The Stand: Soul Survivors #2

Format: Tidning  •  Av Roberto Aguirre-Sacasa, Mike Perkins och Laura Martin, Marvel (2010)

När vi senast träffade Larry Underwood så var det i samband med de hemska upplevelserna i Lincoln-tunneln och när hans följeslagare Rita dog. Nu vandrar han helt själv, trött och sliten, för han vågar inte sätta sig på en motorcykel igen. Han jagas av obehagliga drömmar om Flagg och får ingen ro. Efter att vilat upp sig lite i ett hus börjar han cykla längs med vägarna och när han kommer fram till havet korsas hans vägar med Nadine Cross och den vildsinta pojken Joe. Dessa blir Larrys nya följeslagare och de hamnar slutligen i Harold och Frannies fotspår.
   Men drömmarna fortsätter. Som så många andra drömmer han om Mother Abigail, men drömmarna om Flagg fortsätter och nu är den otäcka mannen inte ensam i drömmarna längre...
   Precis som det första avsnittet i den här omgången så fokuserar avsnittet på en person och det gör att det känns som vi faktiskt kommer en bra bit på vägen trots att vi inte vet vad de andra har för sig. Det låter kanske som en motsägelse, men som berättarteknik fungerar det ypperligt, och går ju i originalbokens anda där vi fick långa, långa partier med bara en person innan vi gick över till nästa.
   Kvalitén är fortfarande lika god som den varit från första början och detta andra nummer av Soul Survivors är väl värt fyra starka Följeslagare av fem möjliga.
The Stand går från klarhet till klarhet och blir bara bättre och bättre. Jag gillar berättartekniken där man koncentrerar sig på några få karaktärer åt gången och då låter de få ta ordentligt med plats. Den här gången är det som sagt Larry som har huvudrollen och precis som i boken så gillar jag Larry.
   Sen får vi även se mer av Mother Abigail här och även där tycker jag man lyckats riktigt bra med transformeringen från bok till serie. Jag gillar hur hon ser ut och hur hon agerar. Det stämmer bra överens med hur jag minns henne från boken. Just nu är det helt klart The Stand som ligger i topp när det gäller Stephen King-serierna och betyget blir riktigt bra. En svag femma av fem möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #258 - 2010-01-04

The Stand: American Nightmares #4

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2009-08-01

Efter det skräckfyllda Lincoln tunnel-numret är "American Nightmares" tillbaka i vanligt format, den här gången fokuserande på tre grupperingar. Stu och Glen Bateman blir mer bekanta med varandra och diskuterar vad de upplever. Bateman drar jämförelser till historiens pestepedemier innan han kommer in på en återkommande mardröm om en hemsk man, som Stu sedan på natte... [Läs hela recensionen]