The Stand: American Nightmares #1

Format: Tidning  •  Av Roberto Aguirre-Sacasa, Mike Perkins och Laura Martin, Marvel (2009)

The Stand är tillbaka för en andra omgång. Titeln den här gången är American Nightmares men annars är allt sig likt. Illustrationerna är lika bra som tidigare och manuset likaså. När det sen gäller handlingen är den en direkt fortsättning på vad vi fick se i förra omgången. De överlevande har nu börjat säga farväl till sina nära och kära samtidigt som de börjar fundera på vad tusan de ska göra nu.
   Framförallt får vi se mer av Nick, Larry, Fran och Stu men vi får också en första titt på Harold Lauder. När vi ser honom för första gången söker han upp Fran och han är precis som man såg honom framför sig när man läste boken. Jag saknar dock fortfarande Mother Abigail och Trashcan man men de lär väl dyka upp vad de lider. Den senare ska tydligen dyka upp redan i nästa nummer. Annars håller numret samma höga kvalité som vi kommit att förvänta oss av serien och dessutom får vi se skisser av några av sidorna för att få en uppfattning om hur numret skapats.
   Numret fortsätter alltså i samma stil som tidigare och orkar man fortsätta såhär tror jag detta kommer att bli en riktigt bra omgång. Betyget blir fem Följeslagare av fem möjliga.
Förutom vidriga Harold Lauder ansluter även Rita Blakemore till karaktärsgalleriet när Larry stöter på henne i Central Park efter att bland annat spanat in en snuvig apa! Säga man vad vill om The Stand-adaptionen men just snor har nog aldrig illustrerats så äckligt som i denna historia.
   Annars är numrets actionfyllda final där Stu äntligen tar sig fri ur sin fångenskap kanske det mest minnesvärda. Här har Mike Perkins verkligen gått loss med pennan och i bonusmaterialet får vi se lite exempel på hur han jobbar med gråskalor i sina teckningar på ett lyckat sätt. Jag gillar även numrets och omgångens prolog som tar oss tillbaka dit där allting började. Mycket snyggt gjort och genialt berättat av duktiga Roberto Aguirre-Sacasa. Att dessa två, tillsammans med färgläggaren Laura Martin, verkligen kan sin sak vet vi redan vid det här laget, men det är egentligen först nu man börjar inse hur otroligt smart allting är gjort.
   Ännu ett bra nummer, som jag dock enbart ger fyra Följeslagare av fem möjliga. Nivån är så hög nu att något alldeles extra krävs för högsta betyg.
Först publicerad i Följeslagarna #249 - 2009-04-01

Sometimes They Come Back... For More

Video, publicerad på foljeslagarna.com 1999-05-03

Andra uppföljaren till TV-filmen Sometimes They Come Back som dock inte har något med originalfilmen att göra. Faktum är att den i vissa länder givits ut under en annan titel. I England gavs den till exempel först ut under namnet "Frozen". Efter några veckor insåg videobolaget dock att det är lättare att hyra ut en film om den har lite anknytning till en film av Steph... [Läs hela recensionen]