Ur

Format: Novell  •  Först publicerad av Amazon.com (2009)

Tänk er en verklighet där det finns mer än en dimension. Tänk er sen en liten manick som gör att man kan ladda ner böcker och nyheter från dessa andra dimensioner. Gör ni det har ni kärnhistorien i "Ur". Som ni säkert vet skrev King "Ur" direkt för Amazons nya version av Kindle (som är en liten manick man kan läsa elektroniska böcker med) och det är också det enda stället (förutom iPod Touch/iPhone - i USA) där man idag kan läsa den.
   Hur som helst handlar historien om Wesley som just skaffat en Kindle. Trots att han är skeptisk till den ger han den en chans. När det sen visar sig att han kan få fram böcker från en annan dimension (men av författare som existerar i vår dimension) tar hans nyfikenhet över. Snart upptäcker han dessutom att han även kan få fram nyheter från andra dimensioner och dessutom lokala nyheter. Kruxet är bara att han endast kan få lokalnyheter från framtiden…
   Jag gillar "Ur" och även om jag från början var lite orolig över att den skulle vara för kommersiell och ett enda stort reklamjippo för Kindle är jag efter att ha läst den riktigt nöjd. Visst, det finns repliker som “You can download books from thin air, and you can make the type as big as you want. Also, the books are cheaper because there’s no paper or binding.” men ändå känns den inte som reklam. Handlingen står stadigt på egna ben och när den väl kommer ut i ett annat format och i ett annat sammanhang kommer man inte att tänka på dessa meningar.
   Jag läste "Ur" i stort sett i en sittning och även om jag vill ha mycket av en historia gillar jag när man kan få i sig allt på en gång. Det håller ihop historien på ett bra sätt. Betyget för "Ur" blir riktigt bra. En stark fyra av fem möjliga.
Jag var själv oerhört skeptisk till "Ur" när den annonserades eftersom det kändes som ett rent beställningsjobb från Amazon för få lite extra draghjälp till andra versionen av deras textläsare Kindle. Även King var skeptisk och beslöt sig först för att skriva någon när han kommit på en tillräckligt bra historia, och "Ur" är en bra historia. Faktiskt en av de bättre korta historier jag läst av honom på sistone.
   Men: krasst sett så skulle den här historien lika gärna kunnat handla om en magisk hemsida med tillgång till andra världars böcker och nyheter, så den är absolut inte låst till manicken den handlar om. Som Lilja beskriver får Wesley tillgång till okända böcker med sina favoritförfattare och just det partiet ger mig en speciellt känsla. Förr kunde jag ofta drömma att jag kom tillbaka efter en tid utomlands/borta/vadsomhelst och hittade 5-6 helt okända Kingböcker i bokhandeln, så jag kan verkligen relatera till Wesleys entusiasm.
   Men trots att Kindlen varnar för "paradoxlagarna" börjar Wesley rota i framtiden, vilket han kanske inte skulle gjort i första taget...
   Det mest glädjande med novellen är att det är Kings första steg i The Dark Tower-världen sedan sista boken kom ut! Ja, ni läste rätt - "Ur" har kopplingar till The Dark Tower och det är som en kär vän kommer tillbaka. Bland annat får vi veta hur många världar det egentligen finns i The Dark Towers universum... Och det är många!
   Mycket trevligt och novellen i sig är även den mycket trevlig. Betyget blir fyra Följeslagare av fem även från mig.
Först publicerad i Följeslagarna #249 - 2009-04-01

The Dark Tower: The Gunslinger Born

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2007-12-03

För ungefär ett år och en månad sedan fick jag se sidor ur de första 2-3 numren av vad som skulle bli succéserien The Dark Tower: The Gunslinger Born, det lyckade samarbetet mellan Marvel och Stephen King. Jag och Lilja var i London för att följa Stephen King under hans lilla turné för Lisey's Story och på en förlagsfest träffade vi Robin Furth som är den drivande... [Läs hela recensionen]