The Dark Tower: The Gunslinger Born

Format: Bok  •

För ungefär ett år och en månad sedan fick jag se sidor ur de första 2-3 numren av vad som skulle bli succéserien The Dark Tower: The Gunslinger Born, det lyckade samarbetet mellan Marvel och Stephen King. Jag och Lilja var i London för att följa Stephen King under hans lilla turné för Lisey's Story och på en förlagsfest träffade vi Robin Furth som är den drivande motorn i det här projektet.
   I ett par hemliga DHL-kuvert hade hon både färdiga sidor och skisser som jag slukade med stor iver. Det var en otrolig mäktig känsla att titta på bilderna, som då inte hade någon text, och se hur bra projektet skulle bli.
   Det dröjde ända fram till i våras någon gång innan det första numret kom ut och succén var ett faktum. Den första ”story arc:en” spred sig över sju nummer och återberättade, i komprimerad form, Wizard and Glass + historien om hur den unge Roland blev en revolverman i The Gunslinger . Nu finns de sju tidningarna samlade i en inbunden volym.
   Det är ju så här man ska läsa serien. Serietidningarna kändes en smula snuttifierade, men här kan man – om man så önskar – läsa hela historien i ett svep. Personligen ser jag serietidningarna mer som samlarobjekt och de gånger jag kommer att återvända till historien för att läsa den kommer det vara boken jag plockar fram. Den känns lite mer rejäl och är mycket tjusig till sitt utförande med fin papperskvalitet.
   Vi har skrivit väldigt mycket om den här serien under året och det finns väl ingen anledning att egentligen upprepa så mycket. Det är en fin adaption både till text och bild, med det lilla undantaget att Jae Lee tecknar sina figurer så himla sammanbitna. Skulle inte skada om de öppnade munnen när de har repliker…
   Att läsa om serien i sin helhet är en större upplevelse än vad jag hade förväntat mig. Jag upptäcker eller återupptäcker passager och förbluffas av den goda kvaliteten. Robin har gjort ett hästjobb när hon stympat upp Wizard and Glass Peter Davids text är väldigt ”King-ig”, Jae Lees teckningar nästan perfekta och Richard Isanoves färgläggning mästerlig. Jag kan då och då tycka att bilderna är lite väl ”svävande”, att det inte skulle skada med lite mer detaljer i bakgrunderna.
   Boken innehåller som bonus ett nytt förord av Marvelbossen Ralph Machcio och alla omslagsvarianter som kom ut. Den innehåller dock inte det essä- och artikelmaterial som fanns i tidningarna, så vill man ha serien helt komplett får man köpa både tidningarna och den inbundna volymen.
   Jag är mycket spänd inför framtiden nu när serien ger sig in på områden vi inte läst om i Kings böcker. Det ska bli otroligt kul att ta del av helt nya historier i den här rika världen. Betyget blir självklart det högsta tänkbara: 5 Följeslagare av 5 möjliga.
Precis som Anders säger finns det inte mycket att tillägga när det gäller The Gunslinger Born. Själva historien har vi recenserat under året och den är densamma här i den inbundna. Personligen gillar jag dock de enskilda numren bättre. Dels för att det var lite så de var tänkta att läsas. De cliffhangers som nu finns med faller rätt platt när man bara kan vända på sidan och fortsätta läsa.
   Dessutom saknar jag hela historiebiten. Jag hoppas dock på att dessa kommer i en separat utgåva. Det vore toppen.
   Betyget blir dock bra. 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #232 - 2007-12-03

Stationary Bike

Novell, publicerad på foljeslagarna.com 2003-12-01

I "Stationary Bike" möter vi konstnären Richard Sifkitz som har problem med vikten och kolesterolvärdet. Hans doktor varnar honom skarpt och säger att han måste ändra sig en smula annars kan det gå käpprätt åt skogen inom några år. För att illustrera vad som hänt i Sifkitz kropp målar doktorn upp en metaforisk bild om ett arbetslag ("män i chinos och Dr Martens"... [Läs hela recensionen]