The Stand: Captain Trips #3

Format: Tidning  •  Av Roberto Aguirre-Sacasa, Mike Perkins och Laura Martin, Marvel (2008)

Nu har vi kommit strax över halvvägs in i den första omgången av serieadaptionen av The Stand, och än finns det fler karaktärer att introducera. En betydande sådan dyker upp i detta nummer, nämligen gangstern Lloyd Henreid som inom kort kommer att blir Randall Flaggs högra hand, i tv-serien så fint gestaltat av Miguel Ferrer. Serietidnings-Lloyd ser inte alls ut som Ferrer och är heller inte lika brutalt hård som Ferrer var i tv-serien.
   Seriens mest dramatiska sekvens finns i detta nummer, när Frannie Goldsmith berättar för sin mamma att hon är gravid. Rena såpadramatiken på ett par sidor. Annars så får vi följa med Larry, Stu, Nick och General Starkey på sina olika håll. I detta nummer är det Nicks tur att drömma om majsfälten där en mörk skugga alltid verkar vara närvarande.
   ”Captain Trips” fortsätter att vara en bra adaption även om jag tycker illustrerandet är lite så där just i detta nummer. Även berättandet är i lite mellannummerstil så det får bli fyra Följeslagare av fem möjliga.
Tredje numret av ”Captain Trips” fortsätter i samma fina stil som de tidigare två numren. Jag gillar i stort sätt allt med tidningen. Jag tycker man lyckats får till illustrationerna och karaktärerna perfekt.
   Jag är dessutom riktigt nöjd med hur bra manus man lyckats få till. Serietidningen följer boken väldigt bra och man lyckas verkligen bygga upp stämningen. En annan bra sak är att man tar sig tid att introducera huvudpersonerna. Med bara två nummer kvar av den första omgången har vi inte sett en skymt av Mor Abigail och endast små indikationer på Flagg, och de är bara några av alla de som saknas. Jag är dock glad att man tar sin tid och gör det ordentligt.
   Detta det tredje numret är riktigt starkt och fortsätter det så här kan det bli hur bra som helst. Betyget blir fem Följeslagare av fem möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #245 - 2008-12-01

Geralds lek

TV-film, publicerad på foljeslagarna.com 2017-10-03

Geralds lek har länge ansetts varit ofilmbar. Framförallt för att mycket av handlingen utspelar sig i Jessies huvud. Hur skulle man kunna överföra det till filmduken på ett logiskt och trovärdigt sätt? Se filmen så får ni svaret. Jag måste säga att Mike Flanagan lyckats väldigt bra. Han har löst det genom att visa oss personerna Jessie pratar med (i sitt huvu... [Läs hela recensionen]