra sina egna teorier om vad som händer och varför, men King är snål med förklaringar och svar. Just det leder till känslan av att novellen är för kort. För min del påverkar det helhetintrycket som gör att jag inte kan komma upp i mer än tre Följeslagare av fem möjliga, och då är jag nog ändå lite generös med omdömet…
Publicerad 2026-05-22

LÄS EN SLUMPAD RECENSION UR ARKIVET

The Long Walk

Biofilm, publicerad på foljeslagarna.com 2025-10-03
Den 24 september 1987 kom Maratonmarschen och Raseri i de svenska bokhandlarna. Jag köpte dem och gillade både mycket, men det var Maratonmarschen som verkligen satte sig. Den är en av de Kingböcker som jag brukar ha på min topp-3-lista. Det är nog även den Kingbok jag läst om flest gånger. Dels för att den är så bra och dels för att den har en behaglig längd vilk... [Läs hela recensionen]