The Dark Tower: The Journey Begins

Format: Bok  •  Av Peter David, Robin Furth, Sean Phillips och Richard Isanove, Marvel (2011)

The Journey Begins är volym sex i The Dark Tower-serien, men det är samtidigt volym ett i den omgång som bär “mellantiteln” The Gunslinger, och redan där avslöjas det vad det är för del i hela The Dark Tower-sviten vi har att göra med. Japp, den här omgången betar av den första boken i sviten.
   Det är en ny tecknare från och med nu. Jae Lee har klivit av och i stället är det Sean Phillips som parats ihop med Richard Isanove för att illustrera serien. Initialt är jag mycket nöjd då spåren av Jae Lee är mycket tydliga, men ju längre in i volymen man kommer, ju sämre tecknad blir den och mot slutet rent av uruselt gjord där all detaljrikedom försvunnit. Jag förstår inte alls vad som händer - det är precis som om vissa sidor kastats ihop på några minuter. Inte alls lovande inför framtiden.
   Dock är berättandet fortfarande bra. Roland följer i Mannen i Svarts fotspår och stöter på eremiten Brown och hans fågel och där börjar Roland berätta historier. Allt detta känner vi igen från boken och volymen återger några av de berättelser som finns med i originalet, men får även utrymme för att ge lite mer. Bland annat får vi träffa på både en och flera Billy-bumblers redan så här tidigt i berättelsen.
   Den tydliga försämringen i teckningarna påverkar mig mycket negativt och även om storyn är bra, har jag svårt att blunda för att storyn inte backas upp av tillräckligt kvalitativa bilder. En kvalitetsförsämring för The Dark Tower som oroar mig mycket. Betyget blir därför bara två Följeslagare av fem möjliga.
Publicerad 2012-01-01

The Talisman: The Road of Trials #0 - black & white special edition

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2009-09-02

The Talisman står näst på tur att bli adapterad i serietidningsformat, och i och med att smakproven varit få så är det rätt spännande att sätta tänderna i #0 som enligt ryktena ska fungera som en liten upptakt till den stora historien. Just denna utgåva - "black & white special edition" - delades ut gratis på Comic-Con i somras och kommer senare i höst i fullt färglagt format. ... [Läs hela recensionen]