The Outsider

Format: TV  •  Tv-serie i 10 avsnitt. Visades januari-mars 2020 på HBO.

Stephen King-romanen The Outsider från 2018 rankar jag som en av hans bästa i modern tid. Det var en berättelse, som likt titelkaraktären, ändrade form under resans gång - från en spännande deckare till något betydligt mer övernaturligt och kusligt. TV-serien gör vissa avvikelser från Kings roman för att anpassa historien till mediet. I vissa fall är förändringarna faktiskt till det bättre och även om jag i andra fall inte riktigt känner igen mig, måste jag ändå säga att adaptionen har gjorts med stor respekt för originalkällan.
   Historien börjar med ett brutalt sexualmord på en tonårspojke. Det är vidrigt men samtidigt ingen svår match för polisen att lösa. Det dräller nämligen av enhetliga vittnesmål, som om förövaren ville bli hittad. Åklagarmyndigheten och polisen Ralph Anderson (Ben Mendelsohn) struntar helt och hållet i finliret och väljer att anhålla den skyldige under offentliga och förnedrande förhållanden. Det är baseballtränaren Terry Maitland (Jason Bateman) som givetvis hävdar sin oskuld.
   Trots att bevis efter bevis läggs fram behåller han sitt lugn. Det finns nämligen motbevis som utan tvivel placerar honom på annan ort när mordet begicks. Hur kan en person vara på två ställen samtidigt?
   Den här delen av historien får ett tragiskt slut och ett besvärligt efterspel där Terry anses vara mördaren trots de motstridiga bevisen. Den tidigare så stensäkra Ralph börjar tvivla och rotar vidare för att försöka komma fram till en sanning oavsett vems favör den gynnar. Efter en tid kommer en viss Holly Gibney (Cynthia Erivo) in i handlingen med ett uppdrag om att följa vissa lösa trådar, men det hon hittar är om än ännu mer oförklarligt och att den skyldige fortfarande är där ute och sannolikt kommer att döda igen. Men vem, eller snarare vad är det?
   Trots att vi avancerar väldigt långt i Kings roman redan i de två första avsnitten är The Outsider en serie som håller ned tempot. Det är både på gott och ont. På det positiva kontot ger det en mörk kuslighet till helheten som tar lite rygg på HBO:s "True Detective" med karaktärsutveckling och ett fint foto. På det negativa kontot gör det att det känns lite segt emellanåt. Kanske är det en serie som behövs ses lite mer koncentrerat och fler än ett avsnitt i stöten?
   Skådespelarinsatserna är bra. Jason Bateman är kanske lite underutnyttjad, vilket har sin naturliga förklaring, men Ben Mendelsohn driver historien framåt. Något som skiljer sig mot boken är att Ralph och frun Jeannie (Mare Winningham) förlorat sitt barn och därmed får en personlig anledning till att engagera sig i grundfallet. I boken var sonen bortrest under berättelsen. Cynthia Erivos version av Holly Gibney skiljer sig ganska ordentligt från den som Justine Lupe gjorde fint i Mr Mercedes-serien och så som jag uppfattat henne i böckerna. Den här Holly är betydligt mer social och "normal" än så som hon skildrats tidigare. Det är lite trist, samtidigt som det är bra att hon skiljer sig lite från andra gestaltningar.
   I det stora hela är The Outsider bra. Framför allt får den till en tajt och spännande final vilken lyfter upp slutbetyget för mig. Jag landar på tre starka Följeslagare av fem möjliga. Dessvärre gläntar HBO lite på dörren till en helt onödig fortsättning på historien i en bonusscen när serien gått i mål. Förhoppningsvis stängs den dörren så vi slipper en fortsättning helt utan en skriven förlaga.
Jag gillar serien. Jag gillar karaktärerna och skådespelarna. Jag gillar känslan och utseendet på serien. Den är lite långsam men jag tycker ändå att man lyckas balansera på rätt sida om att bli för seg. Det enda jag har lite svårt för är att Holly är lite för vanlig. Cynthia Erivo gör rollen bra men trots det är hon här ”bara” en väldigt smart utredare och logisk person. Alla de där charmiga små konstigheterna hon har i böckerna har man tappat bort. Varför vet jag inte, kanske tyckte man det skulle bli för konstigt? Sen tycker jag man kunnat ge lite mer tid åt början av handlingen, den del där man utreder Terry. Den delen går lite för snabbt nu.
   Och för Guds skull. Låt bli att göra en fortsättning! Betyget blir bra. En svag 4 av 5 möjliga.
Publicerad 2020-03-10

Children of the Corn 5 - Dödens Fält

DVD/blu-ray, publicerad på foljeslagarna.com 1999-04-05

Den femte delen i Children of the Corn-serien har på svenska fått undertiteln Dödens Fält. Originalets undertitel är dock något mer diffus. På originalomslaget står det Fields of Terror, som originaltitel på det svenska omslaget står det Fields of Terror, när man sedan sätter på filmen står det Fields of Screams?!?! Detta är bara det första som gör att man får... [Läs hela recensionen]