Full Dark, No Stars

Format: Bok  •  Samling med fyra längre noveller, Scribner (2010)

Kings senaste samling heter Full Dark, No Stars och innehåller fyra historier. Den första, "1922", handlar om en bonde och hans familjeproblem. Frun vill sälja gården och flytta till stan men bonden vägrar. Han vill fortsätta bruka jorden som de alltid gjort. Sonen hamnar i kläm mellan de två starka föräldrarna och resultatet av deras handlingar är så allvarliga att ingen kunnat gissa vad som händer härnäst. Jag gillar "1922". Den är inte favoriten i samlingen men jag gillar den. Den är som vanligt välberättad av King och både själva historien och karaktärerna i den är fulla av liv och man kan inte låta bli att bry sig om dem.
   Den andra historien, "Big Driver" är en riktigt otäck berättelse om Tess som attackeras av en man som misshandlar henne, våldtar henne och sen lämnar henne att dö mitt ute i ingenstans. Hon överlever dock men eftersom hon är en känd författare vill hon inte att detta ska komma ut. Hon bestämmer sig i stället för att hämnas själv. Endast hon själv kan se till att hon får den hämnd hon förtjänar. Berättelsen fastnade verkligen hos mig och även om den är otäck är den väldigt bra skriven. Kanske är det därför som den är så otäck. Den höll mig fast och jag måste erkänna att slutet förvånade mig lite.
   Tredje historien heter "Fair Extension" och handlar om Streeter som är väldigt sjuk i cancer. På väg hem en dag möter han en främling som erbjuder honom en utväg. Den ger honom 15 år till och det är bara två villkor han måste uppfylla. Dels måste han betala 15% av sin inkomst under de nästkommande 15 åren som en avgift och dels måste han välja ut någon annan som ska få det onda som lyfts från honom och det måste vara någon han hatar. Ett tufft beslut men frågan är om inte konsekvenserna av beslutet är värre. "Fair Extension" är riktigt bra och jag läste den i sittning.
   "A Good Marriage" är den bästa historien i samlingen. Den handlar om Darcy Anderson som upptäcker att hennes man har en mörk hemlighet. De har varit gifta i över 20 år utan att hon haft någon som helst aning om vem hennes man Bob egentligen är och när hon nu upptäcker det ställs hela hennes tillvaro upp och ner. Berättelsen är riktigt grym men som vanligt med King också väldigt bra berättad. King visar här verkligen upp sin bästa sida.
   Full Dark, No Stars är en bra samling. Alla fyra berättelserna är av toppklass och jag gillar dem alla. Bäst är "A Good Marriage" och svagast "1922". I bokens slut får vi dessutom ett efterord av King där han berättar lite kort om hur han kom på de fyra berättelser vi just läst.
   Betyget blir 4 starka Följeslagare av fem.
Jag hade enorma problem med att komma in i boken. Jag fastnade i “1922” i flera månader. Började om, fastnade igen och så vidare. Till slut fick jag verkligen tvinga mig igenom berättelsen för att sedan sluka resten av boken utan några problem alls. Det är egentligen inga fel på “1922”, men jag tycker att temat är lite uttjatat och på sätt och vis något som redan berättats bättre tidigare. King är dock som alltid duktig på karaktärsskildringar och i detta fall även miljöskildringar, i och med att berättelsen utspelar sig på 20-talet.
   De övriga tre historierna faller mig mer på läppen. Genomgående för hela boken är att berättelserna är mörka och otäcka, vilket den bistra titeln på boken signalerar klart och tydligt. I sitt efterord beskriver King berättelserna med ordet “harsh” och det stämmer mycket väl.
   Betyget blir 3 Följeslagare av fem möjliga.
Publicerad 2011-12-28

The Dark Tower: Treachery #6

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2009-03-01

Treachery är slut och så även denna omgång av The Dark Tower-serien. Nu dröjer det inte så värst länge innan nästa omgång är här men för stunden är det paus som gäller. Treachery-omgången slutar rätt dramatiskt och även lite oväntat skulle jag nog vilja säga med att Roland… nja, ni får läsa själva. Hur som helst får förräderiet som legat till ba... [Läs hela recensionen]