Stephen King's The Shining

Format: DVD/blu-ray  •  Regisserad av Mick Garris (1997)

Att Stephen King's The Shining, miniserien från 1997, nu kommit på DVD är en ganska stor grej. I USA i alla fall, där den tidigare inte funnits tillgänglig varken som hyr- eller köpvideo. Det hela har att göra med vissa krav från Kubricks håll när King ville göra en miniserie baserad på sin egen bok. En krånglig historia som vi inte ska gå in på mer i detalj just nu.
   Anledningen till att det blev en miniserie överhuvudtaget var att King var öppet missnöjd med Kubricks film som avviker rejält från det var som hjärtat i Kings roman. Läser man romanen och sen ser Kubricks film så inser man hur stora friheter Kubrick tagit med sin film. Det är HANS film, och det kan man förstås respektera och uppskatta - Kubricks The Shining är en av de mest omtyckta Kingfilmerna genom tiderna, men den har dessvärre ganska lite med poängen med Kings historia att göra.
   Efter en rad succéer tillsammans med filmbolaget ABC tyckte King att det var dags att göra SIN version av historien, och miniserieformatet erbjuder tillräckligt med tid att presentera en hel bok. King skrev ett manus och Mick Garris (som gjorde Stephen King's The Stand för ABC) fick återigen förtroendet att sätta bilder till manuset. Resultatet blev en sextimmars miniserie som visades i tre delar den 27/4, 28/4 och 1/5 1997.
   Mitt stora problem med miniserier baserade på Kings verk (eller specialskrivna) är att de inte blir speciellt bra filmer när de är sammanfogade till en del. Mick Garris och Stephen King förklarar i kommentarspåret på DVD:n att formen för ett tvåtimmars miniserieavsnitt är 90 minuter film och en halvtimme reklam som ska stoppas in på sex olika ställen så att avsnittet består av sju akter, vissa längre, vissa kortare.
   Den dramaturgiska kurvan för en film ser ut som en stigning och en topp fram emot slutet och sedan ett ganska snabbt fall mot slutet. Garris och King menar att en sådan kurva finns för hela serien, men även för de tre individuella delarna och sen även för de sju akterna. Sammanlagt alltså 21 kurvor, och då är det inte konstigt att det blir osmidigt att titta på det som en film. Allra tydligast blir detta i Storm of the Century med alla dessa onödiga bilder på snö.
   På Stephen King's The Shining-DVD:n har man faktiskt hjälpt till lite genom att presentera serien i tre delar, vilket gör att det blir lite behagligare att titta på det hela. Nu kan man se en del i taget, precis som den visades i USA, fast givetvis utan reklampauserna! Och även om man märker av alla kurvor så är det lite mer flyt i serien än vad det brukar vara.
   The Shining är en historia som bärs upp av två karaktärer - Jack och Wendy Torrence. Det blev "Wings"-skådespelaren Steven Weber och Rebecca De Mornay som fick rollerna och jag tycker att de klarar av det utmärkt. Weber (som också är med på kommentarspåret) hade ingen lätt uppgift framför sig att göra en roll som redan gjorts kanske till det yttersta av Jack Nicholson. Hade Weber gjort ett dåligt jobb hade han varit borta för all framtid, men han gör ju ett bra jobb! Han klarar av att skildra Jack Torrences utveckling mot galenskapen på ett fullt trovärdigt sätt (Jack Nicholson log ju sitt galna leende redan i första scenen).
   Det är roligt att höra på kommentarspåret hur King tänkte kring Weber och hur Weber själv tänkte inför rollen. Det är också intressant att höra Garris kommentarer till vissa effekter och hur han tänkte i stort med vinklar och ljus och annat som man kanske inte automatiskt tänker på. I övrigt dyker några andra som varit inblandade i produktionen upp och kommenterar under vissa delar av filmen, bland annat Cynthia Garris (Micks fru) pratar om sin roll som damen i rum 217.
   I övrigt är bonusmaterialet är lite fattigt. Förutom kommentarspåret finns det en statisk sida med namnen på de som är med i filmen och de som gjort den och sen 15 minuter bortklippta scener med kommentarer av Mick Garris. Under själva filmen berättar Garris att de hade gått ganska långt över tiden när de klippte samman avsnitten, och de bortklippta scener som visas är väl knappast runt hälften av det som tagits bort. För det mesta är det dialoger som klipps bort där det sägs sådant som ändå förklaras på andra ställen i filmen, men som final kommer den mytomspunna scenen när Kings ansikte smälter! Inte den bästa make-up:en man sett men rolig ändå!
   Det var synd att det "bakom scenerna"-material Garris pratat om försvunnit, för det hade gjort den här DVD:n gott. Kommentatorspåret och de borttagna scenerna är okej, men den där statiska sidan är verkligen ett taffligt försök att dryga ut innehållet. Fanns det inga teasers och trailers att ta med i stället?
   Och filmen, ja den är som den är när det egentligen är en produktion för tv med reklamavbrott inplanerade. Ändå gillar jag Stephen King's The Shining - den känns äkta och välgjord, men det hade varit ännu roligare att se vad Garris och King hade kunnat göra om de gjort The Shining till en tretimmars biofilm.
   Betyget blir i alla fall 3 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #162 - 2003-03-03

Sometimes They Come Back... For More

Video, publicerad på foljeslagarna.com 1999-05-03

Andra uppföljaren till TV-filmen Sometimes They Come Back som dock inte har något med originalfilmen att göra. Faktum är att den i vissa länder givits ut under en annan titel. I England gavs den till exempel först ut under namnet "Frozen". Efter några veckor insåg videobolaget dock att det är lättare att hyra ut en film om den har lite anknytning till en film av Steph... [Läs hela recensionen]