Paranoid

Format: Dollarbaby  •

När jag först hörde talas om att någon skulle göra en film av Kings dikt Paranoid: A Chant så kunde jag inte låta bli att småskratta för mig själv. Göra film av en dikt - det går väl ändå inte? Efter att ha sett Jay Holbens mästerliga Paranoid kan jag konstatera att det gör det visst det!
   Jag hoppas verkligen att denna kortfilm får ett bättre öde än medverkan på en dvd som ingen kan köpa och i en nedladdningsbar Quicktimefilm. Det bästa vore om alla dessa kortfilmer baserade på Kinghistorier kunde samlas på en dvd med kommentarer av regissörerna och King själv.
   Nåväl - Paranoid följer sin förlaga nästan ordagrant. I korta drag kan man återge berättelsen som en inblick i en paranoid kvinnas liv när hon gömmer sig ifrån onda män i ett sunkigt hotellrum. Mycket mer än så är egentligen inte nödvändigt att veta. Man får heller inte veta så mycket mer om vad som hände innan filmen eller vad som kommer att hända. Det är en kort inblick i hennes liv och i hennes hjärna, där det inte står rätt till.
   Det som är så bra med Paranoid är den känsla som Jay Holben så säkert fångat och förvaltat i sin film. Miljön och rekvisitan är ruskigt bra, jag får "Seven"-vibbar och tänker på John Does läskiga lägenhet. Holben har lyckats fantastiskt bra med alltihop och Tonya Ivey är helt suverän i rollen som den paranoida kvinnan och hennes inlevelse i berättarrösten går inte att ta fel på.
   Hoppas att Jay Holben någon gång får chansen att göra ett större Kingprojekt, kanske en film av The Long Walk, för eftertexterna slutar med följande:
   With sincerest gratitude from one Constant Reader to STEPHEN KING. "And when the hand touched his shoulder again, he somehow found the strength to run"
   Citatet är den sista meningen i The Long Walk, som ni säkert vet.
   Missa inte Paranoid för det är en kanonfilm. Högsta betyg: 5 Följeslagare av 5 möjliga!
Innan denna film dök upp trodde de flesta att den endast var ett rykten och inte något som existerade i verkligheten. Den föregicks som ni kanske vet av en hel del rykten. "Vem skulle kunna göra en film baserad på en dikt?" var det många som sa (jo, jag var en av dem). Jay Holben fixade det dock och han gjorde ett riktigt bra jobb av det! Filmen är endast runt 8 minuter lång vilket är rätt självklart. Att göra en en-timmes film av Kings dikt hade varit ett enormt misstag. Det hade aldrig fungerat.
   Filmen är gjord både i svart/vit och färg. Jay har valt att visa verkligheten i färg och kvinnans fantasier/inbillningar i svart/vit. Att blanda på detta sätt är mycket effektfullt, det ger filmen ett extra djup som jag gillar. Under hela filmen läses också Kings dikt upp istället för en dialog. Mycket bra!
   Själva filmen då? Personligen tror jag att folk antingen kommer att gilla den eller hata den. Jag tror inte att det kommer att vara många (några undantag som bevisar regeln kommer det dock säkert att finnas) som säger att "den var rätt OK". För att uppskatta filmen behöver man vara uppmärksam på både på vad som händer i bilden och vad som sägs. Det finns ett djup i Kings dikt som man inte ska missa. Missar man den ena kommer man antagligen att tycka att Paranoid är en rätt konstig film…
   Personligen gillar jag även Tonya Ivey. Jag vet inte om hon gjort något annat men jag hoppas att hon får chansen att göra det i framtiden. Jag tycker att hennes agerande kändes mycket äkta.
   Som ni förstår blir betyget bra. 5 Följeslagare av 5 möjliga till Paranoid. Missa inte denna film!
Först publicerad i Följeslagarna #135 - 2002-02-18

Ayana

Novell, publicerad på foljeslagarna.com 2007-12-03

”Ayana” är en mjuk och lågmäld historia om ett mirakel som hände för rätt länge sedan. Historiens berättare är nu gammal och även om han fått rådet att inte berätta om vad han varit med om är det just det han nu gör. Novellen handlar om berättarens fader som just när han är på väg att gå bort i cancer helas på ett mirakulöst sätt av en ung flicka... [Läs hela recensionen]