That Bus is Another World

Format: Novell  •  Publicerad i Esquire, Augusti 2014

I samband med att Stephen King var på en liten europaturné hösten 2013 för att marknadsföra Doctor Sleep i Frankrike och Tyskland, fick han en idé till en ny historia. Han drog idén offentligt inför publik och det kändes riktigt kul att vara med och ta del av processen. King hade åkt bil i Paris och vid ett rödljus tittat rätt in i en buss och tänkt att bussen är som en egen värld, och sedan fantiserat ihop en story om en man som har bråttom till en möte och likt King tittar in i en buss - men får se något riktigt hemskt.
   "Vad som händer sen vet jag inte", sa King då förra hösten.
   Nu har idén blivit omsatt till novellen "That Bus is Another World" och publicerats i Esquires augustinummer 2014. Tyvärr vet King fortfarande inte vad som händer, för novellen är väldigt kort och känns ofullständig. Okej att man som författare kan lämna mycket åt fantasin och välja vad man vill berätta, men i ärlighetens namn får vi inte mer än vad King berättade under några minuter i höstas.
   Visserligen har den stressade mannen utvecklats. Han heter Wilson och är reklamare och på väg till New York för att pitcha sitt viktigaste jobb hittills. Trots att han har tagit det säkra före det osäkra och bokat ett plan som landar många timmar innan mötet, krymper den där tidsramen hastigt. Planet försenas, bagaget försenas, taxikön är lång, trafiken är hemsk och så vidare. Och så ser han då något djupt hemskt i den där bussen…
   För min del hade novellen kunnat vara betydligt längre. Nu är den tre magasinsidor lång, vilket kanske motsvarar tio sidor i en bok, och det är för kort. Jag upplever novellen som "del 1" i något längre, men jag tror inte King kommer att ge oss mer.
   Trots det gillar jag idén och tycker att novellen är välskriven, så betyget blir tre svaga Följeslagare av fem möjliga.
Ja, ”That Bus is Another World” känns verkligen som början på något. Som ett utkast till något längre. Jag gillar det jag läser och man blir genast nyfiken på Wilson och vill veta mer om honom.
   Faktiskt blir jag mer nyfiken på Wilson själv än på det som händer i bussen. Får han jobbet? Vad händer om han inte får det? Hinner han i tid till mötet? Sen vill man ju naturligtvis även veta mer om det som händer i bussen och varför det händer men det känns faktiskt lite mer som ett störande inslag i historien om Wilson än något som driver berättelsen.
   Betyget blir 3 Följeslagare av 5 möjliga.
Publicerad 2014-07-04

Hjärtan i Atlantis

Biofilm, publicerad på foljeslagarna.com 2002-03-18

Jag var länge negativt inställd till denna filmatisering. Det gällde först och främst namnet på filmen. Eftersom jag anser Kings novell "Hjärtan i Atlantis" vara en av hans bästa verk hittills blev jag givetvis extremt missnöjd med att Castle Rock döpte sin filmatisering av novellerna "Low men in yellow coats" och "Heavenly shades of night are falling" till just Hjär... [Läs hela recensionen]