N. #2

Format: Tidning  •  Av Marc Guggenheim och Alex Maleev, Marvel (2010)

Nummer två av N. är nu ute och i och med det är vi halvvägs igenom historien. Efter förra numret tyckte jag det kändes som om man lagt till saker i denna version jämfört med den animerade som kom 2008 och efter detta nummer är det inte längre något tvivel. Man har här lagt till en sidohandling där man förklarar lite om det som patient N. (Nathan) drabbas av. Eller rättare sagt att det han drabbas av är rätt gammalt och att fler än han drabbats genom åren.
   Det känns ocksÃ¥ som att man (och detta säger jag ocksÃ¥ utan att ha kollat den animerade versionen) tagit bort lite till denna version. Speciellt delen dÃ¥ patient N. är hos psykiatrikern känns väldigt kort. Kan dock vara sÃ¥ att man valt att ändra om lite i ordningen sÃ¥ att detta kommer senare. Vi fÃ¥r se.
   Jag gillar dock serien även om även om den känns lite rÃ¥are i sin illustrationsstil än de övriga King-serierna. Betyget blir 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Precis som Lilja skriver så har det tillkommit en liten sidohistoria om den ursprungliga ägarinnan till Ackermans Field som efter att ha noterats N:s intresse helt enkelt skänker honom fältet med stenarna, innan hon tackar för sig. Delar av detta var med i den animerade versionen (N. får en nyckel) men i övrigt är den ny. Jag minns inte ens om den är med i novellen, men jag antar att det inte är taget ur tomma intet.
   Man fÃ¥r lätta feberkänslor av att läsa N. Patient N. lever i sin egen OCD-infekterade värld och man har verkligen lyckats fÃ¥nga hans besatthet och desperation i serierutorna. Det är väldigt skickligt gjort och jag finner det väldigt svÃ¥rt att läsa numret utan att inte bli medryckt. Ur den synvinkeln är N. verkligen unik i det stora serieflödet vi är mitt uppe i. Den är unik hur som helst med sitt ganska grovhuggna bildsprÃ¥k och omväxlande narrativ. Det är bra och ganska otäckt pÃ¥ samma gÃ¥ng. Jag lägger mig ocksÃ¥ pÃ¥ 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #261 - 2010-04-06

Dreamcatcher

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2001-04-02

I Dreamcatcher är vi är Ã¥ter tillbaka i Kings Derry. Historien som King berättar tar sin början 1978 och handlar om fyra unga pojkar. LÃ¥ter det som en tidigare Kingbok? Jag vet, beskrivningen av Dreamcatcher lÃ¥ter mycket lik handlingen i It. När man sedan börjat läsa boken märker man snart att likheterna inte är sÃ¥ stora längre, även om de finns där nÃ¥gonstansâ... [Läs hela recensionen]