Children of the Corn 5 - Dödens Fält
(Originaltitel: Children of the Corn 5 - Fields of Terror)

Format: DVD/blu-ray  •  Regisserad av Ethan Wiley (1998)

Den femte delen i Children of the Corn-serien har på svenska fått undertiteln Dödens Fält. Originalets undertitel är dock något mer diffus. På originalomslaget står det Fields of Terror, som originaltitel på det svenska omslaget står det Fields of Terror, när man sedan sätter på filmen står det Fields of Screams?!?! Detta är bara det första som gör att man får intrycket av att detta är en slarvigt gjord produktion.
   Rollbesättningen är nästa. Visserligen är dessa skådespelare bättre än de som är med i till exempel Trucks, men inte mycket. I en av rollerna ser vi bland annat Alexis Arquette som även finns i kalkonfilmen Sometimes They Come Back... Again, andra är Fred Williamson ("From Dusk Till Dawn") och Gary Bullock ("Species").
   Tyvärr så har man denna gång inte ens försökt att knyta an till originalfilmen. Visserligen är det en massa barn som dyrkar "He Who Walks Behind The Rows" (på svenska slarvigt översatt till "Han Som Går Bakom Rosen"?!) och visserligen måste de offra sig till honom på deras 18-årsdag men där slutar likheterna.
   Denna gång handlar det om ett gäng ungdomar som är på väg med en död väns aska till en begravning (får man förmoda), naturligtvis åker de vilse och hamnar i… nej inte Gatlin (som det borde vara) utan i Divinity. Väl där slaktas några av dem ganska snabbt. De andra får då höra talas om "He Who Walks Behind The Rows". En av tjejerna minns då plötsligt att hennes bror gått med i denna hemska sekt, jo ni läste rätt, denna gång har det blivit en sekt.
   Sekten, som för övrigt är ett stort kollektiv som ligger på en gård, leds av en vuxen man (ytterligare något som inte stämmer med originalet, även om detta senare får en förklaring), vid namn Luke. Naturligtvis ger de sig av dit för att söka upp brodern och få honom att följa med dem hem. Detta visar sig dock vara lättare sagt än gjort eftersom de måste ha ihjäl "He Who Walks Behind The Rows" först. Han bor i denna film inte ute på majsfälten utan har flyttat in i en silo på gården. Han gestaltas här av en stor gröngul eldslåga (som för övrigt är den som spelar sin roll bäst)…
   Om ni gillar de tidigare Children of the Corn-filmerna kommer ni säkert att gilla även denna. Om ni inte gillar de tidigare filmerna ska ni endast hyra denna film om ni, som jag, vill se ALLT som har det minsta med King att göra, annars blir ni nog lyckligare av att låta bli!
   Av 5 möjliga Följeslagare får Children of the Corn 5 - 1 Följeslagare.
Först publicerad i Följeslagarna #44 - 1999-04-05

Drunken Fireworks

Ljudbok, publicerad på foljeslagarna.com 2015-06-30

Drunken Fireworks är vad man skulle kunna kalla en novell-ljudbok eftersom det är just det: En novell från Kings kommande samling som släpps som ljudbok ungefär ett halvår innan pappersboken. Man kan också säga att det inte är någon skräckhistoria på något vis, utan snarare en humoristisk sak där två familjer tävlar i att bräcka varandra med spektakulära fyrve... [Läs hela recensionen]