The Dark Tower VI: Song of Susannah

Format: Bok  •

Om man ska introducera en kompis till Stephen Kings författarvärld och verkligen vill att kompisen INTE ska gilla King ska man ge denna Song of Susannah. Den här boken kräver absolut att man är involverad i Kings värld till 100%, och inte minst The Dark Tower-världen. Den utspelar sig nämligen i flera olika "var" och "när" på en och samma gång och medlemmarna i ka-teten - som för tillfället är splittrade - hittar märkliga sätt att kommunicera med varandra, sätt som skulle driva vilken nybliven Kingläsare som helst vansinnig. Jag tänker inte ens gå in på det!
   Boken är i stora delar Susannahs historia, precis som titeln avslöjar. Susannahs sång avslutar varje kapitel där en ny vers dyker upp som sammanfattar handlingen. Ett annorlunda berättargrepp, precis som vi är vana med i The Dark Tower-världen.
   När vi senast såg Susannah i förra delen hade vi fått reda på att en ny personlighet dykt upp i henne. Hon hette Mia och var den som var gravid efter att Susannah befruktades av en demon i samband med Jakes anslutning till ka-teten i The Waste Lands. I slutet av boken, efter att ka-teten slagits mot vargarna från Calla rymde Mia genom den ofunna dörren tillsammans med den magiska kristallkulan "black thirteen" och stängde därmed dörren.
   Att Susannah skulle till New York 1999 och leta reda på ett ställe kallat "The Dixie Pig" för att föda sitt barn visste vi redan eftersom hela ka-teten sett klottret "Oh Susannah-Mio, divided girl of mine, Done parked her rig in the Dixie Pig, in the year of ´99" när de gick "todash" till New York.
   Med hjälp av magiska folket Manni lyckas Roland, Eddie, Jake och Father Callahan öppna en ny dörr och färdas till vår värld. Roland och Eddie hamnar i 1977 och hamnar direkt i en ny rafflande strid med Balazars gäng när de ska leta rätt på Calvin Tower för att överta tomten med rosen och Jake och Callahan hamnar i New York 1999 och letar rätt på The Dixie Pig.
   Boken slutar givetvis galet spännande, precis som förra boken, och det är skönt att veta att det inte dröjer speciellt länge innan fortsättningen, och avslutningen finns att läsa.
   Personligen har jag aldrig gillat sidospåret med Susannahs graviditet och när det i Song of Susannah förklaras vad det egentligen är för barn där i magen så blir jag inte direkt mer positiv till det hela. Trots sin något komplicerade struktur avslöjas det en hel del intressant i boken. Många frågetecken från Wolves of the Calla rätas ut och vi får veta mer om hur alla världar hänger ihop samtidigt som vi introduceras till mycket nytt som givetvis komplicerar historien ytterligare. Ändå känns det nu som att allt har byggts upp så enormt att vi kommer att få väldigt mycket information och förklaringar i den avslutande delen.
   En udda sak är karaktären Stephen King som förekommer flitigt i Song of Susannah. Jag är oerhört splittrad inför detta. Å ena sidan tycker jag att det är en fullkomligt idiotisk idé av King att skriva in sig själv i boken. Det är liksom att göra det lite för enkelt för sig själv. Å andra sidan gillar jag faktiskt hur det hela genomförs, och hur det hela avslutas. Jag tror inte att karaktären King dyker upp i den sista boken.
   En annan udda karaktär är en svensk som skrivits in i boken! Han har det helsvenska namnet Mathiessen van Wyck (!) och inför ordet "sköldpadda" i The Dark Tower-världen. Mycket underhållande.
   Song of Susannah är egentligen en enda stor transportsträcka till finalen, men en transportsträcka som bjuder på oerhört mycket information och som vi inte kan vara utan. Betyget blir 4 svaga Följeslagare av 5 möjliga. Nu väntar jag med oerhörd spänning på finalen.
Song of Susannah tar vid precis där Wolves of the Calla slutar och man märker att King skrivit båda böckerna tätt inpå varandra.
   I Song of Susannah är det tre parallella historier som vi får berättade. Den ena handlar förstås om hur Susannah, tvingad av Mia, kommer till New York för att föda sitt barn. Den andra handlar om hur Jake, Callahan och Oy följer efter henne. Den tredje och mest intressanta handlar om hur Roland och Eddie försöker hitta Calvin Tower och hans vän Aaron Deepneau.
   För oss i Sverige är det extra intressant att King plockat in en svensk FN-diplomat i handlingen. Han har visserligen inte någon större roll men vi får höra honom säga "Sköldpadda" och en massa svengelska. Mycket kul. Tyvärr har King gett honom namnet Mathiessen van Wyck som inte direkt är ett svenskt namn.
   Song of Susannah är en bra bok även om den är lite av en transportsträcka fram till den sjunde och sista boken. Vi får en faslig massa information i den men den för inte handlingen framåt så värst mycket.
   Det som stör mig lite med Song of Susannah är att King själv figurerar i boken. Jag ska inte avslöja hur men även om det finns en rätt bra anledning till att han gör det kan jag inte bestämma mig för om jag gillar det eller inte. Jag antar att det kommer att avgöras beroende på vad som händer i den sista delen.
   Betyget blir dock rätt bra. En svag 4 av 5 möjliga Följeslagare.
Först publicerad i Följeslagarna #193 - 2004-07-25

Väckelse

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2014-11-25

Det känns svårt att skriva om Väckelse utan att nämna det riktigt unika med boken, nämligen att det är den Stephen King-bok som släppts absolut snabbast i Sverige. Även om det inte blev exakt på dagen samma som i USA, eller ens dagen efter, så var det bara ungefär en vecka tills översättningen fanns jämsides det amerikanska originalet Revival i bokhandlarna. En fa... [Läs hela recensionen]