Blod säljer
(Originaltitel: If It Bleeds)

Format: Bok  •  Samling med fyra längre noveller, Albert Bonniers Förlag (2020)

För femte gången på snart 40 år ger King ut en samling med fyra längre noveller. De tidigare är Different Seasons (1982, Tidigare Sommardåd och Vinterverk, numera Årstider), Four Past Midnight (1990, Mardrömmar), Hearts in Atlantis (1999, Hjärtan i Atlantis) och Full Dark, No Stars (2010, Nattsvart, stjärnlöst).
   Och, ja, Hearts in Atlantis innehåller totalt fem historier och ja, The Bachman Books innehåller också fyra längre berättelser, men den räknas inte! Då har vi rett ut det.
   Som synes är det ungefär tioårsintervaller mellan böckerna och den senaste i raden heter Blod säljer. Boken har inget direkt tema, vilket egentligen ingen av de tidigare samlingarna haft heller, med undantag för Hearts in Atlantis. Om jag personligen skulle sätta något sorts tema på berättelserna är det kanske att de inte riktigt handlar om det man först tror att de handlar om. Därmed tänkte jag inte avslöja allt för mycket om vad de faktiskt handlar om.
   Först ut är "Mr Harrigans telefon" som till sin andra hälft berör ämnet "övernaturlig teknik" som King snuddat vid i ett antal andra noveller, till exempel "Gudarnas ordbehandlare" eller "Ur". Här är det en tidig version av en iPhone som har en roll i storyn. Men till den första hälften snuddar novellen vid ett annat kärt ämne, nämligen relationen mellan en ung pojke och en äldre man. Här kanske mer jämförbart med "Låga män i gula rockar" än "Sommardåd". Unga Craig får en smått osannolik men givande relation med mångmijonären Mr Harrigan som ger Craig ett återkommande extraknäck som uppläsare. Han betalar skäligt, men inte överdrivet och sticker till en skraplott då och då som vid ett tillfälle ger en fin vinst vilket stärker Craigs sparkassa.
   Så småningom får Craig en iPhone 1.0 i present av sin pappa och visar upp den för Mr Harrigan som förvånas över allt det som telefonen ger utan att ta betalt för det. Nyheter på direkten eller börssiffror i realtid. Märkligt, tycker Mr Harrigan, som får en egen telefon i present av Craig. Det är den telefonen som har en betydelse under andra hälften då Craig vuxit upp och brottas med olika problem som får honom att emellanåt ringa Mr Harrigans telefon.
   Bokens andra novell, "Chucks liv", är nog min personliga favorit av de fyra då den är den som överraskar mest i temat "handlar inte om det man tror de handlar om". Här vill jag verkligen inte säga för mycket då det absolut förtar en hel del av novellens originalitet och briljans, men låt oss säga så mycket att den innehåller en livsbejakande scen med en trummis och en man som inte kan låta bli att dansa till rytmerna.
   Titelnovellen är en direkt fortsättning på Outsidern och har en introduktion som pekar åt att novellen kommer att ha en viss form, men där blir vi lurade. Det är även bokens längsta novell och är Holly Gibneys första soloäventyr där hon lyckas upptäcka en annan sorts outsider som lever och frodas på död och elände år ut och år in. I detta fall lämpligt nog förklädd till en tv-reporter som alltid dyker upp där något hemskt och brutalt skett. Kanske till och med lite för snabbt för att det ska kännas naturligt.
   I Kings efterord berättar han att idén funnits hos honom i tio år men att han behövde hitta på Holly för att alla bitar skulle falla på plats. Man kan även misstänka att Outsidern hjälpte en bit på vägen då historierna verkligen hakar i varandra. Men jag har svårt att tro att "Blod säljer" blir fortsättningen på tv-serien The Outsider, men det är en senare fråga.
   Avslutningsvis, "Råtta", som känns som den novell i samlingen som blickar bakåt mest åt det som King skrev tidigt i karriären. Här handlar det om en författare som reser till sin stuga på vischan för att skriva ur sig en romanidé, men så blir han isolerad av en snöstorm och drar på sig en oroväckande influensa på köpet, vilket leder till att dagarna inte blir som de var. Det var extra otäckt att läsa denna mitt under rådande Coronapandemi... En oväntad bonus på rysningskontot för King!
   "Blod säljer" känns som en ganska jämnbra samling. Ingen novell är direkt dålig, men det är för mig en som sticker ut extra mycket åt det andra hållet. Slutbetyget landar någonstans mellan 3 och 4 Följeslagare. Jag säger 3 starka sådana denna gång, efter första läsningen...
Jag gillar Blod säljer. Jag gillar när King skriver kort men ändå inte jättekort. Precis som för Anders är ”Chucks liv” även min favorit och förutom att den är bra, är den annorlunda mot vad King brukar skriva. Jag vill inte gå in på detaljer men ni kommer förstå när ni läser den.
   I ”Blod säljer” återser vi Holly och något som jag insåg när jag läste denna var att det nog är den första historien om Holly som jag läser på svenska. Vad spelar det för roll då? Nja, kanske inte så mycket men jag upptäckte att jag inte alls gillar att man översatt Finders Keepers där Holly jobbar med Hittelönarna. Känns inte alls som en bra översättning och det hade varit bättre att behålla originalnamnet. Sen gillar jag heller inte att Holly säger "bajs". I det amerikanska originalet säger hon "poop" och det fungerar, men "bajs" låter i mina öron inta alls som något som Holly skulle säga. Kanske bara jag men… Det är dock ändå trevligt att återse Holly. Dock hoppas jag nu att King tar en liten paus när det gäller historier där hon är med så det inte blir för mycket.
   ”Råtta” känns som en klassisk King vilket alltid är välkommet och jag gillar den nästan lika mycket som ”Chucks liv”. Jag tycker King fått fram Drews frustration riktigt bra och hur han verkligen bara måste få ur sig sin bok.
   ”Mr Harrigans telefon” är i mitt tycke samlingens svagaste. Med det inte sagt att den är dålig på något vis, men den når inte riktigt upp till de andra.
   Men totalt sett gillar jag boken och kommer säkert att läsa om den ett par gånger till. Betyget blir en stark 3 av 5 Följeslagare.
Publicerad 2020-06-09

The Dark Tower: The Gunslinger Born #7

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2007-09-03

Den sista delen av det första kapitlet av The Dark Tower Comic - The Gunslinger Born – är otroligt spännande och rafflande. Det är nu den stora upplösningen kommer, Roland, Cuthbert och Alains slutgiltiga strid mot först The Great Coffinhunters och sedan delar av John Farsons armé. Dessvärre är de omedvetna om att häxan Rhea of Cöos, bestulen på sin kära Maerlyn... [Läs hela recensionen]