End of Watch

Format: Bok  •  Scribner (2016) - Del 3 i The Bill Hodges Trilogy

Bill Hodges och gänget är tillbaka i den tredje och sista boken i serien om Bill, Holly, Jerome och framförallt Brady. Redan från början sa King att det skulle bli en trilogi och det verkar som om han höll sig till planen även om jag personligen gärna skulle ta en bok till. Nu efter de två första böckerna Mr Mercedes och Finders Keepers (Den som finner) så känner vi alla karaktärerna och vi behöver inte introduceras till dem utan här är det fullt fokus på handlingen. Samtidigt vet man att allt kan hända nu när det är uttalat att detta är sista boken. Karaktärer kan dö, de behöver inte göra det men risken finns. Detta gillar jag. Ingen går riktigt säkert.
   Den största skillnaden mellan End of Watch och de två tidigare böckerna är att den innehåller lite mer övernaturliga inslag. Inte så att de stör men de finns där och det skiljer denna åt lite jämfört med de andra och jag tror säkert att det finns fans som inte kommer gilla det. Tidigare har det varit mer realistiskt. Detta är dock inget stort problem för mig personligen, jag tycker King håller det på en nivå som gör att det passar in här.
   Som vanligt är King bra på att skapa karaktärer och Brady Hartsfield är nog en av de sadistiska elakingar King hittat på. Han njuter verkligen av att få folk att begå självmord och trots att han sitter i rum 217 (ingen slump) på sjukhuset, oförmögen att röra sig eller göra sig förstådd lyckas han ändå fortsätta få folk att begå självmord. Frågan som Bill och de andra måste hitta svaret på är hur och vad de kan göra för att stoppa honom.
   Jag gillar End of Watch. Jag tycker den är en riktigt bra avslutning på historien om Bill och Brady. Jag gillar karaktärerna, jag gillar upplägget och jag gillar handlingen. Nu kanske End of Watch ändå är den svagaste i trilogin men den syr ändå ihop allt och får en stark 3:a i betyg. Hela trilogin får dock en stark 4:a.
För att vara en planerad trilogi är "The Bill Hodges Trilogy" inte helt välkonstruerad. Jag undrar om King verkligen hade det klart för sig när han hade skrivit färdigt Mr Mercedes, eller om han såg till att lägga in referenser och karaktärer från boken i det första utkastet till Finders Keepers för att på så vis skapa en trilogi?
   Jag vågar nästan tro det då man med alla tre böckerna innanför västen snabbt inser att mellanboken har ganska lite med den övergripande historien att göra. Missförstå mig inte, Finders Keepers var bra, men utöver en liten lätt koppling till Brady Hartsfields nedmejning i grundhistorien tog det lång tid innan trilogins huvudperson och hans kollegor kom in i handlingen...
   Nåja, jag ska inte grotta ned mig mer i det då den tredje och avslutande delen verkligen knyter an till den första boken. Hartsfield är en skurkkaraktär King måste varit väldigt nöjd med (med all rätt) då han trots att han mer eller mindre är en "grönsak" i End of Watch ändå fortsätter med sin passionerade kamp om att göra ett avtryck av det ondare slaget. Snuvad på sitt "mästerverk" han han nu kommit på ett sätt att driva människor till självmord, vilket var ungefär hur den här historien började en gång i tiden. När King för några år sedan annonserade den här boken bar den titeln "The Suicide Prince", vilket är fullt logiskt utifrån innehållet i boken (och titeln har nu hamnat på ett långt flashback-kapitel ungefär mitt i), men på inrådan av en familjemedlem (se efterordet) byttes titeln till den nuvarande och flyttar därmed fokus till hjälten: Kermit William Hodges, som gör sin "sista vakt", på fler sätt än ett.
   Trots att Hodges, och framför allt hans assistent Holly Gibney, bokstavligt talat förhindrade Hartsfield från vad som närmast kan beskrivas som en terroristattack, är Hodges inte helt på det klara att Hartsfield är det vårdpaket han till synes är. Och som läsare vet vi att Hodges har rätt. Hartsfield har på något vis lyckats hitta ett sätt att kommunicera med omvärlden och med hjälp av vissa "drönare" kan han göra mycket mer än att bara kommunicera.
   Här anknyter vi till bokens övernaturliga inslag som å ena sidan känns lite knepiga i en thrillertrilogi som är högst verklighetsbaserad, men å andra sidan har King hittat ett sätt som gör det övernaturliga nästan helt trovärdigt. Även om det placerar End of Watch bland större delen av hans övriga produktion än de andra böckerna i trilogin så fungerar det i sammanhanget.
   End of Watch har ett positivt driv framåt hela tiden, samtidigt som det finns ett negativt driv i själva historien. Hodges kämpar nämligen mot klockan, och det har en stor betydelse för finalen.
   Precis som hos de övriga böckerna i sviten blir betyget tre Följeslagare av fem möjliga, tre starka sådana. Någon gång i framtiden blir det att läsa om alla tre böckerna i ett svep och då kanske känslan blir annorlunda. I sin helhet är detta ett lyckat experiment från Kings sida om att skriva thrillers och dessutom en trilogi, även om jag som sagt tror att trilogin blev en efterkonstruktion...
Publicerad 2016-06-17

Höstgärning

Ljudbok, publicerad på foljeslagarna.com 2018-11-06

Det är lustigt att två av de mest kända och mest älskade Stephen King-filmatiseringarna kommer från en och samma bok. En av de vanligaste frågorna som kommit till Följeslagarna under alla år är "Vilken bok är Stand by me baserad på?", en fråga som kräver ett krångligt svar. "Den är inte baserad på en bok utan på en novell som heter "Höstgärning" som finns i b... [Läs hela recensionen]