Laurie

Format: Novell  •  Publicerad på stephenking.com 2018

Merparten av Stephen Kings noveller brukar vanligtvis först publiceras i en tidning för att sedan så småningom samlas i en bok. "Laurie" publicerades som både nedladdningsbar och utskriftsvänlig PDF på stephenking.com som en liten oväntad försommarpresent till fansen. Det är bara att tacka och ta emot!
   Novellen är ganska kort. 32 sidor med dubbelt radavstånd och stor text och det tar runt en halvtimme att läsa den, vilket är väl värt tiden.
   Historien handlar om pensionären och änkemannen Lloyd som sitter i sitt hus i västra Florida och sörjer sin fru. Livet är inte kul och han saknar energi. Av sin gästande syster får han en valp, en Border collie/Mudi-korsning. Lloyd säger direkt att han inte tänker behålla hunden, men så blir det förstås efter att systern köpt hundgrejer så det räcker och blir över och Lloyd haft lite tid på sig att bekanta sig med tiken som han döper till Laurie.
   Tiden går och relationen mellan Lloyd och Laurie stärks. Med en hund kommer nya rutiner och Lloyds energi ökar. Han både äter och sover bättre, han börjar jobba lite extra och mår helt enkelt riktigt bra.
   Så här långt in i berättelsen är novellen en söt skildring av relationen mellan människa och hund, och de som är hundägare - som jag själv - känner igen detaljer och tankar. Men samtidigt blir jag lite orolig - det är ju ändå en Stephen King-historia och de brukar ju dra åt ett visst håll...
   Och ja, det kommer ett skräckparti i historien men kanske inte riktigt på det sätt som man skulle kunna tro. I sin helhet kvarstår "Laurie" som just en söt historia om människa och hund och den svårbeskrivna kärlek som växer fram i en sådan relation. King har haft flera hundar och hans nuvarande Corgi Molly ("The Thing of Evil") är väldokumenterad i Kings sociala kanaler och påstås vara inspirationen till den här historien, men sist i texten kan man läsa att den är tillägnad Kings tidigare hund Vixen ("The Thing of Good").
   Hur som helst - jag tycker att novellen är rar och fin och lätt att relatera till från min hundägarsynvinkel så fyra Följeslagare av fem blir det i betyg.
”Laurie” är en lite typisk Kinghistoria. Den typ där vi får titta in i någons liv under en kortare period. Det finns ingen början och inget slut utan vi får vara med lite mitt i. Styrkan hos dessa historier brukar vara just karaktärerna och det är inget undantag här. King målar upp ett par karaktärer ingående, precis som vi kommit att förvänta oss av honom. Det som också brukar vara lite typiskt med dessa historier är att de inte leder någonstans. Och det är samma här. Vi vet inte vad händelserna leder till, om de leder till något alls.
   Men jag gillar historien. Den visar på Kings förmåga att berätta en historia med väl utvecklade karaktärer. Precis det jag gillar med King. Dock tycker jag den är lite väl kort och betyget blir därför inte mer än en stark trea.
Publicerad 2018-05-19

Umney's Last Case

Dollarbaby, publicerad på foljeslagarna.com 2006-05-01

Ungefär samtidigt som jag fick höra att Umney's Last Case skulle ingå som ett avsnitt i Nightmares & Dreamscapes fick jag dollarbabyn skickad till mig. När man ser Umney's Last Case inser man att dollarbabies egentligen är lågbudgetfilmer, trots filmer som Home Delivery. Denna dollarbaby är lågbudget men jag tycker ändå att Rodney Altman lyckats rätt bra. Känsla... [Läs hela recensionen]