Morality

Format: Novell  •  Först publicerad i Esquire magazine (2009)

"Morality" tar sin grund i den rådande ekonomiska krisen. Vi möter paret Chad och Nora som har det knivigt med pengar. Han jobbar som lärarvikarie och har en halvfärdig bok skriven med roande anekdoter från livet som vikarie. En agent har lovat att han troligen kan sälja boken för 100 000 dollar när den är färdigskriven. Problemet är att Chad inte har tid att skriva klart den eftersom han måste jobba så mycket det bara går och få in pengar på det viset. Nora å sin sida jobbat som skötare på timbasis, och det finns ingen möjlighet att de skulle klara sig på endast hennes inkomst i fall Chad skulle koncentrera sig på att skriva klart boken.
   Men så kommer det en möjlighet. Den strokedrabbade mannen Nora jobbar med erbjuder henne 200 000 dollar om hon gör en moraliskt tveksam sak, garanterat olaglig men med väldigt liten risk för att hon ska åka dit. Det är ett erbjudande Chad och Nora vänder ut och in på innan de bestämmer sig - men vad blir det egentligen för konsekvenser efteråt?
   King lyckas skickligt hålla innehållet i erbjudandet hemligt för läsaren väldigt långt in i novellen och det gör att man läser texten med enorm spänning. Det är en skickligt konstruerad novell där man nästan får pausa och läsa om för att se om man missat något. Det har man inte, King håller bara på det lite extra länge.
   Jag får lite Richard Bachman-vibbar av novellen, eller kanske snarare John Swiften för det är lite den känslan "Morality" ger mig. Det finns inga övernaturliga inslag eller egentligen någon skräck, utan enbart en psykologisk thrillerkänsla som det känns som man inte fått från King på ett tag (okej, "A very tight place" var ju så mycket psykologisk thriller det går att få...). Ur den synvinkeln är "Morality" något fräscht, men jag blir lite snopen när den tar slut. Inte besviken utan bara snopen. Det kanske ändrar sig vid upprepade läsningar, men just nu får "Morality" tre starka Följeslagare av fem möjliga.

Det jag gillar med "Morality" är att den egentligen inte har någon början eller slut. När vi kommer in i handlingen har Chad och Nora redan varit gifta ett tag och de har en del av sitt liv bakom sig. När vi lämnar dem vet vi inte riktigt hur deras historia slutar. De har definitivt en hel del kvar att uträtta innan det är dags att kasta in handuken. Vi får nöja oss med att titta in till dem under en kort del av deras liv och under den tiden ta del av ett hemskt beslut de måste fatta. Jag gillar det.
   Sen tycker jag även att King lyckas måla upp väldigt bra borträtt av både Chad och Nora under de få sidorna vi får på oss att lära oss något om dem. Man känner med dem och den ångest de känner inför det beslut de måste fatta. Jag tycker King lyckats riktigt bra med "Morality" och mitt betyg blir bra. Jag ger den fyra Följeslagare av fem möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #252 - 2009-07-01

Blood and Smoke

Ljudbok, publicerad på foljeslagarna.com 1999-12-20

Om 90-talets sista Stephen King-bok så kan man först och främst säga en sak: denna bok kommer inte att komma på svenska! Ljudböcker är väl ingenting som vi svenskar köper i överflöd. På biblioteket får inte vem som helst låna dem, så även om det unika är att denna bok enbart finns som ljudbok spelar nog ingen roll i Sverige (och resten av Norden, förmodar vi).... [Läs hela recensionen]