The Outsider

Format: Bok  •  Scribner (2018)

Efter att ha kämpat mig igenom Kings föregående roman Sleeping Beauties under närmare ett halvår kändes det otroligt befriande att direkt hamna i The Outsiders grepp och läsa den nästan 600 sidor långa boken på en vecka. För att tala klarspråk: The Outsider är Kings bästa roman på länge.
   Man skulle kunna säga att King i The Outsider skrivit ett riktigt bra "Arkiv X"-avsnitt. Historien har den där spännande mixen av traditionellt polisarbete och det kittlande övernaturliga, oförklarliga elementet. För mig blir det riktigt bra. Boken är spännande direkt från första kapitlet och ändrar form under romanens gång och landar i ett slut som håller, något som annars har varit lite av Kings svaghet på senare tid.
   I inledningen av berättelsen skakas den lilla staden Flint City av ett bestialiskt mord. En ung pojke våldtas och mördas brutalt och förövaren gör inga försök att hålla sig hemlig. Det finns gott om fingeravtryck och DNA att plocka till den tekniska bevisningen och dessutom har flera vittnen sett förövaren efter det gångna brottet - och identifierat honom. Det är den omtyckta baseballcoachen Terry Maitland det handlar om.
   Distriktsåklagaren Bill Samuels och polischefen Ralph Anderson är till 100 procent säkra på att Terry är mördaren och så äcklade av brottet att de går mot protokollet och väljer att arrestera Terry publikt under smått förnedrande former. Allmänheten får med andra ord direkt reda på vad som har hänt och faller in i en kollektiv och hatisk stämning.
   Problemet är bara att Terry har alibi. Han var inte ens i Flint City när brottet begicks utan i en helt annan stad. Alibit kan styrkas på flera vis och det är helt klart att Terry inte var i Flint City. Men ändå är bevisen mot honom tydliga. Hur hänger det ihop?
   Den här historien tar abrupt slut efter den första tredjedelen av boken, men får ett efterspel som leder romanen i nya riktningar där King lyfter in en välbekant karaktär som han uppenbarligen inte var färdig med. Holly Gibney från Bill Hodges-trilogin [Mr Mercedes, Finders Keepers och End of Watch] dyker upp och när hon börjar rota i detaljer uppenbarar sig obehagliga sanningar om hur Terry kunde vara på två ställen samtidigt.
   Första delen av boken är ruskigt bra. Här märker man att King fått ordentlig snurr på deckarstuket efter Hodges-trilogin och jag ger detta parti absolut högsta betyg. Sen skiftar romanen lite i form och tappar lite av den där toppkvaliteten, men är ändå bra ända in i slutet. King är som alltid skicklig på sina karaktärer och i det här fallet extra duktig på att skildra bokens faktiska huvudperson - i mitt tycke - Ralph Anderson på så skilda vis. Först är han hård och osympatisk, sedan sårbar och ångerfull för att slutligen bli en sorts hjältefigur. Holly Gibney är ett kärt återseende även om det inte gått speciellt lång tid, och det är lätt att förstå varför King valt att fortsätta att använda henne. Är det sista gången? Det är svårt att tro det.
   Sammanfattningsvis tycker jag verkligen att The Outsider är Kings bästa roman på länge. Den bär på vissa likheter med The Dark Half och känns tätt besläktad med Hodges-trilogin av flera skäl. Sen finns det en liten, liten, liten passning till The Dark Tower-världen.
   Betyget blir fyra starka Följeslagare av fem möjliga.
Jag gillar The Outsider! Första två tredjedelarna är bland det bästa King skrivit om ni frågar mig. Den sista tredjedelen är dock svagare. Den är inte dålig men då den inte lever upp riktigt till den första delen av boken känns den sämre. I den första delen är det King som deckarförfattare för hela slanten (skriv mer deckare, Steve!). Han beskriver ett fruktansvärt mord och alla de inblandade på ett ruskigt bra sätt. Som vanligt är han karaktärernas mästare och man känner verkligen att man känner karaktärerna. Och som det ska vara i en deckare så ger King oss ledtrådar och vi gissar som galningar. Jag älskar varje sekund av det.
   Det är därför jag sen känner mig lite lurad när King sen väljer att lösa fallet på ett övernaturligt sätt. Jag vill att det ska finnas en lösning. Det kan vara orealistiskt till en viss grad men jag ville så gärna att det skulle finnas en lösning. Kings slut känns lite som en nödlösning efter att han målat in sig i ett hörn.
   Men som sagt, boken är som helhet väldigt bra. Betyget blir Fyra Följeslagare av Fem möjliga.
Publicerad 2018-06-01

The Stand: Soul Survivors #2

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2010-01-04

När vi senast träffade Larry Underwood så var det i samband med de hemska upplevelserna i Lincoln-tunneln och när hans följeslagare Rita dog. Nu vandrar han helt själv, trött och sliten, för han vågar inte sätta sig på en motorcykel igen. Han jagas av obehagliga drömmar om Flagg och får ingen ro. Efter att vilat upp sig lite i ett hus börjar han cykla längs med v... [Läs hela recensionen]