UTSKICK UR ARKIVET
Följeslagarna #12 - 980810
Förord
Hej svejs – äntligen måndag och ett nytt Följeslagarnautskick! Sitter kanske inte helt fel? I detta nummer inleder vi en tvådelad artikel på ämnet ”King under pseudonym”. ”Vadå? Richard Bachman eller?” säger ni. Jovisst, men King har haft fler alter egon… Dessutom blir det en REJÄL frågestund sist i utskicket…
Till detta tolfte nummer har jag passat på att införa en ny avdelning i Följeslagarna. Den heter Sömnlös och ska föreställa något slags kåseriaktigt, där avdelningsnamnet motiveras med att det gäller något som man (nästan) legat sömnlös och grunnat över… Tanken är att Ni medlemmar kan bidra till denna avdelning, med egna små kåserier och funderingar. Inslaget ska ha en frågeställning, någon slags motivation och helst en slutsats. Är det bara en fråga, kan det lika gärna hamna i avdelningen Frågor och svar. Vi får väl se hur ofta detta dyker upp, men någon gång emellanåt kanske… I samband med mitt inledningskåseri kör vi ett Forum igen, så bidra gärna med åsikter.
Har förresten frått ett vykort från Lilja i Bangor, med Paul Bunyan statyen (känd för att komma till liv i DET) som motiv. Så här skriver han: ”Hej – här kommer en hälsning från Bangor. Idag har vi besökt Betts, dom hade mycket finns = dyrt! Vi kollade även in Kings hus. När vi stod där kom en bil ut, jag vet inte om det var King men jag tror det…”. Nu försöker han göra oss avundsjuka! Vad jag vet och Lilja inte vet, är att King inte var hemma denna helg då Lilja stod där och glodde! Haha!
Hälsningar Anders
Medlemsantal: 42
Nyheter från Territorierna
För de som är sugna på APT PUPIL filmen, kan jag glädja alla med att det går att ladda ner en 2.30 minuter lång trailer från Internet på adressen: www.spe.sony.com/movies/aptpupil/assets/aptpupiltrailer.mov. Dessvärre är filen ca 6 MB stor så det tar en bra stund, men tuff är den. Jag kan även läska med att Lilja redan har filmen (den har premiär i USA i oktober…) och han blev besviken. Så fort han kommer hem ska jag se den med en helt annan attityd!
Mer APT PUPIL: I fredagens Aftonbladet listades höstens alla filmer och APT PUPIL stod med i oktoberblocket. Lite lustigt, i och med att den, som sagt, har USA-premiär också i oktober och att den, enligt de uppgifter vi fått, skulle komma till Sverige först i februari nästa år. Har vi riktigt tur kan vi alltså gå och se en Kingfilm på bio för första gången på bra länge redan i höst!
…och för de DARK TOWER freaks som ligger hemma och vrider sig på nätterna i väntan på bok nummer 5 (ute om 5 år kanske… buh!) så är höstens LEGENDS, med korthistorien ”The Little Sisters of Eluria” en godbit att se fram emot. Nu kan man tillfälligt stilla suget med ett kort litet utdrag ur berättelsen på http://www.tor.com/sites/legends/index.html.
Ännu mer webrelaterade nyheter. När King besöker England för första gången på 25 år för att promota BAG OF BONES kommer han att läsa ur boken och svar på frågor vid en liten tillställning den 25:te augusti på Royal Festival Hall i London. Biljetter kostar £10 och beställs på telefonnummer 009 44 171 960 424. Tillställningen kommer att direktsändas över Internet och dagen efteråt kan man ladda ned ”transcripts” och ljudfiler. URLen är: http://www.observer.co.uk/events/king – denna link fungerar inte just nu, men lägg den på minnet!
…och, tro det eller ej – här kommer YTTERLIGARE en länk! http://members.aol.com/miraco12/gmile.txt leder till en txt-fil som innehåller det första utkastet av manuset till THE GREEN MILE. Jag har precis läst det och det var helt suveränt och troget boken in i minsta detalj. Detta kommer att bli en kanonfilm! Alla manusdiggande Följeslagare rekommenderas härmed att ta hem manuset innan det försvinner (inte för att det finns några tendenser till det, men ändå…).
Vår egen hemsida har uppdaterats med lite nya länkar till King sidor gjorda av medlemmarna. Ta en titt och stöd dessa medlemmars arbete med sina sidor! http://home5.swipnet.se/~w-55592/foljeslagarna
Sömnlös
Jag har länge funderat på det här med när King skriver direkt för TV eller bio, eller snarare funderat på varför det inte blir bra. Vi vet ju alla att när vissa manusförfattare behandlar Kings böcker så faller mycket essens bort, i och med att mycket i böckerna är karaktärernas tankeverksamhet, och det är svårt att återge det på film. Men i vissa fall får ju King skriva manus själv och då har det blivit bra. Sen finns det tillfällen då King skrivit manus på en gång utan att ha en bok som förlaga, jag talar om THE GOLDEN YEARS (GYLLENE ÅR), SLEEPWALKERS (SÖMNGÅNGARE) samt om kommande STORM OF THE CENTURY.
Kommer ni ihåg THE GOLDEN YEARS förresten? Den har gått på svensk TV två gånger tror jag. Den handlar om något forskningscenter där en galen vetenskapsman håller på att ta fram något slags föryngringsmedel, och vid en oväntat explosion duschas den gamla vaktmästaren Harlon i medlet och blir följaktligen yngre, och blir jagad av Kings ondaste konsortium, ”The Shop” (”Butiken” kända från ELDFÖDD). Från början tror jag att THE GOLDEN YEARS skulle bli en TV-serie som skulle sträcka sig över en hel säsong, men så blev det inte. En rolig sak är att det finns två olika slut på serien, TV serien har ett slut, och videovarianten ett annat… Nu har jag inte sett THE GOLDEN YEARS på många, många år, och helt värdelös var den kanske inte, men långt ifrån det bästa av King man sett.
Något som däremot var helt värdelöst var filmen SLEEPWALKERS. Trots en hel del bra förutsättningar. Mick Garris (THE STAND, THE SHINING –97 m.m.) som regissör, läckerbiten Mädchen Amick i huvudrollen, så blev detta en extremt stor besvikelse för mig. Egentligen kan jag inte tro att King verkligen skrivit den här dyngan, men det har han gjort – jag har för bövelen manuset här hemma! Själva storyn är ju inte direkt intressant, incestförhållandet mellan mor och son sömngångare är rent av äckligt, och den enda scenen man kan se om och om igen med behållning är den med King som förvirrad och seg kyrkogårdsföreståndare och Clive Barker som polisassistent! Humor!
Så därför är jag lite skraj inför STORM OF THE CENTURY – det vore ju för bedrövligt trist om även den skulle bli en flopp, men å andra sidan finns det andra förutsättningar som kan få en att tänka om - Kings TV-filmer har ju bara blivit bättre och bättre med åren.
Om vi börjar med THE GOLDEN YEARS, trots att den INTE var först, så följde den upp IT (DET) som lämnade en hel del att önska, men godkänd var den väl i alla fall. Sen kom THE TOMMYKNOCKERS (KNACKARNA) som också lämnade en del att önska. Kanske inte lika godkänd, men ändå OK. Mick Garris blixtrade sen till i THE STAND (PESTENS TID) som är helt OK enligt mig. Rätt bra skådisar och så, men Flagg är rätt fånig. Vem hade föreställt sig honom som en Mel Gibson kopia med hockeyfrilla?! THE LANGOLIERS (LANGOLJÄRERNA) dök bara upp i videobutiken helt plötsligt 1995, jag hade ingen aning om att den blivit filmad och den var inte dum. Bäst av alla är förstås förra årets THE SHINING. Jag kollade just på den igen och det finns en hel del scener som faktiskt berör mig på det sätt det var menat… Jag menar, man är ju avtrubbad när man kan berättelsen utantill, men ändå… brrr!
Så ur den synvinkeln kan STORM OF THE CENTURY bli väldigt bra, men det kan man ju inte veta förrän man sett den, eller hört experternas utlåtande.
[Anders]
Forum
Nu vill jag ha svar på tal: håller ni med mig? Håller Kings originalmanus (alltså direkt för TV/bio) måttet eller inte? Blir TV-grejerna bara bättre och bättre? Skicka in några meningar så redovisar jag/vi allt nästa gång. Märk mailet ”forum”.
Oumbärliga ting - King under pseudonym, del ett
Att författare ibland skriver under pseudonym är ingen nyhet, och Stephen King är inget undantag. Jag antar att alla känner till Richard Bachman i och med att det publicerats sex böcker av honom. Vad alla kanske inte känner till är att King använt sig av ytterligare en pseudonym.
I april 1972 publicerade tidningen Cavalier en berättelse vid namn ”The Fifth Quarter”, skriven av John Swithen som alltså är Kings andra pseudonym. Anledningen till att King inte publicerade historien under eget namn är förmodligen för att den skilde sig ganska mycket från de andra historier han publicerade vid den tidpunkten. ”The Fifth Quarter” är ingen skräckhistoria, utan mer en våldsam kriminalhistoria som Quentin Tarantino skulle kunna göra underverk med om den var lite längre.
Detta var enda gången som King använde namnet John Swithen. När historien publicerades för andra gången i tidningen Twilight Zone i februari 1986, stod det Stephen King som författare och när den nu återfinns i NIGHTMARES & DREAMSCAPES står det kort och gott ”Bachman again. Or maybe George Stark” i efterordet, och om sanningen ska fram är ”The Fifth Quarter” snarare en Bachmanhistoria än en Kinghistoria.
Om Richard Bachman finns det mycket att skriva. På en svensk Kingsida jag hittade vid ett tillfälle stod det att ”Richard Bachman” var Kings riktiga namn, och det är ju givetvis helt fel, men Bachman har faktiskt en egen identitet: Han föddes i New York, spenderade 10 år i marinen och 4 år i kusttjänsten. Han bosatte sig i New Hampshire där han författade på nätterna och skötte ett medelstort mejeri på dagarna. Han var gift med Claudia Inez Bachman och hade en son som dog olyckligt när han trillade ner i en brunn och drunknade. 1983 upptäcktes en hjärntumör i hans huvud som avlägsnades genom komplicerad kirurgi, och i februari 1985 dog han av ”pseudonymcancer”. Blev ni förbryllade nu? Fanns det verkligen en Richard Bachman? Nej, allt är påhittat, även om det fanns en bild på ”honom” på den inbundna versionen av THINNER. Det var en man vid namn Richard Manuel, en husbyggare från Minnesota som påstås vara en släkting till Kings agent eller förläggare, som poserade som Bachman. Bilden på THE REGULATORS föreställer en väldigt ung King.
Varför skrev King under ett annat namn? Den frågan är väldigt svår att svara på, till och med Kings egna förklaring i förordet till THE BACHMAN BOOKS är luddig. ”Jag har fått frågan om jag gjorde det för att jag ansåg att jag ’överpublicerade’ marknaden som Stephen King. Svaret är nej. Jag tyckte inte att jag ’överpublicerade’ marknaden, men min förläggare tyckte det. Bachman blev en kompromiss för oss båda”, säger King i just nämnda förord och beskriver sin förläggare som en ”frigid fru” som bara släpper till en eller två gånger per år.
En annan anledning skulle kunna vara att ”Stephen King” var stämplad som skräckförfattare, vilket skulle göra det svårt att publicera andra sorters böcker, men även det förnekar King. ”Jag bryr mig inte det minsta om vad folk kallar mig, så länge jag kan sova på nätterna.”
En tredje, och mest sannolik anledning är att det var ett test för att se om man som etablerad författare kunde börja om på nytt. King gör själv en jämförelse med The Beatles som hade planer på att maskerade spela under namnet Randy and the Rockets för att få tillbaka känslan av de gamla dagarna igen.
Men precis som publiken skulle ha känt igen The Beatles röster, kände folk igen Kings röst i Bachmans böcker. King fick frågan om han var Bachman om och om igen, och hela tiden ljög han. King var egentligen inte speciellt diskret med sin pseudonym, böckerna var tillägnade folk i hans närvaro och en hade dessutom Stephen Kings namn i copyrightdokumenten, vilket ledde till avslöjandet (som vi går in på i del två).
De fyra första böckerna publicerades direkt i halvtaskiga pocketversioner, av den typen man hittar i kiosker. Den femte, och officiellt sista publicerades dock i inbunden version och sålde hyfsat bra, 28.000 ex. När Stephen Kings namn sattes på omslaget, såldes helt plötsligt 280.000 ex, en markant skillnad.
RAGE (RASERI) var den första boken. Den blev nästan publicerad två år innan CARRIE under ursprungsnamnet GETTING IT ON. King lade även fram den som förslag till uppföljare till CARRIE tillsammans med SECOND COMING, som senare döptes om till ’SALEM’S LOT (STADEN SOM FÖRSVANN). GETTING IT ON började King skriva 1966 när han var ”senior” i high school. Han hittade den fyra år senare i en kartong i källaren till det hus där han växte upp och färdigställde den 1971. Först 1977 kom den ut och som ni vet har RAGE försakat en hel problem för King, då den misstänkts för att ha inspirerat olyckliga ungdomar att göra liknande handlingar som Charlie Decker gör i boken. Väldigt synd, för RAGE är nämligen en toppenbok. Någon föreslog en gång att Quentin Tarantino skulle kunna göra en riktigt bra film av storyn, vilket låter som en suverän idé enligt mig, men med tanke på redan existerande problem, kan vi nog avfärda alla drömmar om en eventuell film.
Bok nummer två, THE LONG WALK (MARATONMARSCHEN) skrevs hösten 1966/våren 1967 när King var en ”freshman” på College. King försökte publicerar boken redan hösten 1967, men fick ett form-refuseringsbrev tillbaka. Besviken stoppade han undan boken för att sedan plocka fram den igen 1979 när det ansågs vara dags för ”Dicky” att komma med en ny bok. En rackarns tur, för detta är tveklöst den bästa Bachman boken. En helt underbar skildring av ungdomar som deltar i en helt vansinnig tävling där det endast finns en vinnare, den som överlever. Det märks att King skrev både RAGE och THE LONG WALK i sina yngre dagar, eftersom det är pricksäkra skildringar av ungdomar, förmodligen i den ålder King själv var i när han skrev böckerna. Trots att en 90 minuters film med folk som går aldrig skulle funka kommersiellt, skulle jag väldigt gärna vilja se en filmatisering av denna underbara bok.
ROADWORK (VÄGBYGGE) är ingen skräckbok direkt. Den kom 1981 men skrevs emellan ’SALEM’S LOT och THE SHINING (VARSEL) som ett försök att skriva en ”rak” bok. Vid den här tiden tog King fortfarande illa vid sig när folk frågade när han skulle skriva något seriöst. King säger också att det var ett försök att förstå hans mammas smärtsamma död vilken hade skett året innan. Jag har inte läst denna bok på ungefär 10 år så jag kan inte kommentera den något mer.
THE RUNNING MAN (DEN FLYENDE MANNEN) var den första Bachman boken att bli filmad, men även om det är en smått underhållande film, så har den egentligen ingenting att göra med boken. Det är mera en film gjord för att Arnold Schwarzenegger skulle kunna få säga ännu fler smarta repliker, vilket han gjorde så ofta ett tag. Jag har inte läst denna bok på 10 år heller, vilket besvärar mig. Jag kan ju filmen utan och innan till men det är nog dags att läsa om boken snart. THE RUNNING MAN är Kings favorit bland de fyra första böckerna, då den skrevs på 72 timmar. Han gillar även den ”stumfilmsliknande hastigheten” i boken. Boken kom 1982.
Slutligen, THINNER (FÖRBANNELSE) som kom 1984, blev ”genomslagsboken” för Bachman, men samtidigt dennes död. Det finns en helt okej filmatisering av boken som gjordes för några år sedan, som kan vara värd att kolla upp om man inte sett den redan. Det roligaste med THINNER är att i den amerikanska boken har King använt lösryckta svenska fraser som ska föreställa zigenarspråket Romani! Extremt roligt, och det är helt klart värt besväret att läsa boken på engelska bara därför. En mening som etsat sig fast för alltid är ”Ta mig inte till mormor!” (kan det bli bättre?), och när jag läste om VARSEL kom denna mening helt plötsligt upp igen. Det visade sig att King använt sig av VARSEL som ”uppslagsbok” när han skrev THINNER! Grattis, översättare Bo G A Ericsson som skrivit delar av en Bachman bok!
Som avslutning på denna del, kan vi nämna att det verkligen finns en speciell ton i Bachmans böcker. ”Stephen King utan samvete” är en populär beskrivning på Bachman och det kan kanske stämma…
I nästa del tar jag upp hur King avslöjades som Bachman, och berättar om osläppta Bachmanböcker samt om den sjätte Bachmanboken THE REGULATORS.
[Anders]
Frågor och svar
Åtta frågor från Dan Linder – åtta svar av Anders
1. Jag undrar vad familjen King verkligen lägger pengarna på, han donerar ju nån miljon då och då till Bangor-bibblan och byggde den där baseballstadion. Vet någon? Har någon hört något?
- Jag gjorde faktiskt nyligen lite forskning i ämnet för en eventuell artikel till lokaltidningen (jag lär återkomma med detta om det blir något av det hela) och fick tips av en Kingvetare att undersöka Bangor Daily News hemsidas arkiv, vilket jag också gjorde och där fanns det diverse kul. Kingfamiljen stödjer verkligen sin lilla stad. Mycket riktigt doneras det pengar med jämna mellanrum till biblioteket, som har en av de fräckaste Kingsamlingarna i världen, om man nu talar om bibliotek. Basebolllivet stödjer King också till fullo, men titt som tätt ställer familjen upp i diverse välgörenhetsjippon för bland annat YMCA och Bangor Symphony, så nog är King en givmild miljonär med hjärtat på det rätta stället.
2. Vad är egentligen en advanced readers copy?
- Vi har ju nämnt ARCs/advanced readers copies i några utskick nu, men det har kanske inte framgått riktigt vad det är. Det är inte en kopia för avancerade läsare, om man nu tror det…! Kort sagt är det recensionsex, eller snarare förhandsex. ARC:s, eller uncorrected proofs som de också kan kallas, skickas ut till branschfolk, det vill säga recensenter, bokhandlare med flera. ARC:s brukar vara rätt exklusiva, ofta med mystiska omslag som inte ger något direkt intryck av bokens innehåll. I fallet BAG OF BONES var det annorlunda i och med att King bytte förlag och då kom det helt plötsligt ut en jädra massa ARC:s på markanden. Det har ryktats om ca 10 000 ex. BAG OF BONES ARC:en påminner mycket om Plumes DARK TOWER böcker i och med att den var en stor pocket istället för en inbunden bok. Trots det påkostad med tjusigt omslag och allt.
Jag har bilder på några ARC:s/proofs på min hemsida: http://come.to/gallery – ROSE MADDER, IT och BAG OF BONES. Vill man se bilder på tidiga böckers proofs kan man kolla in http://www.horrornet.com/gallery.htm
3. Har Stephen King tillgång till Internet. Om har han det, borde det väl komma en net horror-historia snart?
- King har sagt sig vara ointresserad av Internet och således vore det mycket otroligt om han skulle vara uppkopplad. Däremot kan han nog utan problem få tillgång till nätet om han så önskar. En Internetrelaterad skräckis finns faktiskt redan! ”Everything’s Eventual” handlar till viss del om e-mailande… Mer kan jag inte säga!
4. Jag hörde om något som hette THE PRETENDER för ett par år sedan, vad hände med den. Det skulle enligt ryktena vara "en rock 'n roll roman".
- Det var inget annat än ett rykte, förmodligen helt utan substans. Sådana uppstår med jämna mellanrum. Det närmaste man kan komma en ”rock ’n roll” historia när det gäller King är kortisen ”You Know They Got a Hell of a Band” som finns med i NIGHTMARES & DREAMSCAPES.
5. På de äldre upplagorna av DET (tom 1991) så står det på titelbladet DET 1, som om det vore den första boken i en serie. Kommer King att göra uppföljare?
- Eftersom DET kom i två volymer i Sverige står det DET I i den första boken och DET II i den andra. Konstigare än så var det inte. Det vore dock väldigt konstigt, och faktiskt onödigt om det skulle komma en uppföljare till DET. Den enda boken som det ryktats (javisst, nu igen!) om att King velat följa upp är STADEN SOM FÖRSVANN. Hittills har det inte blivit något men det sägs att några karaktärer ska dyka upp i kommande DARK TOWER böcker i framtiden, hur nu det ska gå till.
Apropå DET2 – jag har på sistone fått en massa underliga mails på grund av min hemsida från människor som tror att jag är King. En tjej tyckte att ”jag” skulle följa upp DET och eftersom teknologin gått framåt skulle grafiken kunna göras mycket bättre istället för att använda lera. Det tog ett tag innan jag fattade att det var FILMEN hon ville ha en uppföljare på! Jag säger då det.
Angående DET finns det mycket att säga. Jag har precis kommit över en hel del skojig information, så någon gång innan årets slut kan det bli en Oumbärliga ting i ämnet.
6. Har inte förstått meningen med alla King-cameos; mannen är uppenbarligen ingen skådis, men är det bara av kuriosaskäl man castar honom som bonnläpp, präst, kyrkogårdsvaktmästare och allt.
- Ja, det är väl en rolig grej. Han har ju inte några större, betydande roller (med undantag för mossiga Jordy Verill i CREEPSHOW), även om han bredde ut sig lite väl mycket som Teddy i THE STAND. Kyrkogårdscenen i SLEEPWALKERS är ju, som jag sa tidigare i detta utskick, den enda som är riktigt bra i den filmen, och vem minns inte höjdarrepliken ”Honey? Come over here sugarbuns – this machine just called me an asshole” i MAXIMUM OVERDRIVE! Har du inte sett George Romeros KNIGHTRIDERS kan det vara värt att göra det för där spelar King en RIKTIG bonnläpp! Mer om King som skådis i Följeslagarna #20!
7. En fråga som jag försökt ta reda genom matematiska uträkningar som misslyckats kapitalt varje gång: Hur lång är Stephen King egentligen? 6 feet4 inches anges överallt. Jag får det till omkring 190 cm, kan det stämma?
- En fot är 30,48 cm och en tum 2,54, så (6 * 30,48) + (4 * 2,54) = 193,04. Ganska bra räknat!
8. Jag har undrat över en sak i flera år nu. Det vore kul att veta hur lång tid det egentligen tar för King att skriva en ny bok. I flera intervjuer säger han att han skriver mellan 2 000 - 10 000 ord varje dag sju dagar i veckan. Således skulle en Kingroman, cirka 150 000 ord lång, bara ta cirka 150 dagar att göra, alltså fem månader. I de flesta böcker står det ett datum på sista sidan som anger datum när boken skrevs. Dessa är alltid nästan ett år långa. Vet Kings sekreterare hur lång tid det tar honom ens? Fem månader för en sex, sju hundra sidor lång bok verkar väl okej om man håller samma hastighet hela tiden.
Jag undrar alltså hur hårt King jobbar. Vid sidan av alla andra projekt, korthistorier och filmmanus, måste det bli en hel del gjort. Senaste TV-serien som är sex timmar lång, cirka 360 sidor (räkna med en sida per minut), tog King enligt uppgift endast sex veckor. GRÖNA MILEN ett halvår. Hur kan han, orkar han?
Dessutom påstår King att han aldrig gör synopsis av sina böcker, eller ens knappt för några anteckningar. Det tycker jag verkar väldigt riskfyllt. Tänk om han glömmer allt. Det är MYCKET SVÅRT att hålla en hel roman i huvudet med personer, handling och allt.
- Många frågor på en och samma gång. King skriver ungefär 4 timmar per dag, mellan 8.00 och 12.00. Vissa dagar blir det säkert mer och andra mindre, det kan man ju aldrig veta om man inte sätter in en videokamera i hans arbetsrum! Alla dagar utom nationaldagen och födelsedagen sägs han arbeta, men det kan man heller aldrig veta riktigt säkert…
När det gäller hur lång tid det tar för King att skriva en roman, eller snarare hur lång tid det tar från idé till färdig bok får man även här gissa sig fram. Om vi tar BAG OF BONES som exempel så står det ”May 25th 97 – Feb 6th 98” sist i den. Jag råkar veta att det första manuskriptet var klart förra hösten, eftersom flera i min bekantskapskrets läst just det manuset. Mellan maj och hösten är det ju 4-6 månader och BAG OF BONES är ju runt 550 sidor tjock, så din beräkning var inte så tokig! Men, om den nu var klar redan i höstas, varför dröjer det ett år innan den kommer ut? Jo, en bok har många skeden, och i fallet BAG OF BONES gjordes det många revideringar i det första utkastet. En väldigt viktigt detalj, flera till och med lades till så revideringen är en viktig del i det hela.
Som ni kanske minns från INFÖR BAG OF BONES i förra numret började King fundera på idéer till BAG OF BONES redan för tre år sedan då han började work out:a. Därmed lägger jag fram följande slutsats: det tar i regel 3 år från idé till färdig bok, uppdelat på 18 månader förberedelser och synopsis, 6 månader författande, 6 månader revidering och 6 månader produktion.
Att King inte skulle föra anteckningar eller skriva ett synopsis, låter som ännu en av alla dessa myter. I efterordet till THE GUNSLINGER står det att hans synopsis till hela DARK TOWER serien (får man förmoda) var över 3000 sidor… Men det är nog sant att King bearbetar många av sina historier i huvudet först och främst innan de sätts på papper.
Avslutningsvis, som ett litet exempel på hur många bollar King har i luften på en och samma gång, så vill jag återge lite information från TIME Magazine, från oktober 1986, i samband med att IT hade kommit ut i USA. Där stod att King inom en 14 månaders period skulle ge ut tre böcker utanför skräckgenren (DRAKENS ÖGON, KNACKARNA och LIDA) samt att han jobbade på ”en andra volym i DET SVARTA TORNET serien, den kompletta versionen av PESTENS TID, en detektivberättelse på franska (LIVRE NOIR – detta har man dock inte hört något mer av sedan denna artikel), ett musikalprojekt av CARRIE och ett 875 sidor långt TV-serie manus för 14 avsnitt (troligen THE GOLDEN YEARS)”… Jag har en känsla av att det är lika mycket på gång än idag…
Nog är det fler än Dan som har frågor på lager? Skicka in dem till foljeslagarna@swipnet.se så svarar vi efter bästa förmåga!
Efterord
Jaha, då var det slut igen. Buh! Men ge inte upp, om två veckor är det dags igen och då blir det del två i den spännande artikeln om King under pseudonym, samt – nu säger jag kanske för mycket – en tävling med fint pris i samband med det… Håll ut till dess! Då är även Lilja tillbaka och dessutom är det dags för Butiken igen så skicka hit era annonser omedelbums!
Anders - http://come.to/gallery
Lilja - http://come.to/liljas-library
Följeslagarna – http://home5.swipnet.se/~w-55592/foljeslagarna