Shine On: The Forgotten Shining Location

Format: Dokumentär  •  Regi av Paul King.

44 år efter Stanley Kubricks The Shining kommer en lite oväntad dokumentär som uteslutande handlar om specifika delar av det dåvarande jättekomplexet Elstree Studios i norra London och hur de användes i filmen.
   Kubrick valde att spela in filmen i London. Han bodde tio minuter från studion och samtliga delar användes till olika scenerier för filmen. Det förbluffar mig när dokumentären bryter ner allt. På något vis får man ju känslan av att hela hotellet funnits där som en stor byggnad men så är det givetvis inte. Allting byggdes upp, inklusive en fasad av hela hotellet utomhus. Den klassiska scenen med hissdörrarna och det forsande blodet gjordes i studion ”wetset”.
   Det mesta av studion är rivet i dag men det finns några byggnader kvar, bland annat en där befintliga rum utnyttjades till att bli bland annat hotellets kök och pannrummet. Exekutiva producenten Jan Harlan
Jan Harlan, art directorn Leslie Tomkins och Kubricks dotter Katharina som jobbade med location management återförenas efter alla dessa år för att titta på rummen och minnas. Det låter kanske inte så jätteroligt men skaparna av dokumentären har lagt ned mycket tid och möda på att hitta exakt bildvinklar och visar filmscener och de verkliga miljöerna sida vid sida och det blir faktiskt fascinerande på sitt sätt.
   Filmen är 25 minuter lång och går att se på Stanley Kubricks officiella Youtube-kanal. Det ska poängteras att Stephen Kings namn eller hans roman inte nämns överhuvudtaget i filmen. Nåja, det är ändå väl värt en knapp halvtimme av ditt liv att titta på filmen. Betyget landar på fyra Följeslagare av fem möjliga.
Publicerad 2024-07-31

Stephen Kings Det

DVD/blu-ray, publicerad på foljeslagarna.com 2003-05-05

Att gå in närmare på handlingen i Det (It) är relativt meningslös eftersom detta är en av Kings mest populära historier, inte minst bland Följeslagarna där boken ständigt tampas med The Stand om översta placeringen i vår omröstning. Så denna recension handlar mer om filmatiseringen, miniserien i två delar, och speciellt då DVD-utgåvan av den samma. Personl... [Läs hela recensionen]