The Dead Zone

Format: DVD/blu-ray  •  Film från 1983 i regi av David Cronenberg efter manus av Jeffrey Boam baserad på Kings roman. Släppt på blu-ray i Sverige av Studio S Entertainment 2019.

Jag vill minnas att första gången jag såg The Dead Zone var en nyårsnatt sent 80-tal/tidigt 90-tal. Direkt efter tolvslaget visades den på Sveriges television. Jag får fortfarande nostalgiskt isande känslor när förtexterna ritar ut filmens "logotyp" med hjälp av negativa ytor till ett stämningsfullt ledmotiv av Michael Kamen. Det kände jag den där nyårsnatten och det känner jag nu många, många år senare när jag ser om filmen på blu-ray.
   Boken The Dead Zone var Kings femte roman under eget namn, och den kan beskrivas som en politisk thriller med övernaturliga inslag. Det är en väldigt bra bok som är betydligt rikare än filmatiseringen.
   Christopher Walken spelar high school-läraren Johnny Smith som tidigt i filmen är inblandad i en bilolycka som försätter honom i en fem år lång koma. När Johnny vaknar upp är hans värld förändrad. Kollegan Sarah Bracknell (Brooke Adams) som han var blixtförälskad i och redo att starta ett liv tillsammans med, har gått vidare och skaffat både man och barn. Ett hårt personligt bakslag som inte gör terapin lättare. Dessutom har Johnny utvecklat en ny förmåga under tiden i koma. När han berör en annan person kan han se deras dåtid, nutid och framtid och plötsligt få veta saker han inte borde veta. Han meddelar en sjuksköterska att hennes hus brinner, han hjälper sin läkare Dr. Sam Weizak (Herbert Lom) med att hitta mamman som Sam trodde dog i kriget många år tidigare och han får veta obekväma hemligheter om en näsvis reporter. Är det en gåva eller förbannelse Johnny fått?
   Som en liten film i filmen assisterar Johnny polisen i Castle Rock att lokalisera en seriemördare, men filmens stora poäng är när han trycker aspirerande politikern Greg Stillsons (Martin Sheen) hand och får en vision som är så illavarslande att Johnny måste rannsaka sin egen moral och ta ett avgörande beslut.
   Jag har sett The Dead Zone många gånger tidigare och ofta rankat den som en av de bästa Stephen King-filmatiseringarna. Den här titten ser jag på filmen med nya ögon och blir lite besviken. Allting går väldigt fort och mycket känns episodartat och det känns som hela poängen med filmen hamnar lite i baksätet. Jag minns att senast jag läste om boken så förvånades jag av hur mycket mer den rymde, sådant som mest hastas igenom här.
   Ett exempel är att vi inte riktigt får ett grepp om Greg Stillsons psykopatiska drag till fullo, men å andra sidan är Martin Sheen väldigt duktig att utnyttja de få scener han är med i till att göra det bästa av karaktären. Flashforwardscenen som blir avgörande för Johnny Smith är riktigt kuslig.
   Något som verkligen fungerar är hur Johnny beter sig när han får sina visioner. Christopher Walken rycker till (vilket givetvis förstärks av ett vasst stråkljud) på ett onaturligt och effektivt vis. Detta åstadkoms av att David Cronenberg avfyrade en .357 Magnum med lösa skott utanför bild för att fånga Walkens reaktion. Det var tydligen Walkens idé och den fungerar verkligen helt och hållet.
   Trots vissa poänger kan man ändå sammanfattningsvis ändå säga att The Dead Zone inte riktigt åldrats bra. Det är i grund och botten inga större fel med filmatiseringen, men det är detaljer här och där som känns som de är ett resultat av hur man gjorde film i början av 80-talet. En filmatisering gjord i dag hade låtit vissa scener fått andas lite mer och strukturerat upp dramaturgin bättre, och med det sagt kanske det faktiskt är dags för en ny version, den optimala adaptionen av romanen?
   Betyget landar på 3 svaga Följeslagare av 5 möjliga. Det är ju ändå en bra film, men den här titten plockade fram dess brister på ett besvärligt vis.
Publicerad 2019-07-12

Det Mörka Tornet II: De Tre Blir Dragna

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2006-09-01

Bra Böcker fortsätter sin utgivning av Det Mörka Tornet-serien och gör både ett bra och dåligt jobb. Det bra är att böckerna nu kommer ut, det är det inget snack om – det dåliga är att det utlovade schemat spruckit gång på gång. Det vore ju bra om det fanns en regelbundenhet i utgivningen – en ny bok per halvår skulle vara perfekt. Det finns ju en risk att ny... [Läs hela recensionen]