Salem's Lot

Format: TV-film  •  Regi: Gary Dauberman (MAX, 2024)

Äntligen har vi nu så fått se denna, nästan lite mytomspunna filmatisering av Salem’s Lot. Den har legat klar på en hylla hos Warner i två år och bara väntat på att släppas. Releasedatum har kommit och gått men någon film har vi inte sett röken av… förrän nu, när den dyker upp på MAX.
   Jag kan börja med att säga att jag tycker det är ett smart drag av dem att släppa den på MAX i stället för på bio. Visst, det är en Stephen King-film och en hel del hade säkert gått och sett den men personligen hade jag blivit besviken om jag lagt pengar på en dyr biobiljett för att se denna. Nej, jag tror att den kommer att ses av fler nu och dessutom kommer man inte känna att man förlorat pengar. Man har ju redan kanalen så att säga.
   Så, var den värd väntan då? Nja, egentligen inte. Den är inte allt igenom dålig men den är långt ifrån bra. Det mesta i filmen är okej, varken mer eller mindre. När det gäller skådisarna så funkar Lewis Pullman som Ben Mears, William Sadler (som alltid är bra) som Parkins Gillespie, Bill Camp som Matthew Burke och John Benjamin Hickey fungerar riktigt bra som Fader Callahan. Värre är det med Alfre Woodard som inte alls funkar som Dr. Cody och Makenzie Leigh är en katastrof som Susan Norton. Leigh spelar över och känns totalt fel. Det känns lite som om hon tror att hon är med i en helt annan film än alla andra. Hennes karaktär känns…konstig. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det men hon är inte den Susan som King skapade!
   Alexander Ward fick den tuffa uppgiften att gestalta Kurt Barlow och han klarade sig ändå hyfsat. Det känns som att dom ville ha något liknande det vi fick i miniserien från 1979 utan att för den skull kopiera miniseriens Barlow. Nu fick vi en version som är väldigt lik men mindre blå. Jag gillar dock att de håller honom gömd i skuggorna så länge som de gör. Det tjänar filmen på.
   Handlingen från boken finns där och den utspelar sig på 70-talet. Många av nyckelscenerna (både från boken och miniserien) finns men några saknas och det märks. Jag saknar att Ben blir misshandlad. Jag saknar när Bonnies man överraskar henne och Larry. Scenen med Danny Glick utanför Marks fönster finns med och den gillar jag. Den är väldigt lik den i miniserien men det gör inget.
   Filmen innehåller både bra och dåligt men det känns lite som att de velat äta kakan men samtidigt ha den kvar. De verkar ha velat gjort en film för dagens tonåringar men samtidigt velat locka oss lite äldre. En blandning som sällan funkar och det gör den inte här heller. Nu får vi en konstig blandning av de båda. Dessutom gillar jag inte att man förflyttat slutscenen till drive-in bion där vampyrerna använder bilarnas bakluckor som sina kistor. Dessutom blir det rätt fånigt när solen går ner olika fort beroende på vad som funkar i en specifik scen.
   Men till slut kokar allt ner till en sak. Filmen är inte läskig. Den kommer inte skrämma någon och det, är inte bra när det gäller skräckfilmer. En skräckfilm måste vara läskig och det är inte denna, tyvärr.
   Betyget blir 2 Följeslagare av 5.
Att filmen inte är en rak filmatisering av boken får man bara tugga i sig och acceptera. Det är ju olika format och jag tycker ändå generellt sett att justeringarna fungerar och är gjorda med hänsyn till originalet. Det klart att visa scener saknas och i den bästa av världar hade Salem's Lot fått breda ut sig i en miniserie på kanske fem timmar. Nu är den komprimerad till knappt två och det är mycket som ska klämmas in trots justeringar och annan redigering av originalmaterialet.
   Då blir en snabb och ganska traditionell vampyrhistoria av det hela, och det är lite synd för jag tycker att den första hälften ändå har en fin känsla och bra stämning. Sen går det undan och sen är det slut.
   Ingen av skådespelarna gör någon "wow"-insats utan det är ganska jämntjockt spelat. Vilket inte irriterar mig. Jag kan inte påstå att jag delar Liljas starka känslor kring Makenzie Leighs insats. För mig fungerar hon som Susan.
   I det stora hela ser jag Salem's Lot som en godkänd adaption. Det har kommit betydligt sämre filmer baserade på Kings verk under de senaste åren och Salem's Lot i sin tredje version är bra, men inte så mycket mer.
   Betyget blir tre Följeslagare av fem.
Publicerad 2024-10-03

The Diary of Ellen Rimbauer

DVD/blu-ray, publicerad på foljeslagarna.com 2003-11-03

En av 2003:s mest brinnande frågor gällde vem det egentligen var som hade skrivit boken ”The Diary of Ellen Rimbauer: My Life at Rose Red” som släpptes som komplement till Kings miniserie Rose Red. Spekulationerna gick vilda i Kingkretsar och var i mycket betydligt intressantare än själva boken som jag personligen upplevde som relativt onödig och ganska så seg. ... [Läs hela recensionen]