Bag Of Bones

Format: Bok  •  Scribner (1998)

När snacket om Bag of Bones satte igång hösten 1997, blev jag ganska förbryllad, för en sammanfattning av vad den skulle handla om lät ungefär så här: ”En författare sörjer sin döda fru, ett barn hamnar i en vårdnadstvist och spöken kommunicerar via kylskåpsmagneter”. Är det här verkligen en och samma bok, minns jag att jag tänkte och det är det – bevisligen!
   Men vi tar det hela från början: Boken handlar om författaren Mike Noonan, ”den manliga motsvarigheten till Virginia Andrews”, som mycket riktigt har mist sin fru på ett tragiskt sätt. Tagen av detta, inte minst faktumet att frun – Johanna – var gravid, drabbas han av det värsta som kan hända en författare – han får skrivkramp. Så fort han öppnar ett tomt Worddokument får han kvävningskänslor och inser att det är kört. Som tur är, har han bunkrat upp med manuskript så han kan leverera sin årliga bok under en fyraårsperiod.
   Mike Noonan bor i Derry, en stad vi känner igen från böcker som It och Insomnia och vid ett tillfälle stöter han ihop med Ralph Roberts, från just nämnda Insomnia som föreslår att han ska resa iväg ett tag, vilket Mike också gör. Men denna resa hjälper föga, för Mike har fortfarande sin skrivkramp och lider av hemska mardrömmar som alla leder honom till en och samma plats – sommarhuset Sara Laughs, döpt efter en svart bluessångerska från sekelskiftet, vid sjön Dark Score.
   Mike packar sina saker och reser dit. I den lilla sommaridyllen lättas stämningen upp. Alla är vänliga och förstående, men huset bär förstås på en massa minnen som är svåra att glömma. Dessutom händer det märkliga saker på nätterna. Mike hör röstliknande ljud som han avfärdar som verk av vinden. Men så träffar Mike den unga kvinnan Mattie Devore och hennes treåriga dotter Kyra och Mikes liv får en vändning. Både till gott och ont visar det sig, för lilla oskyldiga Kyra är sondotter till den mäktiga datamogulen Max Devore som gör allt för att frånta Mattie vårdnaden av barnet.
   Mitt i allt detta inser Mike att han inte är ensam i sitt hus. Någon finns där, och någon försöker säga honom saker, och med hjälp av bland annat kylskåpsmagneter gör någon sig hörd. En massa hemligheter uppenbarar sig – de vänliga människorna bär på mörka hemligheter som sakta luckras upp. Det visar sig att Johanna har varit i huset vid ett flertal tillfällen utan Mikes vetskap – varför var hon där? Och vem var egentligen den där sångerskan Sara som gav namn till huset…?
   Historien tätnar när Mike ser sanningen bakom den ena hemligheten efter den andra…

Jag tycker att Bag of Bones är en speciell bok. För mig var den visserligen speciell på det sättet att den var den första Kingboken jag läste när den verkligen kom ut, till och med innan den kom ut i mitt fall. Tidigare har jag endast haft möjligheten att kasta mig på de svenska böckerna när de nått bokhandlarna (vid något tillfälle även innan de kommit ut). En annan speciell sak var att King skrivit boken i en snar framtid – större delen av storyn utspelar sig under juli 1998 och det var precis då jag läste den. När det var den 7:de juli i boken, var det den 7:de juli i verkligheten… Läskigt…! Bag of Bones har en extrem närhet som jag inte riktigt känner igen från Kings tidigare verk. Det är visserligen inte den första boken han skriver i första person (jag-form), men den är oerhört smidig. Kings böcker brukar ju som oftast hoppa mellan en massa olika karaktärer, vilket han också brukar klara av galant, men Bag of Bones ton känns fräsch och inspirerande.
   Jag tror också att Bag of Bones kan bli en slags vändning för King. De senaste böckerna har alla varit bra, men Bag of Bones känns vuxen på något sätt och fortsätter han så här finns det många fina böcker kvar i "gubben"!
   Jag gillade Bag of Bones väldigt mycket och delar därför ut 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Jag kan inte annat än att instämma i vad Anders redan sagt. En sak som är värd att tillägga är att (så vitt jag vet) ingen annan av Kings böcker har så många kopplingar till hans andra böcker… om man kollar riktigt noga så kan man hitta kopplingar till minst 11 andra böcker.
   Även jag gillar Bag of Bones skarpt och vill gärna ge den 5 Följeslagare, men den orkar inte riktigt ända fram och får därför endast 4.
Först publicerad i Följeslagarna #15 - 1998-09-14

Knowing Darkness - Artists inspired by Stephen King

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2010-02-02

Så här gick det till när jag fick "Knowing Darkness": jag fick så klart en avi i brevlådan och när postplockaren på ICA hade problem att hitta paketet var jag på väg att ropa att det nog var ganska så stort, men innan jag hann göra det såg jag hur han fick en "ja, just det"-uppenbarelse och vände på sig och drog slutligen fram en stor postsäck. Smått chockad öv... [Läs hela recensionen]