N. #2

Format: Tidning  •  Av Marc Guggenheim och Alex Maleev, Marvel (2010)

Nummer två av N. är nu ute och i och med det är vi halvvägs igenom historien. Efter förra numret tyckte jag det kändes som om man lagt till saker i denna version jämfört med den animerade som kom 2008 och efter detta nummer är det inte längre något tvivel. Man har här lagt till en sidohandling där man förklarar lite om det som patient N. (Nathan) drabbas av. Eller rättare sagt att det han drabbas av är rätt gammalt och att fler än han drabbats genom åren.
   Det känns också som att man (och detta säger jag också utan att ha kollat den animerade versionen) tagit bort lite till denna version. Speciellt delen då patient N. är hos psykiatrikern känns väldigt kort. Kan dock vara så att man valt att ändra om lite i ordningen så att detta kommer senare. Vi får se.
   Jag gillar dock serien även om även om den känns lite råare i sin illustrationsstil än de övriga King-serierna. Betyget blir 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Precis som Lilja skriver så har det tillkommit en liten sidohistoria om den ursprungliga ägarinnan till Ackermans Field som efter att ha noterats N:s intresse helt enkelt skänker honom fältet med stenarna, innan hon tackar för sig. Delar av detta var med i den animerade versionen (N. får en nyckel) men i övrigt är den ny. Jag minns inte ens om den är med i novellen, men jag antar att det inte är taget ur tomma intet.
   Man får lätta feberkänslor av att läsa N. Patient N. lever i sin egen OCD-infekterade värld och man har verkligen lyckats fånga hans besatthet och desperation i serierutorna. Det är väldigt skickligt gjort och jag finner det väldigt svårt att läsa numret utan att inte bli medryckt. Ur den synvinkeln är N. verkligen unik i det stora serieflödet vi är mitt uppe i. Den är unik hur som helst med sitt ganska grovhuggna bildspråk och omväxlande narrativ. Det är bra och ganska otäckt på samma gång. Jag lägger mig också på 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #261 - 2010-04-06

Vinterverk

Ljudbok, publicerad på foljeslagarna.com 2018-11-06

Vinterverk är sannolikt den minst kända novelletten i Årstider (Different Seasons). Den enkla förklaringen borde vara att det är den enda av de fyra som inte filmats, men en filmatisering är planerad till 2020 så det kanske blir ändring på det. Det är även den tveklöst kortaste berättelsen i samlingen. Som ljudbok är den tre timmar lång, två timmar om man ly... [Läs hela recensionen]