Carrie - Special Edition

Format: DVD/blu-ray  •  Regisserad av Brian DePalma (1976)

I samband med att det 2001 var 25 år sedan Carrie gick upp på biograferna - och i och med det faktiskt hjälpte Stephen King att slå igenom på stort - har Metro-Goldwyn-Mayer släppt en "Special Edition" DVD som jag nu tänkte recensera.
   Filmen Carrie, som jag egentligen inte tänkte gå in så mycket på i denna recension, är faktiskt när man ser tillbaka på de runt 50 filmer som finns gjorda baserade på Kings verk, en av de bättre. Jag hade faktiskt inte tänkt så mycket på det tidigare, men filmen är – speciellt för att vara gjord 1976 – ett riktigt filmiskt hantverk med spännande bildlösningar, bra skådespelare och ett manus som följer boken hyfsat väl.
   Visst kan man skratta lite åt frisyrer och kläder men bortsett från det är historien i Carrieg anska tidlös och håller helt klart. Att Carrie räknas som en av de klassiska skräckfilmerna kan jag skriva under på. Carrie är bra!
   Jag är inte expert på att recensera ljud och bild på DVD:er, men nog var det lyft att se filmen med skarp och bra bild och ett brusfritt ljud. Ur mer teknisk synvinkel kan jag berätta att filmen kommer i anamorfisk widescreen 16:9, och att ljudet är 5.1. Detta hade jag dock inte så mycket glädje av eftersom jag varken har widescreen-tv eller surroundsystem.
   Det om själva filmen. När det gäller bonusmaterialet så tycker jag nog att det som presenteras uppfyller kraven på en "Special Edition" väl. Bonusmaterialet består av två dokumentärer, en featurette, ett animerat bildspel, originaltrailern och lite texter.

"Acting Carrie"

Den första 45-minuter långa dokumentären handlar om filmen från skådespelarnas synvinkel. Här har teamet bakom dokumentären gjort ett jättejobb och intervjuat alla skådespelarna (förutom John Travolta, som ni kanske vet debuterade i Carrie). Det var oerhört kul att se alla 25 år senare. Alla skådespelare har roliga minnen och anekdoter från filmen som de berättar, allt från hur de bar sig åt för att få rollen, hur de tänkte i vissa scener och så vidare.
   Regissören Brian DePalma medverkar också och berättar lite om hur han tänkte när han valde ut skådespelarna och berättar dessutom att han och George Lucas intervjuade unga, okända skådespelare tillsammans, Lucas för att bland annat hitta Luke Skywalker till "Star Wars: A New Hope". DePalma höll sig i bakgrunden och tog de som Lucas inte ville ha.
   I sin helhet är "Acting Carrie" en utmärkt dokumentär.

"Visualising Carrie"

Den andra 45-minuters dokumentären tar mer upp de tekniska bitarna. Här intervjuas DePalma, manusförfattaren Lawrence D. Cohen, klipparen Paul Hirsch samt Jack Fisk som designade scenerna, rekvisitan etc. Det som slår en mest under denna dokumentär är DePalmas fantastiska arbete med filmen. Han hade gott om tid på sig för förberedelser och hans experiment med split-screen, för- och bakgrundsfokus på samma gång, symbolik och annat gav verkligen ett bra resultat.
   Bland det mer intressanta i dokumentären är en bortklippt scen som nämns lite i förbifarten. En scen (som finns med i boken) där en liten Carrie tittar på en solande tonårsgranne och frågar om hennes "smutsiga kuddar" – en scen som slutar med att ett regn av småsten faller över Carries hus. Denna scen klipptes bort men i slutet av filmen när Carrie haft ihjäl sin mamma, faller stora stenblock in genom taket, vilket alltså syftar på stenregnet. Tyvärr får vi aldrig se denna bortklippta scen i sin helhet.
   Även "Visualising Carrie" är en bra dokumentär.

"Singing Carrie"

Det som jag nästan såg fram emot mest att se, var featuretten om musikalen Carrie. Denna smått mytomspunna musikal räknas ju som Broadways största fiasko någonsin. I denna sex minuter korta featurette intervjuas Lawrence D. Cohen och Betty Buckley (som gjorde rollen som gymnastiklärarinnan Miss Collins i filmen, och sedan spelade Margaret White – Carries mamma alltså – i musikalen).
   Av copyrightskäl får vi tyvärr inte se eller höra något ur musikalen, men däremot berättar både Cohen och Buckley en hel del från den. Det lustiga är att de inte alls nämner den som ett fiasko. Cohen säger till och med att det inte är helt omöjligt att den sätts upp på nytt någon gång och Buckley berättar en märklig historia om hur publiken buade när ridån gick samman efter sista scenen, men hur publiken sen gav skådespelarna stående ovationer när den sedan gick isär igen. Mystiskt.
   "Singing Carrie" är lite av en besvikelse då den skulle kunnat bli enormt intressant med ljud och bilder från musikalen.

"Writing Carrie"

Sist bland allt bonusmaterial finns några textsidor där man först kan läsa den numera välkända historien om hur Carrie blev till – dels den klassiska delen om hur King slängde början av boken och hur Tabitha fiskade upp den ur papperskorgen och den minst lika klassiska delen om hur boken blev antagen av Doubleday, dels den lite mindre kända bakgrunden till berättelsen. Även om man läst detta hur många gånger som helst så kändes det som denna text i alla fall innehöll någon ny detalj som jag inte läst tidigare.
   Sen följer en text om hur Lawrence D. Cohen blev sugen på att skriva manuset och lite om hur han gick till väga och sist finns en genomgång av skillnader mellan boken och filmer, vilka scener som tagits bort eller lagts till eller bara ändrats lite.
   Resten av bonusmaterialet var alltså ett animerat bildspel och en trailer. Det kanske lät lite tunt, men de två långa dokumentärerna väger upp det hela alldeles utmärkt. Bonusmaterialet skulle dock kunna ha varit ännu bättre om följande fyra punkter hade uppfyllts:
   1) John Travolta saknas verkligen i "Acting Carrie"-dokumentären. Hans roll i filmen är inte den största men Carrie var hans debut och av de medverkande måste man räkna han som den mest framgångsrika. Det hade varit kul att se vad han hade haft att säga.
   2) Den bortklippta scenen som nämns i "Visualising Carrie" hade varit kul att se. Jag tror inte att det är den enda scenen som klipptes bort, så en liten "Deleted scenes"-avdelning hade suttit fint.
   3) Jag vill verkligen se bilder ur musikalen Carrie! Det hade varit så perfekt på denna DVD!
   4) Dokumentärerna skulle ha blivit ännu bättre om Stephen King hade medverkat. Då hade "Writing Carrie" kunnat bli ytterligare en dokumentär än några tråkiga textsidor. Filmen Carrie hjälpte ju Kings karriär att få fart, så det hade varit perfekt med en intervju.
   Troligen finns det förklaringar till varför dessa fyra punkter inte gick att genomföra, men man vet ju aldrig. Kanske kommer det en "Ultimate Edition" snart med det jag saknade?
   Dessvärre tror jag inte att detta kommer att bli en trend, det vill säga att släppa "Special Editions" på de gamla Kingfilmerna. Ärligt talat så är det ju bara ett 15-tal som kan räknas som riktigt bra och frågan är om det finns så mycket material att gräva fram som kan mäta sig med denna utgåva.
   Hur det nu är med den saken så är Carrie - Special Edition en bra DVD-utgåva som som sagt kunde ha varit ännu bättre, men ändå är väldigt bra. Därför får den 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #129 - 2001-11-26

Det: Kapitel 2

Biofilm, publicerad på foljeslagarna.com 2019-09-09

Så var då äntligen den andra Det-filmen här. Vi har väntat i två år och förhoppningarna är skyhöga och det mesta lever upp till förväntningarna. Bill Skarsgård är lysande som Pennywise även den här gången. Skådespelarna som gör The Losers Club som vuxna är lysande castade. De ser verkligen ut som barnen i vuxen ålder. Handlingen följer boken rätt bra äve... [Läs hela recensionen]