The Dark Tower: The Battle of Jericho Hill #1

Format: Tidning  •  Av Peter David, Robin Furth, Jae Lee och Richard Isanove, Marvel (2009)

Ah, det är nästan lite löjligt hur mycket av den här serieadaptionens kvalitet ska väga på Jae Lees axlar, men nu när han är tillbaka efter uppehåll under hela The Fall of Gilead så är det som en fräsch nystart. Med andra ord är teckningarna tillbaka i samma goda kvalitet som vi skämdes bort med under inledningen av adaptionen.
   Gilead har fallit och i och med det har en av de sex strålarna som håller uppe Det Mörka Tornet gått av och orsakat en rejäl "strålbävning". Roland försöker samla ihop resterna av sitt folk för att komma underfund med vad de ska göra nu. Lösningen blir att ta sig till Det Mörka Tornet och ställa allting till rätta, ett beslut som möts av delade åsikter. Några anser att Roland förlitar sig på en legend, en saga, men Roland har en aldrig sinande övertygelse.
   Det här numret är en liten mjukstart med egentligen bara en liten actionsekvens, men å andra sidan får vi väldigt mycket information. Det är kul att se ögonblicket när Roland beslutar sig om att ta sig till Det Mörka Tornet, och det finns även en bra genomgång av vad Tornet är, hur strålarna fungerar och så vidare - perfekt för de som inte är väl bevandrade i böckerna och mytologin. Dessutom har det klämts in ett litet skämt i den absolut sista rutan, mitt när Roland på bästa brandtalsvis peppar upp sitt folk...
   Jag gillar den här inledningen, både innehållet och utseendet och saftar på med högsta betyg: fem Följeslagare av fem möjliga!
Tycker detta nummer är ett av de svagaste hittills. Visst, det är en massa prat om tornet och det är inte helt ointressant att få vara med om det historiska ögonblicket när Roland bestämmer sig för att finna detsamma men det händer ju nästan inget annat. Hela numret känns segt och faktiskt lite tråkigt. Sen håller jag helt och hållet med Anders om att det märks att Jae Lee är tillbaka. Det är bara synd att detta är hans sista omgång med The Dark Tower.
   I textdelen av numret pratar Robin Furth om det som varit när det gäller serien och man får lite känslan av att detta skrevs innan det bestämts att det skulle bli mer. Det känns lite som en avslutning av det hela. Betyget blir lite svagare denna gången och blir inte mer än tre Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #258 - 2010-01-04

Territories

CD-Rom, publicerad på foljeslagarna.com 2003-11-25

Musik inspirerad av böcker är knappast någon nyhet. Bland annat skapade svensken Bo Hansson på 70-talet en skiva baserad på ”Sagan om ringen” som sålts i miljoner ex och länge setts som den absolut bästa musikaliska tolkningen av trilogin. Ganska fräckt faktiskt, och skivan är mycket bra. Dennis Downings ”Territories” är mig veterligen den första skivan ... [Läs hela recensionen]