Mr Harrigans telefon
(Originaltitel: Mr. Harrigan's Phone)

Format: TV-film  •  Regi: John Lee Hancock. (Netflix, 2022)

Den fjärde originalfilmen för Netflix baserad på en historia av Stephen King är Mr. Harrigans telefon, en fin adaption av novellen i Blod säljer. Jag känner igen historien så som jag minns den från boken, även om jag inte kan den i exakt detalj. Min magkänsla är att den är tämligen lika och jag tycker under alla omständigheter att novellen hanterats respektfullt när John Lee Hancock skrivit manuset han själv regisserat.
   Historien avhandlar två återkommande King-teman: relationen mellan en ung kille och en äldre man, samt modern teknik som beter sig onormalt. Tonåringen Craig (Jaeden Martell) anlitas av miljonären Mr Harrigan (Donald Sutherland) för att läsa böcker när hans ögon sviker. De bygger upp en trevande relation där Craig får betalt i pengar, i skraplotter och vägledning kring sina funderingar. Craig lär sig att Mr Harrigan är en tuff affärsman som man inte vill tjafsa med, men han gillar sällskapet och den mjuka glidning in i vuxenlivet relationen ger.
   Det är i mitten av 00-talet och iPhonen lanseras. Craig får en i julklapp av sin pappa samtidigt som en av Mr Harrigans skraplotter ger en storvinst. För pengarna ger han miljonären en iPhone trots att gubben är negativ till all modern teknik, men Craig visar telefonens fördelar (aktiekurs i realtid, nyheter när de händer och så vidare) och Mr Harrigan förtjusas först för att förfasas sedan när han knivskarpt spår vad denna tillgänglighet ska leda till.
   Så småningom dör Mr Harrigan och Craig smyger ned telefonen i kistan och då och då ringer han till den för att lätta sitt hjärta eller be om råd i olika situationer. Och det ska visa sig att han får svar...
   Berättelsen är en thriller som är kuslig med sina lätt övernaturliga inslag. Det är ingen slafsig skräckhistoria som spårar ut och det är skönt på alla sätt och vis. Med andra ord är den en historia som har mer gemensamt med "Twilight Zone" än "Saw".
   Jag gillar filmen, men blir kanske inte helt golvad av den. Det är egentligen inga större fel med vare sig historien eller adaptionen, men den saknar kanske det där lilla sista som lyfter den en extra nivå. Både Jaeden Martell och Donald Sutherland gör bra ifrån sig.
   Min största oro kring filmen är att gemene man kommer att missa den. Mr Harrigans telefon är ingen sexig titel och inte heller per automatik sammankopplad med King så risken är att folk missar den när de bläddrar i Netflix menyer. Kanske skulle den fått en annan titel som film?
   Betyget blir tre stadiga Följeslagare av fem möjliga.
Jag gillar filmen. Den rullar på i ett lagom tempo och berättar historien i stort sätt som jag minns den. Donald Sutherland är perfekt som Mr Harrigan. Dock har jag lite svårt för Jaeden Martell som Craig. Jag tyckte redan när han var med i Det att han kändes lite krystad och detsamma gäller här. Plus att han ser lika gammal ut filmen igenom trots att åren går och det känns knappast trovärdigt när han kör runt i bilen. Jag förväntar mig nästan att en kudde ska ramla ut när kan kliver ur den. Det är tur att de hade en yngre kille som spelade Craig som riktigt ung. Även Craigs mobbare Kenny känns helt felcastad. Jag vet inte riktigt hur de tänkte här men han ser ju mycket äldre ut än alla andra (förmodligen för att han är det då han gått om) och dessutom lite som en karikatyr på en mobbare. Inte helt lyckat.
   Så castingen är definitivt filmens svagheter. Förutom Sutherland och Craigs pappa som jag tycker är lysande. Sen kan man ju tycka vad man vill om att han spår in i framtiden. Känns lite som en efterkonstruktion att någon skulle resonera som Mr Harrison redan när första iPhonen kom men det kan jag köpa.
   Två saker till som jag reagerade på var dels att det kändes rätt löjligt att alla ungarna i skolan satt och höll på med telefonerna hela tiden och att de dessutom gjorde det i grupper uppdelade efter vilken typ av telefon de hade. [SPOILERS - MARKERA FÖR ATT LÄSA] Sen tror jag de flesta kommer fundera på vad de SMS som Craig fick betyder och om de nu betyder ”Craig Sluta”, hur tolkar man det ur ”C C C aa”, ”a a. C C C” och ”C C C s T”?
   Men trots att jag kanske låter lite negativ gillar jag filmen. Det är en trogen och välgjord film och Netflix fortsätter leverera bra Kingmaterial. De får gärna göra fler filmer.
   Betyget blir en stark trea av fem möjliga Följeslagare.
Publicerad 2022-10-06

From a Buick 8

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2002-09-30

Stephen King har för vana att avsluta sina böcker med att skriva när och var böckerna skrivits. From a Buick 8 skrevs på fem olika platser mellan april 1999 och mars 2002. Nästan tre år. Det är ovanligt lång tid för en bok på ganska exakt 350 sidor. Sanningen är den att King låtit From a Buick 8 ligga ett tag eftersom den paradoxalt nog innehåller en händels... [Läs hela recensionen]