Eldfödd
(Originaltitel: Firestarter)

Format: DVD/blu-ray  •  Film från 1984 i regi av Mark L. Lester efter manus av Stanley Mann baserad på Kings roman. Släppt på blu-ray i Sverige av Studio S Entertainment 2019.

Eldfödd är den enda av Stephen Kings tidiga romaner som jag inte har någon speciellt bra relation till. Jag har läst den två gånger tror jag. Först när den var den enda bok jag hade kvar att läsa och sedan flera år senare då jag upptäckte att boken faktiskt var helt okej. Filmatiseringen från 1984 är dock inget vidare, tyvärr. Det är en sömnig historia som har lagt alldeles för mycket ansvar på Drew Barrymore som så här tidigt i sin karriär (hon var runt åtta år när den spelades in) inte var tillräckligt bra för att kunna leverera repliker med tyngd och trovärdighet.
   Hon spelar Charlie McGee, en liten flicka med pyrokinesiska krafter. Detta är resultatet av att båda hennes föräldrar deltog i ett experiment några år tidigare där de blev injicerade med drogen "Lot Six" som gav dem nya förmågor. Charlies pappa, Andy (David Keith) kan mentalt "knuffa" människor så att de gör precis som han vill, även om varje "knuff" innebär ett långvarigt lidande för Andy. I inledningen av filmen är Andy och Charlie på flykt, jagade av agenter från The Shop (i textningen översatt till Byrån, men på omslaget och i boken kallat Butiken), den hemliga statsorganisation som utförde experimenten. Nu försöker de med alla medel att sudda ut alla spår efter experimenten samtidigt som de vill fånga in Charlie och forma henne till att bli ett vapen.
   I ett antal flashbacks ser vi hur Andy försökt träna Charlie till att hantera sin kraft, först och främst så att hon inte använder den av misstag. Vi ser även hur Butiken börjat jaga dem och hur de mördade Charlies mamma (Heather Locklear), vilket blev startskottet på deras flykt. Butiken representeras av Captain Hollister (Martin Sheen) och hans främsta agent John Rainbird (George C. Scott) som är den som slutligen fångar in Andy och Charlie, men går det att hantera den eldfödda flickan?
   Ska jag säga något odelat positivt om filmen så handlar det om den här utgåvan som verkligen gått igenom den digitala restaurering som omslaget gör gällande. Den ser otroligt bra ut, vilket under filmens final straffar sig då specialeffekterna blir lite väl övertydliga. Det var en dyr film när det begav sig, mycket på grund av specialeffekterna.
   King skrev romanen parallellt med The Dead Zone och kände mellan varven att han i princip skrev Carrie på nytt och det finns en del solklara likheter, speciellt hur filmen leder fram till en explosionsartad final.
   Även om jag inte minns romanen i detalj känns det som om filmatiseringen är en slarvig sammanfattning som dessvärre saknar finess och fart. Och även King var missnöjd med den. I en intervju uttryckte han sin avsky: "Eldfödd är en av de värsta filmerna som gjorts efter någon av mina böcker. Den är lika smaklös som potatismoset man kan få på vissa caféer. Filmen innehåller specialeffekter för $3 000 000 och Oscarsvinnande skådespelare för $3 000 000 och ändå fungerar det inte. Att se den var en otroligt overklig och smärtsam upplevelse."
   Fullt så smärtsamt tycker inte jag att det är att se filmen, men det är liksom inte förvånande att jag aldrig fastnat för den här storyn. 2 Följeslagare av 5 möjliga blir betyget, och då är jag lite snäll...
Publicerad 2019-07-12

Secret Window

Biofilm, publicerad på foljeslagarna.com 2004-04-21

Att Stephen King gav bort filmrättigheterna till sin långnovell "Secret Window, Secret Garden" som ett led i förhandlingarna kring Lars von Triers "Riget" lät som ännu ett av alla dessa rykten som ständigt figurerar kring King. Men det är helt sant. Filmbranschen är lite lurig. Hur som helst har historien fått en bra behandling när David Koepp förvandlat den til... [Läs hela recensionen]