Blaze

Format: Bok  •  Publicerad under psudonymen Richard Bachman, Scribner (2007)

Fram till ganska nyligen var det enda man visste om Blaze att det var en bok King valde bort till förmån för 'Salem's Lot som uppföljare till Carrie och att den handlade om en efterbliven jätte som kidnappade ett barn och fattade tycke för barnet. Nu har King dammat av manuset som legat arkiverat i Foglerbiblioteket på University of Maine, och beslutat att det egentligen varit en Bachman-bok hela tiden och publicerat den.
   Här kan man ställa sig frågan om hur Kings karriär hade blivit ifall Blaze hade publicerats under det tidiga 70-talet som först planerat. Förmodligen hade historien fortfarande utvecklat sig som den gjorde, men det är också troligt att vissa böcker hade blivit annorlunda. Jag återkommer till den tesen snart.
   Blaze handlar mycket riktigt om en efterbliven jätte – Clayton Blaisdell, Jr, Blaze för sina vänner – som kidnappar ett spädbarn för att försöka få en rejäl lösensumma av barnets snorrika föräldrar. Blaze föddes dock inte dum – han blev så efter att hans pappa kastat ned honom för trappen – två gånger – med en grop i pannan och en segare hjärna som resultat. Boken tittar lika mycket bakåt på Blazes tragiska uppväxt och allt skit han varit med om som på kidnappningshistorien.
   Det står ganska snart klart att Blaze egentligen är en hygglig prick som hamnat lite snett i livet till följd av allt han varit med om, och att han får ganska rejäla faderskänslor för barnet han kidnappat faller ganska naturligt.
   King har gjort helt rätt när han givit boken till Bachman, för det här är ingen King-bok som vi känner dem. Det finns visserligen ett spöke i boken – Blazes kriminella mentor George – men det är mer som ett vägledande hjärnspöke som, visserligen i ganska elaka ordalag, ser till att Blaze gör rätt när han velar. Den bok i Kings katalog som Blaze mest liknar är Bachman-boken Roadwork, också en historia med ett sentimentalt anslag om en person som orättvist hamnat i en klämd sits.
   Karaktären Blaze har sedan boken arkiverades på 70-talet på sätt och vis letat sig in i andra historier av King. Man kan se drag av honom i karaktärer som Tom Cullen i The Stand, Sheemie i The Dark Tower, John Coffey i The Green Mile och möjligen Duddits i Dreamcatcher. Så kanske hade dessa böcker varit lite annorlunda om King publicerat Blaze när det begav sig.
   Blaze är okej. Jag kan känna att Kings yngre jag lyser igenom i berättandet och jag kan förstå varför han tvekat att publicera den under alla dessa år. Den duger helt klart, men hamnar ändå på den undre hälften av min personliga lista över Kings bästa böcker.
   Ljudboken är skickligt inläst av Ron McLarty – en man med en mycket behaglig röst som påminner en hel del om Kings egen, fast mer skådespelaraktig. Det gör att det nästan känns som det är King som läser. Han dramatiserar bra och ger karaktärerna egna röster och speciellt roligt är det att höra Blazes röst som påminner lite om Sylvester Stallones Rocky!
   Betyget hamnar på tre Följeslagare av fem möjliga. Helt okej, men inget märkvärdigt i Kings katalog.
Jag gillar att King ger ut böcker i Bachmans namn. Jag tycker att det är kul även om de flesta vet att Bachman och King är en och samma person. Jag tycker dock att det är lite synd att man i Blaze avslöjar att King är Bachman redan i förordet. Då tycker jag att man skötte den delen bättre i The Regulators.
   Hur som helst är Blaze en bra bok. Jag gillar den och tycker inte att den lider speciellt mycket av att vara över 30 år gammal. Jag tycker faktiskt att den påminner mer om Kings senare böcker än hans tidiga.
   Personligen tycker jag dock att Blaze är mer en King-bok än en Bachman-bok även om det kanske inte är en typisk King-bok. Det som jag känner skiljer Blaze från de andra tidiga Bachman-böckerna är att de var starkt samhällskritiska, något som jag inte tycker Blaze är.
   Jag gillar Blaze och även om det inte är den absoluta favoriten får den dock 4 starka Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #227 - 2007-06-11

Lite krasslig, bara

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2018-09-21

Med sina 34 miniatyriska sidor är Lite krasslig, bara den garanterat kortaste Stephen King-bok jag äger. Det vore en kraftig lögn att kalla den en roman. Nej, det är förstås en kort novell här utgiven som egen bok ("litteratur i fickformat") av svenska Novellix. Novellen är tidigare outgiven på svenska. Den återfinns i Stephen Kings senaste novellsamling The Bazaa... [Läs hela recensionen]