Elevation

Format: Bok  •  Scribner (2018)

Som en snäll version av Thinner. Så kan man beskriva Stephen Kings kortroman Elevation - hans första Castle Rock-baserade bok sedan… Ja, i all ärlighet sedan den ännu kortare Gwendy's Button Box som skrevs ihop med Richard Chizmar härom året. Den fysiska boken är ungefär lika stor som ett DVD-fodral och de 146 sidorna går att läsa i ett svep under ett par koncentrerade timmar.
   Elevation är ingen skräckhistoria, men den har övernaturliga inslag. Vår huvudperson är Scott Carey, en stadig man med en framträdande mage. Trots kroppshyddan är han ingen tungviktare. Av någon oförklarlig anledning tappar Scott i vikt varje dag. Något halvkilo eller helkilo försvinner medan massan är den den samma. Det spelar ingen roll om han ställer sig på vågen spritt språngande naken eller med hantlar i händerna - vikten är den samma ändå. Och den minskar.
   Medan datumet då han sannolikt kommer att väga noll finns som en slutpunkt i framtiden har Scott ett litet bråk med sina grannar, paret Deidre och Missy. Egentligen är det en skitsak - bokstavligt talat - eftersom deras hundar har en tendens att göra sina behov på Scotts tomt och han bara vill att de plockar upp efter sig, men det blir en infekterad situation som egentligen grundar sig i staden Castle Rocks inställning till det inflyttade lesbiska paret och deras vegetariska restaurang.
   Ett stundande årligt motionslopp kommer att ha stor betydelse för alla inblandade, samtidigt som Scotts våg visar allt mindre och mindre.
   Likheterna med Thinner finns ju där med det stora undantaget att Scott inte blir magrare. Någon förbannelse finns inte inblandad heller så att historien är som en snällare version av den femte Bachman-boken tycker jag fungerar utmärkt som jämförelse. Elevation är en historia där man får låta sin egen fantasi fylla i luckorna. Vad hände innan och vad händer efter bokens utsnitt ur Scotts liv? I och med att boken är så kort tycker jag att det är helt okej i det här fallet. Samtidigt tycker jag om karaktärerna och blir lite ledsen över att inte få lite mer av dem.
   Boken tilltalar mig och jag vill ge den 4 Följeslagare av 5 möjliga. Jag vill även tipsa om ljudboken, inläst av Stephen King, där novellen "Laurie" ingår som bonus. Den finns på Storytel och fungerar utmärkt att köra på 1,5 gånger hastigheten. Då tar det ungefär två timmar att lyssna på Elevation. Perfekt under en långpromenad eller en resa.
Elevation är en riktigt bra bok. En sorglig bok, men en jäkligt bra bok. King låter oss känna några få personer. Vi får veta vad som motiverar dem och vilka problem de har. King får oss att bry oss om dem och i slutänden tvingas vi ta farväl. En väldigt välskriven historia.
   Jag slits lite mellan att jag tycker att den är för kort och att jag tycker den är perfekt. Anledningen till det är att jag skulle vilja veta mer om Scott, Deidre och Missy. Hur hamnade de i Castle Rock, vad mer har de varit med om och var tar de vägen. Men ju mer jag låter historien sjunka in så inser jag att den är perfekt som den är. Förmodligen skulle den inte vara så effektiv som den är om vi fick veta allt om karaktärerna. Nu får vi precis det vi behöver för att bry oss och våra hjärnor skapar därför resten. Som vanligt vet King precis vad vi vill ha och han exekverar det perfekt.
   Jag gillar Elevation och ger den därför 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Publicerad 2019-02-04

Rose Red

DVD/blu-ray, publicerad på foljeslagarna.com 2002-09-02

Rose Red är från början en miniserie i tre delar som nu satts ihop till en längre film. Fördelen med det är ju att man kan se allt i en sittning men nackdelen är att det ibland kan kännas lite långt. Rose Red håller dock en hög kvalité vad gäller skådespelare och handling. Till en början får vi lära känna alla karaktärerna och lite om deras bakgrund. Vi ... [Läs hela recensionen]