Kingdom Hospital

Format: DVD-box  •  Olika regissörer, ABC (2004)

Alla Följeslagare borde vid det här laget känna till att Stephen King ligger bakom en amerikansk remake av Lars von Triers klassiska skräckserie "Riket", som visades på svensk tv under 90-talet. De flesta bör också känna till att det hela började 1997 när King befann sig i Klippiga bergen och jobbade på nyinspelningen av The Shining för amerikansk tv. Han hittade von Triers "Riket", eller "The kingdom" som den heter på engelska, i en videobutik och blev helt förälskad i serien.
Samtidigt hade von Trier föreslagit en långfilmsvariant för ett filmbolag, men när det framgick att King ville göra den som tv-serie blev det den lösningen. Lars von Trier står nu som exekutiv producent till Kingdom Hospital. Den avgörande pusselbiten ramlade på plats efter att King ägnat en stor del av sommaren 1999 på sjukhus.
   Ni vet vad som hände. King blev påkörd av en rusande minivan och dog nästan på kuppen. Denna händelse har han sedan dess bearbetat i nästan allt han skrivit (Dreamcatcher, On Writing, From A Buick 8 samt The Dark Tower) och även i Kingdom Hospital. Under sjukhusvistelsen tog han intryck från vad han upplevde där och började nästan genast att skriva på manuset till tv-serien. Bland annat skrev han in sin egen olycka i historien. I seriens första avsnitt får vi ser hur tecknaren Peter Rickman blir påkörd på precis samma sätt som King under en joggingtur. Rickman hamnar på sjukhuset och fungerar sedan som ett slags central berättare i serien, mycket likt "Den sjungande detektiven" som King också plockat inspiration från.
   Det är kanske inte alla som sett "Riket"? Jag hade det definitivt inte när det avslöjades att King skulle göra om den för amerikansk tv. Det var inte helt lätt att se den heller, men lyckligtvis kom en DVD-box med de två säsonger von Trier han göra innan ett par av huvudrollsinnehavarna gick ur tiden (bland annat suveräna Ernst-Hugo Järegård) tidigare i år. Det är på sin plats att rekommendera alla som är intresserade att se originalet före kopian, och så även i detta fall.
   Historien handlar om ett sjukhus som vilar på fördömd mark där både en fabrik och ett sjukhus brunnit ned och lämnat oroliga andar som ställer till det på sjukhuset. Vissa av sjukhusets patienter kan se ett ungt flickspöke vandra omkring, gråta, eller ropa på hjälp. Varför får hon inte ro och vad vill hon egentligen? Det handlar också om de som jobbar på sjukhuset, vilka spänningar som finns emellan dem och vilka relationer de har. Många av dem känner att det är något fel där, men vad är det som är fel? Kings personliga beskrivning av Kingdom Hospital som "en blandning av 'Cityakuten' och The Shining" är inte så dum faktiskt.
Kingdom Hospital är i det närmsta trogen "Riket I", men samtidigt en egen serie med egna sidospår. Även om en grundhistoria (okej, flera egentligen) berättas under de 13 avsnitten så finns det också individuella historier för varje avsnitt som gör att Kingdom Hospital känns mer som en vanlig tv-serie än en lång miniserie. Lars von Triers original berättades genom ett febergult filter på hackigt danskt vis och första säsongen klarades av på fem timmar. Kings version berättas i mer makligt tempo över tio timmar. En del absurda inslag har tillkommit såsom en talande myrslok som har större betydelse i helheten än vad man kan tro.
   I övrigt kommer de med "Riket" i minnet att känna igen sig mycket väl. Till och med introduktionen där sjukhusets historia berättas är nästan bild för bild kopierad från von Triers original. Spirituella fru Drusse är med under namnet Mrs Druse, spelad av veteranen Diane Ladd. Den smarte doktorn Krogshøj som bor nere i en kulvert och har koll på det mesta och de flesta heter här Dr Hook och spelas av Andrew McCarthy och Ed Begley Jr, känd från bland annat "Six feet under", spelar sjukhuschefen Jesse James (i originalet Moesgaard) som mest bryr sig om "Operation morgonluft".
   Den svåraste rollen är givetvis originalets mest minnesvärda - svenske doktorn Stig Helmer, så exemplariskt och genialt spelad av Ernst-Hugo Järegård. Det är väl få skådespelare som lyckats skapa ett sådant hat för svenskar bland den danska publiken som Ernst-Hugo i denna paradroll som blev en av hans sista innan han avled 1998. Mannen som tagit på sig uppgiften att matcha Ernst-Hugo heter Bruce Davison och rollfiguren Dr Stegman, eller Steg kort och gott. I Kingdom Hospital är Dr Stegman ursprungligen från Boston men har fått flytta till en betydligt mindre stad där allt enligt hans uppfattning är helt åt helvete.
   Skådespelarensemblen har en styv uppgift att följa upp en så pass välslipad ensemble som i originalet, men de lyckas rätt bra tycker jag. Det samma gäller själva historien i sig som behandlas på ett bra sätt under de 10 timmar serien pågår. Säcken knyts ihop i det sista avsnittet på ett sätt som jag köper, samtidigt som det lämnas en dörr öppen till en eventuell andra säsong.
   Kingdom Hospital fick emotta en del kritik för sitt innehåll och tittarsiffrorna föll snabbt. King menar att många inte gav den en chans. Han kallar den en roman i filmformat och att den berättas i ett sådant tempo. Jag kan hålla med om kritiken till en viss del. Skulle jag sätt avsnitten med en veckas paus emellan dem skulle jag nog också ledsnat. I DVD-form funkar den bättre, och visst är den uppbyggd som en klassisk Kingroman av katastrofsnitt (The Stand, Salem's Lot, Needful Things, Desperation till exempel).
   Jag kan tänka mig att den genomsnittlige Kingdiggaren gillar Kingdom Hospital medan vissa tycker att det är en förvanskning av von Triers original. Se båda vet ja!
   King gör två cameos i serien, lustigt nog i samma scen, och man kan också höra hans röst i ett avsnitt. De uppmärksamma tittarna noterar en The Dark Tower-referens i form av läsken Nozz-a-la som dricks i serien. Mycket kul!
   I sin helhet tycker jag att Kingdom Hospital håller mycket bra. Den brittiska DVD-boxen är tjusig med ett okej bonusmaterial (några bakomdokumentärer och kommentatorspår (bland annat av King) till första avsnittet). Jag vill dock återigen poängtera att det är värt att se von Triers original också, men i slutändan vill jag ge Kingdom Hospital 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Kings version är helt klart mer genomarbetad än Triers i och med att den är längre och man får lära känna personerna under en längre tid. Dock tycker jag nog att Triers version har en större kuslighetskänsla. Den känns mer rå än Kings som känns rätt välpolerad. En nackdel med Kings är kanske att varje avsnitt lämnar en hel del öppna frågor som inte besvaras. Det är inte några stora saker med ändå, det är lite irriterande. Jag ger den dock 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #196 - 2004-10-13

The Gingerbread Girl

Novell, publicerad på foljeslagarna.com 2007-07-03

“The Gingerbread Girl” är Kings senaste novell. Den är 23 sidor lång och handlar om Em, en kvinna som efter sin dotters död börjar springa, först kortare sträckor och sen längre. Det låter kanske inte så spännande med faktum är att “The Gingerbread Girl” är väldigt spännande när den kommer igång. Em lyckas nämligen hamna mitt i ett mordfall och til... [Läs hela recensionen]