Höstgärning
(Originaltitel: The Body)

Format: Ljudbok  •  Inläst av Hannes Meidal, Bonnier Audio (2018)

Det är lustigt att två av de mest kända och mest älskade Stephen King-filmatiseringarna kommer från en och samma bok. En av de vanligaste frågorna som kommit till Följeslagarna under alla år är "Vilken bok är Stand by me baserad på?", en fråga som kräver ett krångligt svar. "Den är inte baserad på en bok utan på en novell som heter "Höstgärning" som finns i boken Vinterverk"...
   Nu är det lite lättare att svara pÃ¥ det. Dels för att "Höstgärning" och sina tre kompisar finns i en volym (Ã…rstider) och dels som egen ljudbok inläst av den för mig nya rösten Hannes Meidal.
   I original heter novellen "The Body" (frÃ¥n Different Seasons förstÃ¥s) - en titel som är storyns MacGuffin. Det är i slutet av den amerikanska sommaren 1960 (vilket betyder att det är september) och fyra tolvÃ¥ringar ger sig ut pÃ¥ ett sista äventyr. Dels för sommaren och dels för barndomen, för det de är med om förändrar dem i grunden. De har fÃ¥tt höra att liket efter en jämnÃ¥rig, försvunnen pojke ska ligga nÃ¥gra mil bort längs järnvägsspÃ¥ret. Att hitta kroppen skulle kunna göra dem till traktens hjältar.
   VÃ¥r berättare är Gordie Lachance som Ã¥terger denna sommar i vuxen Ã¥lder. Lachance är en sorts version av King. Han har växt upp och blivit en genreförfattare med fru och tre barn och mÃ¥nga av de detaljer om sitt författarskap han ger är direkt kopplade till King.
   Gordie och hans tre vänner Chris, Vern och Teddy är med om alla möjliga äventyr i äventyret under vandringen, kanske lite för mÃ¥nga för att det ska vara trovärdigt, men det gör upplevelsen spännande för lyssnaren eller läsaren.
   De flesta känner till storyn utifrÃ¥n filmatiseringen som absolut är en av de bästa som gjorts utifrÃ¥n en förlaga av King. Filmen och novellen följer varandra väl, men jag upplever att Kings text är mer vuxen än vad filmen är. De funderingar och analyser som finns mellan raderna när Gordie blickar tillbaka är ett lager djupare än vad filmen nÃ¥r. Just det gör att jag uppskattar att ta del av originalet pÃ¥ nytt. Precis som med VÃ¥rbedrift/Nyckeln till frihet är det filmen som spelas upp i huvudet när jag tänker pÃ¥ "Höstgärning", och i och med det är det skönt att hitta det extra lagret.
   Insprängt i novellen finns tvÃ¥ tidiga noveller av King som ska föreställa tidiga verk av Lachance. Den ena, "Stud City", är en ganska ansträngd sak som Lachance själv sÃ¥gar, medan den andra utgör filmens kanske mest klassiska scen: "Fläskberg-Hogans hämnd". Den här komiska äckel-päckel-historien fungerar fint som del av ljudboken och jag tycker att Hannes Meidal läser storyn bra.
   En klassiker som hÃ¥ller fortfarande - fyra starka Följeslagare av fem möjliga!

Fotnot: Se även detta blogginlägg där det finns tre inskannade biorecensioner av Stand by me från den svenska premiären.
Publicerad 2018-11-06

22/11 1963

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2014-05-23

Det gick rykten ett tag innan det blev känt att King skulle skriva en bok om mordet på John F. Kennedy. Då kändes det tveksamt men nu vet vi att det var sant och dessutom att det inte, som några kanske trodde innan, rörde sig om en biografisk bok. Grundfrågan i romanen är i stort sett samma som Johnny får i Död zon. Om du kunde gå tillbaka i tiden, skulle du då med ... [Läs hela recensionen]