The Lost Work of Stephen King

Format: Bok  •  Skriven av Stephen J. Spignesi, Citadel (2002)

Stephen Spignesis senaste bok om King är ett imponerande verk på strax över 360 sidor med undertiteln "A guide to unpublished manuscripts, story fragments, alternative versions, and oddities" och det är precis vad det handlar om. Spignesi presenterar här en fullständig genomgång av alla Stephen King berättelser som ännu inte finns samlade i något officiellt verk (som till exempel novellsamlingarna Night Shift och Skeleton Crew.
   Det handlar om berättelser som enbart publicerats i någon obskyr tidskrift för länge sedan, berättelser som figurerat i fler sammanhang, berättelser som inte publicerats alls eller ens färdigställts – alltså Stephen Kings borttappade verk. Varje genomgång inleds med en förklaring vad det handlar om, det vill säga till exempel en korthistoria som publicerades i en tidskrift på 60-talet, hur stor chans det finns till att hitta en originalkopia av verket – i de flesta fall omöjliga – samt ett synopsis av historien ofta med poängen klarlagd.
   Men det är inte bara Kings borttappade berättelser som behandlas utan även ett stort antal essäer, introduktioner, artiklar och annat som inte är påhittat som Spignesi går igenom på samma vis. Utöver det finns det inledningsvis en kort men övergripande sammanfattning av Kings liv samt avslutningsvis ett antal "appendixes" där Spignesi bland annat går igenom samtliga publicerade böcker och berättelser samt filmatiseringar till dags dato och även ger tips på hur man ska bära sig åt för att samla på Kingmaterial.
   Vi har valt att inte sätta något betyg på den här boken, efter som den inte kan få mer eller mindre än högsta möjliga eftersom den dels är den enda av sitt slag – och där efter oumbärlig som referensbok bland Kingfansen – men också för att det är en otroligt välskriven och genomarbetad bok. Har man inte tid och pengar att spendera tusentals kronor på att försöka få tag på alla dessa texter på ett eller ett annat sätt är detta ett ypperligt tillfälle att i alla fall få veta vad man missat för enbart några hundralappar, och om man av någon händelse faktiskt har de flesta texterna är boken ett bra komplement.
Först publicerad i Följeslagarna #45 - 1999-04-12

Stationary Bike

Ljudbok, publicerad på foljeslagarna.com 2006-07-01

Ja, vad kan man säga, Ron McLarty är förmodligen en av de bästa ljudboksuppläsarna som finns. Visst Frank Muller var bra och King själv är ju alltid speciell att lyssna på men Ron kan verkligen konsten att läsa en bok. Dessutom är hans röst perfekt. Tidigare har han läst in både 'Salem's Lot och Faithful med lysande resultat och nu kommer alltså ”Stationary Bike”. Har ni in... [Läs hela recensionen]