Knowing Darkness - Artists inspired by Stephen King

Format: Bok  •  Med text av George Beahm, Centipede Press (2009)

Så här gick det till när jag fick "Knowing Darkness": jag fick så klart en avi i brevlådan och när postplockaren på ICA hade problem att hitta paketet var jag på väg att ropa att det nog var ganska så stort, men innan jag hann göra det såg jag hur han fick en "ja, just det"-uppenbarelse och vände på sig och drog slutligen fram en stor postsäck. Smått chockad över detta hade jag för första gången i livet uppenbara problem att frakta hem en bok (!) från ICA, men det gick och väl hemma plockades ett stort paket upp ur säcken. "Hur stor är den här boken egentligen?" funderade jag medan kartongen försiktigt öppnades. Nu var det visserligen lite luft och skyddande packning runt själv boken, men fakta kvarstår: det är en jävla pjäs det handlar om! Lägger man en vanlig inbunden bok bredvid ser den ut som en liten tändsticksask i förhållande.
   Detta gör så klart att det inte är någon speciellt enkel bok att läsa. Den väger runt fem kilo och det känns när man haft den i knät ett tag. Och ligga och läsa den i sängen som en vanlig bok är bara att glömma bort. Men så är inte "Knowing Darkness" en bok man läser från pärm till pärm, utan snarare bläddrar i när andan faller på.
   Som det kompletta titeln lyder är detta en konstbok som till 80% handlar om de omslag och illustrationer vi sett i böckerna, och till kvarvarande 20% handlar om nya illustrationer från konstnärer som illustrerat King tidigare eller bara inspirerats av texterna. Detta är ett kärt ämne för mig. När jag en gång i tiden började läsa King blev jag fascinerad över att stå i bokhandlarnas avdelning för engelska böcker och titta på omslagen, och en resa till Stockholm innebar alltid ett långt besök i Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan där utbudet var betydligt större än på hemmaplan. Jag drömde om att att åka utomlands och lokalisera Kingböcker bara för att se hur konstnärer tolkat de olika historierna. När jag sedan kom in i Internets värld och beslöt mig för att göra en Kingsida var det ganska självklart att jag samlade på mig alla omslag jag hittade till det som blev "Secret Windows - The Stephen King Cover Gallery", en sida som var omtyckt men som dessvärre dog av tids- och platsbrist.
   Alltså är detta en bok helt i min smak. Lyckligtvis är detta en enormt välgjord bok som Jerad på Centipede Press satt ihop. Den är visserligen dyr, men med tanke på vad man får så är priset motiverat. Stora färgbilder på lyxigt papper, ett otal uppslag som kan vecklas ut och så så klart väldigt mycket information om själva konstnärerna. Här finns dock en av mina få invändningar till boken. Informationen är ganska heltäckande intervjuer där det ofta syftas på icke-Kingrelaterade verk de gjort som man så klart inte får se i boken. Det är lite irriterande, men samtidigt är detta bildmässigt en väldigt nichad bok. Ändå kan jag inte låta bli att bli väldigt nyfiken på de bilder man inte får se.
   Men de bilder man får se är värda desto mer. Utöver rejäla återtryckningar av omslagen utan störande typografi finns här ett myller av bilder som man kanske sett eller troligen inte sett. Väldigt mycket bilder ur de begränsade böckerna, som man visserligen sett en del av men mycket är för mig nytt. Mest myser jag åt reklambilder där det liksom finns "mer" av omslagen. Till exempel en reklambild för första utgåvan av The Stand där man kan se gestaltningar av alla huvudpersonerna. Väldigt coolt.
   Alla bilder är dessutom försedda med information om hur stora originalen är och vilka tekniker som används för att få till dem. Genom historien har allt från pennor till blandteknik och Photoshop använts och det är så klart intressant för de med konstnärliga intressen.
   Kingexperten George Beahm har försett boken med ett antal texter, men de har jag inte ens kommit till än. Det här är nämligen en bok som kommer att räcka länge. Fyra starka Följeslagare av fem möjliga får den.
Det är lika bra att inleda med det uppenbara, bokens storlek. Personligen har jag inte sett en större bok än denna och det säger en hel del då både den begränsade utgåvan av 'Salem's Lot och Secretary of Dreams är rätt stora böcker. Det mesta med bokens storlek är dock positivt. Man kan inte ligga på rygg i sängen och läsa den men det är väl egentligen det enda problemet som jag ser med boken. Men med tanke på att bokens fokus ligger på illustrationer är det naturligtvis bra att vi får dessa i så stora varianter som möjligt.
   Boken jobbar sig igenom Kings böcker och vi bjuds på allt från omslag till illustrationer till andra suspekta bilder som prytt Kings böcker på ett eller annat sätt. Vi får dessutom lite information om var och hur de olika illustrationerna dykt upp samt en text av George Beahm (som de flesta säker känner igen namnet på via andra Kingböcker). Boken har dessutom ett förord av Frank Darabont som skapat filmer som The Shawshank Redemption och The Mist, och vad många kanske inte vet är att Darabont har en stor kärlek till böcker och dess utformning. Detta lyser dock igenom i hans förord.
   "Knowing Darkness - Artists inspired by Stephen King" är en riktigt intressant bok men många otroligt snygga illustrationer. Dock innehåller den även en hel del otroligt fula omslag som prytt Kings böcker genom åren. En del känns helt ofattbart att King faktiskt godkänt, men samtidigt är det kul att se dem samlade här. Sen finns även ett av mina favoritomslag med; fågelskärmman som fanns på det amerikanska omslaget till Nightmares & Dreamscapes. Ett otroligt snyggt omslag.
   Det enda jag inte gillar med boken är placeringen av fotnötterna. De är svåra att hitta och det vore helt klart bättre om man bara satt dem längs ner på den sida de refererar till. Men detta är ett mindre problem och trots det gillar jag som sagt boken. Dock får man nog räkna med att man under första läsningen fängslas så av alla illustrationer att man får läsa den en annan gång för att kunna koncentrera sig på texten. Betyget blir bra. Fyra starka Följeslagare av fem möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #259 - 2010-02-02

Cell

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2006-02-01

Jag hade lite problem med Cell redan på förhand. Jag tyckte att upplägget där folk blir galna efter att en signal sänds ut via mobiltelefoner var lite svagt, och när katalogtexterna om boken avslutades med ”Stephen King does not have a cell phone.” började jag genast tänka på de där människorna som drar i nödbromsen på tåg för att göra folk uppmärksamma på... [Läs hela recensionen]