The Dark Tower: The Long Road Home #2

Format: Tidning  •  Av Peter David, Robin Furth, Jae Lee och Richard Isanove, Marvel (2008)

Andra numret av The Long Road Home tar vid där första numret slutar och läser man dem direkt efter varandra är det som en enda lång berättelse. Överlappningarna mellan numren är riktigt snygga med andra ord.
   Handlingen förs dock inte så mycket framåt i nummer två utan vi får mest se Roland fly, med hjälp av sina vänner, från Hambry och den efterföljande lynchmobben. Roland har dock tur som har sina vänner med sig för själv är han fortfarande ohjälpligt fast i Maerlyn’s Grapefruit.
   Det känns skönt att se att Jae Lee och gänget fixar fortsättningen utan Kings direkta inblandning och det är bara att konstatera att de fortsätter att leverera det man kommit att förvänta sig av dem, kvalité! Och att handlingen inte förs framåt så mycket i numret spelar faktiskt mindre roll. Det vi får är rikt på handling och fyller väl ut numret.
   Vi får som vanligt också lite historik och jag hoppas verkligen att Robin Furth som gjort detta kommer att sammanställa alla historiska inslag till en bok eller liknande för detta är riktigt intressant läsning.
   Betyget blir som vanligt fem av fem.
Jag håller med Lilja. Serien fortsätter att utvecklas fint utan att följa en förlaga av King. Dark Tower-känslan är tydligt närvarande och det känns oerhört tryggt inför framtiden. Precis som Lilja säger händer det inte så mycket i detta nummer även om det ändå bjuder på en rafflande sekvens på en ranglig hängbro och så får vi se vad som händer med Sheemie i The Dogan och vad det leder till. En liten ledtråd inför de sista delarna i boksviten.
   Det känns mycket bra att den här serieadaptionen faktiskt plockar smått och gott från hela boksviten, för The Dark Tower har ju bjudit på ett universum som expanderat för varje del man läst (inklusive alla kopplingar i andra böcker), och trots att serieadaptionen egentligen ska behandla det som händer mellan flashbacken i bok fyra och inledningen på bok ett så får vi som sagt bitar från den övergripande mytologin, och om man sneglat en aning på de kommande numrens omslag så ser det ut som vi har en hel del spännande att se fram emot.
   Betyg? Fem Följeslagare av fem möjliga, så klart.
Först publicerad i Följeslagarna #238 - 2008-05-01

That Bus is Another World

Novell, publicerad på foljeslagarna.com 2014-07-04

I samband med att Stephen King var på en liten europaturné hösten 2013 för att marknadsföra Doctor Sleep i Frankrike och Tyskland, fick han en idé till en ny historia. Han drog idén offentligt inför publik och det kändes riktigt kul att vara med och ta del av processen. King hade åkt bil i Paris och vid ett rödljus tittat rätt in i en buss och tänkt att bussen är ... [Läs hela recensionen]