Vårbedrift
(Originaltitel: Rita Hayworth and the Shawshank Redemption)

Format: Ljudbok  •  Inläst av Reine Brynolfsson, Bonnier Audio (2018)

Först lite trivia: Novellen "Vårbedrift" heter ursprungligen ganska omständliga "Rita Hayworth and the Shawshank Redemption", en titel som kortades till bara The Shawshank Redemption när den filmades (1994, på svenska då kallad Nyckeln till frihet, vilket även ligger med som någon sorts bonustitel på denna ljudbok).
   Men hur landade vi i den svenska titeln? Jo, från början delade novellen plats med ytterligare tre noveller i boken Different Seasons (1982, i Sverige först uppdelad i två volymer: Sommardåd, 1983, och Vinterverk, 1984, men numera samlade som Årstider) och varje novell hade en liten undertitel som satte dem i en viss årstid. "Rita Hayworth..." hade undertiteln "Hope springs eternal" som är en liten ordlek, och översättaren Mårten Edlund verkar ha gått på det spåret när de fyra novellerna fick årstidsrelaterade titlar.
   Sedan det uppenbara: Många av Kings skrivna historier har rent minnesmässigt blivit totalt konsumerade av filmatiseringarna, och i och med att The Shawshank Redemption är en av de bästa som gjorts (fortfarande etta på IMDB:s ranking!) är det förstås filmen som spelar upp sig i huvudet när jag lyssnar på boken. Men det gör det också väldigt intressant att ta del av historien: Hur lik sin förlaga är filmen egentligen?
   Väldigt lik ska det visa sig. För de människor som missat att King skrivit förlagan (sådana finns det i mängder) och nu hittar till novellen/ljudboken kan det faktiskt kännas som om berättelsen är en nedskrivning av filmen och det är ju ett väldigt bra bevis på att Frank Darabont gjorde ett bra jobb med sin film.
   Men nu ska det inte handla om filmen. I korta drag handlar historien om bankiren Andy Dufresne som döms för dubbelmord på sin fru och dennes älskare och hamnar i fängelset Shawshank i slutet av 40-talet. Andy är inte den vanliga kåkfararen - det noterar vår berättare Red som är fängelsets stora fixare. Han noterar även att Andy klarar att hålla huvudet kallt när han utsätts för fängelsets alla mörka baksidor med våldtäkter, misshandlingar, brutala vakter och korrupta direktörer. När Andy behöver Reds hjälp med att fixa fram några saker inleds en vänskap som sträcker sig under deras långa tid tillsammans i fängelset, och om det är något Red lär sig av Andy är det att aldrig ge upp hoppet ("Hope springs eternal", var det...).
   Vad ska man säga? Det här är en av Kings bästa historier i det här formatet och jag har alltid undrat hur han landade i berättelsen. Jag vet att den skrevs direkt efter att han blev klar med The Dead Zone men den känns verkligen som en udda berättelse, vilket förklarar varför så många inte får ihop det att skräckkungen skrivit det som blev filmen The Shawshank Redemption.
   Ljudboken är nästan fem timmar lång och inledningsvis upplever jag att Reine Brynolfsson läser den lite för långsamt, men ganska snabbt vaggas jag in i tempot och Brynolfssons röst fungerar utmärkt till att ge liv åt berättaren Red. Historien är skriven i jag-form och den lite eftertänksamma och emellanåt släpiga tonen passar till en man som tillbringat större delen av sitt liv i fängelse.
   Betyget blir en mycket stark 4 av 5 möjliga Följeslagare.
Publicerad 2018-09-17

The Dark Tower: The Gunslinger Born #3

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2007-05-02

Jaha, då har man avslutat nummer tre av The Gunslinger Born… Och det är bara att konstatera att den är lika bra som de tidigare. Återigen har Marvelgänget lyckats producera ett fantastiskt nummer. Nummer tre tar vid där nummer två slutade och handlar till största del om när Roland, Cuthbert och Alain träffar borgmästare Thorin för första gången. Vi får även be... [Läs hela recensionen]