Ayana

Format: Novell  •  Först publicerad i The Paris Review (2007)

”Ayana” är en mjuk och lågmäld historia om ett mirakel som hände för rätt länge sedan. Historiens berättare är nu gammal och även om han fått rådet att inte berätta om vad han varit med om är det just det han nu gör.
   Novellen handlar om berättarens fader som just när han är på väg att gå bort i cancer helas på ett mirakulöst sätt av en ung flicka vid namn Ayana. Ayana rör även vid vår berättare som i och med det dras in i det mirakel han nu berättar om.
   Det här är en historia om att ge och ta och när jag läste den fick jag en liknande känsla som när jag läste ”The Woman in the Room” och även vissa delar av The Green Mile. Det är ju ingen hemlighet att Kings mor dog av cancer och det har naturligtvis påverkat honom. Det är dock skönt att se att han kan använda den känslan till något gott.
   ”Ayana” är inte mer än 15 sidor lång så den går fort att läsa och det är bara att konstatera att det är en känslomässig historia med mycket hjärta. Jag gillar den och ger den därför 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Precis som aktuella ”Mute” så är även ”Ayana” en historia som berättas av någon i historien, något som allt mer och mer blir Kings vanligaste sätt att skriva på. Och det är även, precis som i miniboken The Colorado Kid häromåret, en äldre person som berättar historien (precis som även i The Green Mile som Lilja nämnde). Det gör att tonen blir väldigt speciell, och Kings förmåga att sätta sig in i olika personers sätt att utrycka sig – oavsett kön, nationalitet eller generation – och formulera det med vackert språk gör sig påmind under historiens gång. Bland annat kan man hitta följande, poetiskt otrevliga mening som snabbt blivit en av mina favoriter från King: ”His breath was black with the perfume of decomposition.” Vackert och läskigt på samma gång.
   Det är väl ungefär det positiva jag kan säga om novellen. På senare tid har jag haft allt svårare att uppskatta Kings kortare verk. De har antingen känts för korta eller som en upprepning av ett tidigare använt tema, och den här är väl närmare den andra kategorin. Möjligen förändras min åsikt vid upprepade läsningar, men det första intrycket får ”Ayana” att landa på betyget godkänt. 3 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #232 - 2007-12-03

Lisey's Story

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2006-11-01

Lisey's Story är en riktigt bra bok, låt mig börja med att klargöra det. Den är så händelserik att man ibland nästan glömmer bort en del av sidospåren. Huvudspåren är en historia om det förflutna, en historia om en ung pojke och hans kamp för överlevnad och en historia som utspelar sig i nutid. Alla hänger dock ihop och vävs tillslut ihop till en. Lisey's S... [Läs hela recensionen]