Rest Stop

Format: Novell  •  Först publicerad i Esquire magazine (2003)

"Rest stop" är en kort novell om författaren John Dykstra, eller Rick Hardin som är det namn han släppt några väl säljande böcker under. Under en längre bilresa måste Dykstra stanna till för att uträtta ett pressande behov och hamnar då vid en klassisk amerikansk rastplats. Precis innan han ska gå in till herrarnas hör han ljud från damernas toalett där det är står fullständigt klart att en man håller på att misshandla en kvinna.
   Dykstra står inför en situation som han inte vet hur han ska hantera. Ska han bara åka vidare och låta bli att läsa tidningar och titta på nyheterna de närmaste dagarna, för det är uppenbart att kvinnan inte kommer att överleva det övergrepp hon utsätts för, eller ska han ingripa? Men han är ju en mes, det är ju under namnet Rick Hardin han är en tuffing som skriver stenhårda böcker om den mordiske The Dog, och The Dog eller Rick Hardin existerar ju inte. Ändå är det inte John Dykstra som rusar in genom dörren till damernas toalett.
   Det känns som om King plockat fram idén om författare med personlighetsklyvning igen. Man tänker lite på The Dark Half och "Secret Window, Secret Garden" när man läser "Rest Stop" som stundtals är en ganska otrevlig historia. Personligen tänker jag även på den korta novellen "All that you love will be carried away" som finns i Everything's Eventual där man fick en kort liten inblick en persons liv, som om man bara passerade förbi honom. "Rest Stop" funkar inte lika bra för mig men är ändå värd 2 starka Följeslagare.
Först publicerad i Följeslagarna #179 - 2003-12-01

Joyland

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2014-05-23

Åtta år efter att Hard Case Crime gav oss The Colorado Kid är det dags för ytterligare en Stephen King-bok. Inte illa för ett litet förlag att få ge ut två Kingböcker, men så gör de ju också ett bra jobb. Nu heter boken Joyland och precis som med The Colorado Kid är det en pocketbok vi talar om. Visserligen kom det även en inbunden i begränsad utgåva och även e... [Läs hela recensionen]