Stephen King Country

Format: Bok  •  Av George Beahm, Running Press (1999)

George Beahms Stephen King Country är en perfekt bok för er som vill veta mer om Kings uppväxt, vad han gjorde som yngre och var. Detta är även en ganska så bra resehandbok för er som ska till Bangor med omnejd. Tyvärr talar inte Beahm om hur man tar sig till de olika platserna, men lite får man väl klara av själv, eller hur? Boken är indelad i 6 kapitel, som innehåller allt som rör King. Det finns ett kapitel som sammanfattar hans karriär som författare och det finns andra kapitel som handlar om var King bott, spelat in filmer, gått i skolan och vad han skänkt när det gäller donationer.
   Detta är dock inte boken för er som vill lära er lite mer om King som författare. Kapitlet som handlar om det är mycket ytligt och sammanfattande. Detta är inte en bok om King som enbart författare utan en bok om King som människa, författare och medborgare.
   I boken får vi veta en hel del saker som King skulle kunna använda som svar på den fråga han så ofta får: "Var får du dina idéer från?" Vi får bland annat höra historien om hur King och barndomsvännen Chris Chesley brukade lura ut inte ont anande nyinflyttade i en lite sjö. När de sedan steg upp var de täckta av blodiglar. Detta använde King senare i korthistorien "The Body" (filmad som Stand By Me). Vi får även höra historien om den riktiga "Carrie". Hon var en av de som åkte i samma taxi (det fanns inga pengar till en skolbuss) till skolan som King.
   Pet Sematary bygger även den på en riktig historia, King skrev den efter att hans dotter Naomis katt, Smucky, dött och de begravt den på en lokal djurkyrkogård. Tyvärr så fick Amy Stanchfield, vars äldre syster gjort originalskylten (som faktiskt var felstavad, precis som i boktiteln), ta ner den efter åtskilliga stöldförsök.
   Beahm berättar även att Kings första hus låg i Bridgeton och hade följande adress: RFD #2, Kansas Road, Bridgeton, Maine 04009. Nu bor ju familjen King som bekant i Bangor, i ett hus som heter "The William Arnold House" efter personen som byggde det 1856. King har dock låtit bygga ut det så att det nu innehåller 23 rum och är omgärdat av ett stort järnstaket. Ett flygfoto i boken visar hela huset – ett imponerande bygge.
   Vidare bekräftar Beahm det som varit ganska så känt under en längre tid, nämligen att King älskar sitt Bangor. Han pumpar årligen in en stor mängd dollar i stadskassan genom antingen donationer eller genom att tvinga Hollywood att göra filmerna baserade på hans böcker där.
   I kapitel 4 berättar Beahm om de verkliga platser som ligger till grund för Kings fiktiva städer. Bland annat så konstaterar han att Bangor är den stad som ligger till grund för Kings stad Derry. I It finns det till och med en karta som stämmer otroligt bra överens med Bangor. Beahm fortsätter i kapitel 5 med att berätta om ställen utanför Maine som King använt till sina historier, bl.a. Esters Park, Colorado (The Shining), Gatlin, Nebraska ("Children Of The Corn"), Rock And Roll Heaven, Oregon (You Know They Got A Hell Of A Band") och Desperation, Nevada (Desperation).
   Beahm glömmer inte heller att berätta för oss om Castle Rock. Castle Rock är ju som bekant ett av de fiktiva ställen där flertalet Kingböcker utspelat sig. Namnet, som för övrigt var namnet på den enda officiella fanclubben (den finns ej längre) kommer från William Goldings bok "Lord Of The Flies" och är även namnet på ett filmbolag (som tidigare ägts av Rob Reiner) som gjort filmer som bl.a. Stand By Me, Misery och Needful Things.
   I det avslutande kapitlet berättar Beahm om hur King lyckade få Hollywood att filma i Maine och på så vis pumpa in tusentals dollar i de lokala företagen, något som inte gick så lätt som man skulle kunna tro.
   Nå, är detta en bok man bör köpa då? Om ni endast gillar att läsa böcker av King eller om hur King skriver sina böcker är svaret NEJ. Däremot om ni vill ha lite djupare bakgrund till varför King är den person han är idag och varför han gör som han gör är svaret JA! Förutom all text innehåller denna 144 sidor långa bok även en massa bilder på King i olika skeden av hans liv, samt bilder av olika platser som haft/har betydelse för King. Boken kostar runt 15 dollar och kan tyvärr vara lite svår att få tag på utanför USA men ge inte upp. Om ni inte skulle hitta den hos er lokale bokhandlare finns ju alltid Betts…
   Betyget för denna bok blir högt, jag tycker verkligen att Beahm har lyckats. Av fem möjliga Följeslagare får Stephen King Country fyra, starka.
Först publicerad i Följeslagarna #50 - 1999-05-17

Strawberry Spring

Dollarbaby, publicerad på foljeslagarna.com 2002-06-24

Strawberry Spring är en c:a 8 minuter lång film baserad på Kings novell med samma namn. Historien berättas av en student på en skola i USA där en seriemördare som fått namnen Springheel Jack härjar. Springheel Jack drar runt på skolområdet och mördar oskyldiga studenter, alla av det kvinnliga könet. Allt eftersom historien berättas står det ganska snart klart vem... [Läs hela recensionen]