22/11 1963
(Originaltitel: 11/22/63)

Format: Bok  •  Översatt av Boo Cassel, Albert Bonnier Förlag (2013)

Det gick rykten ett tag innan det blev känt att King skulle skriva en bok om mordet på John F. Kennedy. Då kändes det tveksamt men nu vet vi att det var sant och dessutom att det inte, som några kanske trodde innan, rörde sig om en biografisk bok. Grundfrågan i romanen är i stort sett samma som Johnny får i Död zon. Om du kunde gå tillbaka i tiden, skulle du då med den information du har i dag ändra den?
   I 22/11 1963 är det Jake Epping som får frågan och nu gäller det huruvida han skulle rädda John F. Kennedy från att bli mördad i Dallas - om han fick chansen. Jakes kompis Al visar honom nämligen en portal till det förflutna och till en början har Jake svårt att ta till sig vad det är han ser, men efter att ha provat några gånger inser han att det faktiskt händer. Varje gång han går igenom kommer han till samma tid. En dag i september 1958 för att vara exakt. Dessutom nollställs allt varje gång han går igenom. Det vill säga att om han skulle gå igenom och leva på andra sidan i tio år och sen gå tillbaka till nutiden och sen igen gå tillbaka skulle allt som skett under de tio år han var där tidigare ha suddats ut.
   Så, när Al antyder att Jake borde gå igenom hålet, leva där i fem år och sen rädda John F. Kennedy tycker Jake att det är en bra idé. Skulle något gå snett kan han ju alltid gå tillbaka och börja om eller hur? Nä, så fungerar det inte. När Jake lever där på andra sidan under fyra år händer det saker. Han träffar folk, han får vänner och han träffar en kvinna som han blir förälskad i. Han kan alltså inte bara gå tillbaka, det skulle få konsekvenser. Dessutom kan han inte berätta för någon vad han gör, det finns ingen som skulle tro honom.
   22/11 1963 fångar mig från första sidan och släpper inte taget förrän sista sidan. Karaktärerna är mycket trovärdiga och det känns som om King gjort ordentligt med research inför boken. Det är inte helt lätt att skriva om något som hänt i verkligheten. Det gäller att få det trovärdigt men ändå lyckas göra det till sin egen historia och det lyckas King med och det blir speciellt när karaktärerna är människor som funnits på riktigt.
   Även om några år måste få passera innan man kan börja snacka om klassiker så känns 22/11 1963 som en potentiell sådan. Balansen mellan fiktion och verklighet är perfekt och ger boken en extra boost. Till detta kommer Kings karaktärer som återigen är perfekta.
   Betyget blir bra. Fyra starka Följeslagare av fem möjliga.
Mordet på JFK är ju en gåta som gäckar allmänheten fortfarande. Hur gick det egentligen till? Vem låg bakom skjutningen? Var det verkligen Lee Harvey Oswald som gjorde det? Ämnet har stötts och blötts i mängder av böcker och filmer, konspirationsteorier har ställts emot konspirationsteorier, men det förblir en stor gåta.
   King försöker inte lösa det. Han försöker stoppa det, utifrån en tanke om att mordet var en vändpunkt för Amerika som förändrade landet. Det ligger nog viss sanning i det, men huvudpersonen Jake får se vad konsekvenserna av att ändra det förflutna blir.
   Det är en tjock bok och emellanåt tung. När Jake hamnar i 1958 och man vet att han har fem år att leva sig igenom innan titelns datum inträffar, känns det lite segt. Man är ivrig som läsare och vill komma framåt snabbare, men samtidigt ger det King möjligheten att återigen skildra det förflutna så där bra som bara han kan. Och när han till och med placerar Jake i Derry och låter honom träffa några gamla bekanta till oss trogna King-läsare är det förstås värt besväret.
   Det är en välskriven bok och ett kittlande upplägg där framtidsmannen får akta sig noga för att inte säga eller veta för mycket. Han försörjer sig delvis genom att placera vad på olika sportmatcher som han vet utgången av, men det gör även att han drar på sig oönskad uppmärksamhet från diverse lurigt folk. Det finns alltså ett hot mot Jake under hans tid i det förflutna, vilket ger lite extra spänning.
   Precis som Lilja skriver känns det som King lagt ned mycket tid på research, så där så det känns som han haft roligt när han skrivit boken. Och precis som Lilja skriver sedan så finns det en möjlighet att 22/11 1963 kan bli en framtida King-klassiker.
   Betyget blir fyra Följeslagare av fem möjliga.
Publicerad 2014-05-23

The Green Mile

Biofilm, publicerad på foljeslagarna.com 2000-02-14

Reaktionerna från USA var så positiva att de verkade osannolika. I och med detta och det faktum att den var gjord av Frank Darabont, mannen som gjorde den utmärkta filmen The Shawshank Redemption, hade jag, antagligen omänskligt, höga förhoppningar på denna film när jag gick och såg den. Efteråt kunde jag bara konstatera att den uppfyllde mina förväntningar til... [Läs hela recensionen]