The Dark Tower: The Gunslinger Born #1

Format: Tidning  •  Av Peter David, Robin Furth, Jae Lee och Richard Isanove, Marvel (2007)

Jag tror att det är helt i sin ordning att berätta en liten hemlighet för er nu. I november när jag och Lilja var i London och på party med Stephen King så träffade vi Robin Furth, och vad vi inte berättade i rapporten då var att hon visade upp de tre första numrena av The Dark Tower Comic för oss. Det första var färglagt, det andra delvis färglagt och resten var Jae Lees skisser.
   Det här var lika oväntat som fantastiskt. Jag bläddrade igenom sidorna ett par gånger och försökte skapa en mental kopieringsapparat i skallen för att pränta in dem för gott. Nu minns jag inte så otroligt mycket men i nummer två eller tre kommer en sekvens med The Crimson King som är otroligt cool. Nu sa Robin att Jae skulle rita om några bilder så det är kanske oklart om sekvensen är kvar så som jag minns den. Det återstår att se.
   Nu är det #1 som gäller och det är givetvis så bra som man kunde föreställa sig. Otroligt tjusig i sitt bildspråk - många fullbreddsteckningar som ger en sorts filmisk widescreenkänsla - och ett välkonstruerat manus. I detta nummer återges historien från The Gunslinger när Roland utmanar sin lärare Cort och blir en revolverman. Redan i nästa nummer kommer vi att komma in i Wizard And Glass-historien.
   Min enda egentliga invändning är att det blir aningens plågsamt att bara få läsa 31 sidor i stöten. Även om jag kommer att sluka de individuella tidningarna så kan jag inte vänta tills man får hela historien i en tjock volym och kan läsa den i ett svep.
   Betyget gäller visserligen enbart detta nummer, men får redan nu ses som ett totalbetyg på hela projektet - 5 Följeslagare av 5 möjliga.
Det första man slås av när man läser första numret är hur bra illustrationerna är. Nu är jag visserligen inte någon stor serieläsare men jag kan ärligt säga att jag inte har sett något snyggare! Speciellt gillar jag Cort. Scenen när han anfaller Roland är hur bra som helst.
   Något som också imponerade på mig är Peter Davids text. Han har verkligen lyckats fånga Kings känsla och språk från böckerna. Mycket imponerande.
   Förutom själva seriesidorna finns även lite bakgrundshistorik med i numret. Det är mycket underhållande skrivet av Robin Furth men samtidigt blir jag lite orolig över att det är skrivet som en berättelse. Jag skulle föredra att det var gjort som om det hämtats ur en historiebok. Kanske inte så mycket för att jag inte gillar själva formatet utan mer för att jag tror att man kanske missar lite i och med att man måste få in själva storyn. Men, vi får se hur det utvecklas.
   Första numret, eller rättare sagt de första sju numren kommer ju att bygga på historien från Wizard And Glass så det är förmodligen ett säkert kort. Vad som däremot kommer att bli väldigt intressant att se är vad som händer efter det. Att illustrationerna håller är bevisat bortom allt tvivel men kommer även själva historien att hålla när man inte har Kings bok att bygga på? Ja, det återstår att se.
   Betyget blir så bra det kan bli. 5 Följeslagare av 5 möjliga. Och till er som väntar med att köpa serien tills samlingen kommer vill jag bara säga en sak; Tänk om och köp NU!
Först publicerad i Följeslagarna #223 - 2007-03-05

The Dark Tower: The Fall of Gilead #2

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2009-07-01

Förra numret slutade med en blodbestänkt Roland, knästående vid sin mamma som han just skjutit och en vansinnig Steven Deschain vrålande om att han skulle jaga tag på sin frus mördare. Och det var ju i och för sig bara för Steven att ta tag i sonen så var det gjort. Frågan var om Roland skulle hålla käften eller ärligt erkänna vad som hänt. Han valde det sista o... [Läs hela recensionen]