Later

Format: Bok  •  Hard Case Crime (2021)

Jag vet att väldigt många föredrar Stephen Kings tegelstenar, men just nu skulle jag säga att jag personligen föredrar hans kortare böcker. Dels är det på grund av att jag just nu har så lite tid till att läsa över huvud taget, dels är det för att det blir en viss skärpa när det inte är ett myller av karaktärer och sidohistorier att hålla reda på. Later har en perfekt längd för sin berättelse. Den hade fungerat bra även om den var kortare och ganska bra om den hade varit ytterligare lite längre, men utdragen till en avsevärt längre bok hade den tappat skärpan helt klart.
   Boken släpps i USA via det "hÃ¥rdkokta" förlaget Hard Case Crime där King tidigare publicerat tvÃ¥ kortare romaner - deckaren The Colorado Kid (2005) och mysteriet Joyland (2013). Later är en skräckhistoria, vilket poängteras gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng i boken av dess berättare, Jamie Conklin.
   Likt Cole Sear i "Sjätte sinnet" kan Jamie se döda människor. Första gÃ¥ngen han är medveten om det är när han ser en sargad man stÃ¥ bredvid sin egen kropp efter en bilolycka. DÃ¥ är Jamie väldigt ung men lyckas ändÃ¥ övertyga sin mamma Tia om förmÃ¥gan. NÃ¥gra Ã¥r senare ska Tia dra nytta av sonens förmÃ¥ga dÃ¥ hon är litterär agent och hennes viktigaste författare dör innan han hunnit skriva sista delen av sin uppskattade romansvit. Eftersom de döda alltid mÃ¥ste tala sanning är det inga problem för Jamie att fÃ¥ den döda Regis Thomas att i detalj berätta sin oskrivna roman och sÃ¥ kan Tia sedan själv skriva den och rädda sitt företag.
   I samband med detta lägger Tias flickvän, polisen Liz Dutton Jamies förmÃ¥ga pÃ¥ minnet, och nÃ¥gra Ã¥r senare använder hon honom för att förhöra en död bombman om var hans sista bomb finns, nÃ¥got som kan rädda hennes jobb. Jamie konverserar med den söndersprängda Kenneth Therriault, men till skillnad frÃ¥n alla andra döda försvinner han inte utan hänger kvar och verkar bära pÃ¥ nÃ¥got mer inom sin kropp. NÃ¥got ont som kommer att finnas där - nu och senare.
   De som gillar när King refererar till tidigare verk kan glädjas Ã¥t att Later innehÃ¥ller en av de tydligaste kopplingarna till mästerverket It hittills. Mycket läckert! Vidare skriver Regis Thomas om Roanoke-kolonin som försvann under mystiska omständigheter, nÃ¥got King inte hittat pÃ¥ men haft med i Storm of the Century.
   Later passar mig som handen i handsken. Den är tät och bra med ett tydligt skräcklager och en del överraskningar. Jag skulle säga att det är bland det bästa King publicerat de senaste Ã¥ren och det skulle inte förvÃ¥na mig det minsta om detta blir en film inom en snar framtid.
   NÃ¥gra kortare reflektioner:
   1) MÃ¥nga har knorrat över namnet och framför allt den svenska titeln Senare (släpps i maj 2021), men det är fullt naturligt att boken heter vad den heter och ordet används pÃ¥ ett effektivt och lekfullt sätt.
   2) Det amerikanska omslaget är... sÃ¥där. Hard Case Crime-omslagen ska vara lite kioskaktiga och det har man lyckats med. Men att fÃ¥nga essensen i historien med en ganska missvisande bild av nÃ¥gra av karaktärerna har man inte lyckats med...
   3) Jag lyssnade pÃ¥ romanen inläst av Seth Numrich och han gjorde ett väldigt bra jobb. Speciellt bra var den sammanbitna röst han gav till Therriault efter hans död...
   I sammanfattning: En kalasbok väl värd fyra starka Följeslagare av fem möjliga.

Jag kan bara hålla med Anders. Later är en väldigt bra bok. När det gäller formatet så är den precis lagom lång. Visst, jag vill veta mer om vad som händer efter att jag stängt boken men det är lite av charmen också. Just att vi får en bra historia men ändå undrar vad som händer sen. Kanske dyker Jamie upp i en annan bok i form av ett gästinhopp i framtiden…
   När jag fÃ¥r frÃ¥gan vad det är som gör att jag tycker King är sÃ¥ bra sÃ¥ brukar jag lyfta fram tvÃ¥ saker: 1) Han kan konsten att hitta pÃ¥ och berätta en riktigt bra historia och 2) han skapar karaktärer som man gillar och bryr sig om. Oftast även de onda, även om man inte sympatiserar med dem. Allt detta fÃ¥r vi här.
   Historien är stabil, spännande och har en knorr där de döda mÃ¥ste tala sanning. Jag gillar det. Karaktärerna bryr man sig om. Jag bryr mig om Jamie, jag bryr mig om Tia och jag bryr mig om Liz. Utan att avslöja för mycket sÃ¥ gör framför allt en av karaktärerna nÃ¥gra saker man kan ifrÃ¥gasätta, men trots att jag gör det förstÃ¥r jag (och bryr mig om) henne.
   Sammanfattningsvis tycker jag Later är en bra historia med bra karaktärer förpackade i ett lagom paket. Betyget blir bra, riktigt bra och jag hoppas King och Hard Case Crime fortsätter att samarbeta. Later fÃ¥r av mig en svag femma av fem möjliga Följeslagare.
Publicerad 2021-03-09

The Dark Tower: The Gunslinger Born #7

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2007-09-03

Den sista delen av det första kapitlet av The Dark Tower Comic - The Gunslinger Born – är otroligt spännande och rafflande. Det är nu den stora upplösningen kommer, Roland, Cuthbert och Alains slutgiltiga strid mot först The Great Coffinhunters och sedan delar av John Farsons armé. Dessvärre är de omedvetna om att häxan Rhea of Cöos, bestulen pÃ¥ sin kära Maerlynâ... [Läs hela recensionen]