Billy Summers

Format: Bok  •  Scribner (2021)

Billy Summers är historien om just Billy Summer, en hyrd mördare. När vi kommer in i handlingen har Billy bestämt sig för att avsluta sin karriär med ett sista jobb och sen dra sig tillbaka. Även Billy har hört uttrycket att man ska skippa sista åket eller sista jobbet, men för två miljoner är han villig att chansa. För två miljoner kan han som sagt leva gott som pensionerad.
   Det som gör att just detta jobb är så välbetalt är att han måste vänta ett bra tag innan han gör jobbet och under den tiden ska han smälta in utan att märkas. Planen är att om han smälter in så kommer ingen att misstänka honom (till en början) och han kan undkomma efter utfört uppdrag. Det som ingen tänkt på är att det kan hända saker när man börjar komma in i dagliga rutiner. Man lär känna folk, oväntade besök dyker upp och helt plötsligt är det inte lika lätt att vara anonym…
   King har ofta med författare i sina böcker och så även här. Billys täckmantel är att han kämpar med sin debutbok och det är därför hans agent hyrt ett kontor åt honom i huset mitt emot domstolsbyggnaden med bra uppsikt över ingången där objektet i hans verkliga uppdrag ska skjutas.
   Som vanligt gillar jag Kings karaktärer och här visar verkligen King vilken mästare han är. Vi får följa Billy i nutid men vi får samtidigt läsa det han skriver, vilket är hans egen biografi. Ett effektivt sätt att berätta en karaktärs bakgrundshistoria och detta är ett av de tillfällen jag önskar att King skojat till det lite och gett ut Billys bok separat och mer utvecklat samtidigt. Det hade varit kul både ur promotionsyfte och för oss läsare. Först får vi läsa om Billy nu och sen i den andra boken kan man läsa hans bakgrundshistoria.
   Här är även ett tillfälle då King får oss att tycka om och heja på en person som egentligen inte är en trevlig person. Visst det finns de som är värre och visst Billy gör många bra saker också men i grund och botten är han en mördare och vi hejar på honom. Jag får lite samma känsla som av TV-serien "Dexter". Inte för att Dexter och Billy har mycket gemensamt men just för att vi här har en karaktär som gör hemska saker men som vi ändå håller på.
   Stilen i Billy Summers är annars väldigt lik Kings andra 2021-bok, Later/Senare. Ingen av dem innehåller skräck utan är mer karaktärsdrivna och hur mycket jag än gillar skräck och att bli skrämd så gillar jag dessa böcker och stilen King använder i dem och 2021 kommer gå till historien som ett av de bästa King-åren på länge och då syftar jag framförallt på kvalité. Att det kommer mycket med Kings namn på det är vi vana vid sedan länge.
   De av oss som gillar Kings kopplingar till hans andra böcker får även en liten bonus här då King låter delar av boken utspela sig i Colorado, nära där The Overlook en gång stod… Betyget blir bra. Precis som Senare får även Billy Summers en svag femma av fem möjliga Följeslagare.
Till att börja med tycker jag att det är lite trist att King inte behöll den första titeln på boken: The Assassin. Jag är inte speciellt förtjust i böcker som har personnamn som titel, speciellt inte när det finns en annan King-bok med "Billy" i titeln...
   Med det ur vägen kan jag hålla med Lilja om att 2021 har varit ett år att minnas ur kvalitetssynvinkel när det gäller King-böcker. Billy Summers är en bra och väldigt välskriven thriller som har den unika egenskapen att den bara blir starkare ju längre vi kommer i boken, med ett riktigt bra och gripande slut. Boken har tre tydliga delar i lite olika stil där den första delen får mig att speciellt tänka på 11/22/63. Det är inte ett liknande upplägg i sak, men det är ändå inom samma värld på något sätt.
   Några saker som jag gillar extra mycket är att karaktären Billy Summers är betydligt smartare än vad han ger sken av i och med att han vet att det är onödigt att verka smartare än sina uppdragsgivare, vilket är något han nyttja när saker och ting inte går som tänkt.
   Jag gillar också att King är medveten om att upplägget med yrkesmördaren som ska göra sitt sista jobb är en kliché och därmed skriver in det i Billys medvetande. Därmed lyckas King skruva till det lite i en annan riktning.
   Att King låter Sidewinder, Colorado och ryktet om The Overlook hotellets historia beröras är en delikat present till fansen, precis som att Hemingford Home i Nebraskas majsfält figurerar som hastigast.
   Jag är lite mer reserverad med mitt betyg. Jag behöver nog läsa boken en gång till med fullständig närvaro, men jag gillar den och framför allt hur den på ett så tjusigt sätt blir bättre och bättre där finessen i Kings författarskap går gram tydligt. Därför stannar jag på en svag fyra.
Publicerad 2021-08-13

Stephen King’s The Dark Tower: A Concordance Volume 2

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2005-05-01

Precis som volym ett av denna konkordans till Kings Magnum Opus är det knappast en bok man läser från pärm till pärm. Den här typen av böcker fungerar inte riktigt så. Man ska nog plocka fram den här när man läser någon av de tre böcker som den täcker upp (de tre sista delarna i The Dark Tower-sagan) och stöter på något uttryck eller ord eller för den delen pe... [Läs hela recensionen]