UTSKICK UR ARKIVET
FÖLJESLAGARNA #197 – 041210
Förord
Hej är välkomna till ett mycket försenad utskick från Följeslagarna. Det är nästan exakt två månader sedan ni sist fick ett utskick och det är ju lagom pinsamt. Vi ska förklara varför, men först citerar vi lite ur ett mail som kom till oss nyligen. Vi väljer att publicera det anonymt eftersom det förmodligen inte var menat att vara officiellt när det skrevs:
”Lika enkelt som det många gånger är att vara positiv och ge beröm, lika svårt kan det vara att komma med kritik ibland, speciellt till någon som under många år endast haft positiva erfarenheter av. Jag skulle tro att jag är en av era äldsta prenumeranter på nyhetsbrevet (har för mig att antalet medlemmar när jag började prenumerera var 12 eller 14 stycken). Att man inte har tid, är på semester, under vissa perioder inte hinner, tekniken spökar, samarbetspartners (UEB) strular mm kan alltid hända. MEN, jag har märkt en del brister på senaste tiden. Kom ihåg: detta påpekar jag för att ni ska bli ännu bättre - eller hur :)
1) Hemsidan. Följeslagarnas hemsida är i grunden bra. Men en hemsida måste för att löpande väcka intresse uppdateras. "Årets planering" verkar inte blicka framåt snarare bakåt. Ta bort den om den inte ska användas.
Förteckningar - info om filmer och böcker verkar släpa efter lite väl mycket ibland. Detta borde vara ganska enkelt att rätta till, kan inte ta många minuter - gör det!
I utskicket som gick ut 040903 berättade ni om planerna för att lägga ut info och bilder på Kingsamlingar. Detta har jag sedan dess inte hört något av. Varför?
I augustiutskicket hade ni info om donationer. Helt rätt - ett litet bidrag från många kan göra underverk - men varför inte lägga ut namnet på bidragsgivarna som ni skulle - spelar ingen roll för mig personligen - men - det verkar ju konstigt att gå ut med något och sen inte höra någonting om det på snart ett halvår? UPPDATERA SIDAN!
2) Utskicken. Från varje vecka till varannan vecka till vadå? När ni har tid? Ge oss åtminstone en preliminär utskicksdatum. Eller varför inte ett utskick i månaden?
3) UEB. Jag tycker att man som Kingsamlare borde kunna få ett erbjudande att köpa en ny bok innan boken är släppt, levererad till ett mycket bra pris, samt få den åtminstone den veckan som man blivit lovad som leveransvecka.
Jag har köpt böcker de flesta av era erbjudande från UEB. Härförleden provade jag att beställa från bocus.com. Hos dem hade jag boken hemma innan ens erbjudandet hade kommit från UEB. Boken var Bev Vincents bok om Dark Tower. Priset inklusive frakt var inte många kronor dyrare än UEB:s, om man dessutom delar beställningen med någon annan är prisskillnaden knappast någon, men leveransen snabbare.
Trist. Och UEB har väl nästan alltid varit försenade men sina leveranser, snarare regel än undantag att boken kommer 1-2 veckor efter utsatt tid... Och nu sista gången så skulle jag gå in på www.ueb.se och beställa Faihful, dock fanns det ingen köpknapp så den beställningen gick de miste på. Surt för mig också faktiskt. Och varför sätta ett fakturadatum 10 dagar så att det opassande nog ofta blir den 20:e när alla förmodligen har som minst pengar? Sätt den 27 så har alla fått löning när boken ska betalas!”
Tack för kritiken. Det är viktigt för oss att få veta att någon bryr sig om det vi gör och saknar oss när vi inte finns där.
Innan vi besvarar de enskilda frågorna ska vi berätta lite om Följeslagarnas organisation, och då går vi plötsligt över till jag-form eftersom jag (Anders) tar på mig ansvaret för det dåliga tempot i Följeslagarna. Sedan ett par år tillbaka har jag gjort den större delen av allt arbete kring Följeslagarna. Detta beror på att Lilja gått igenom vissa förändringar i sitt liv som gjorde att han fick prioritera. Han har blivit far två gånger om och dessutom etablerat sin privata hemsida Lilja’s Library till en av de främsta Kingsidorna i världen. Faktum är att Lilja meddelade att han hoppade av Följeslagarna först, men jag övertalade honom att stanna kvar mot att jag tog över större delen av arbetsbördan. Det var en lösning som fungerade för att vi skulle kunna fortsätta med Följeslagarna över huvud taget.
Med andra ord är Följeslagarnas verksamhet till större delen beroende på en persons möjlighet att ta hand om saker och ting, och dessvärre är det så att jag inte är helt sysslolös vid sidan av Följeslagarna. Ibland finns det helt enkelt inte tid till att göra allt man håller på med, och Följeslagarna har blivit lidande då andra saker prioriterats.
Med det sagt kan vi gå in på den detaljerade kritiken.
HEMSIDAN:
Det kan sägas direkt att vissa delar inte alls setts över på väldigt länge, som just förteckningarna. Däremot är det faktiskt inget som hindrar ER Följeslagare att bidra med information. Hjälp uppskattas alltid.
Att planeringen blickar tillbaka snarare än framåt var en mycket träffande poäng. Det hela har väl med att göra att i Följeslagarnas begynnelse kunde vi faktiskt planera ett tiotal utskick i för väg utan problem. Nu är situationen annorlunda eftersom vi täckt upp det mesta vi kan skriva om. Men bollen är hemma – antingen har vi den och försöker vara mer aktiva på planeringsfronten eller så döper vi om den till något annat.
Information och bilder av Kingsamlingar fick inget gensvar från er så den idén dog innan den ens hann sjösättas. Det finns ingen mening med att lägga ned tid på något som inte ger något.
Donatorerna ska offentliggöras, det är helt klart. Jag har avvaktat för att se om alla donerat klart. Jag har nämligen en lista på ett 30-tal som lovat att donera men inte gjort det. Det är knappast så att vi kräver att alla ska fullfölja sina löften men det blev ändå rätt snopet när det blev så pass många kvar (det ska sägas att det dock är betydligt fler som verkligen HAR donerat pengar). Men listan är på gång.
UTSKICKEN:
Utskicken har fått lida mest, det är ganska uppenbart, och jag har tidigare redogjort för att mer eller mindre allt hänger på mig. Under perioden 17/10-17/11 var jag utomlands och när jag kom tillbaka var jag inte alls i kondition att ta itu med utskicket. Faktum är att alla skrivjobb som jag sysselsätter mig med hölls tillbaka av samma anledning, vilket bara gjorde allt ännu jobbigare.
Från varje vecka, till varannan vecka till när vi har tid? Ja, det är faktiskt läget just nu. Men vi får skärpa oss och få mer regelbundenhet i allt.
UEB:
Den här kritiken är mer ställd till UEB än till Följeslagarna och vi får skicka den vidare, men lite kort kan man säga att vi knappast tvingar någon att beställa via de specialerbjudanden vi tar fram. Trivs man med att köpa böcker någon annanstans och inte har något emot att betala några kronor mer så ska man givetvis fortsätta med det. Vi tycker det är kul att stödja ett mindre företag och mindre företag har förstås mindre resurser än större varvid sådant som förseningar lätt kan ske. Jag tycker att UEB har förklarat sina förseningar på ett godtagbart sätt.
I fallet med Bev Vincents ”The Road to The Dark Tower” så var det vi som var sena med att ta upp diskussionen med UEB, så det var knappast deras fel att erbjudandet kom ut EFTER att boken kommit ut.
När det gäller betalningarna så har UEB varit oerhört toleranta med vissa Följeslagare som inte betalat i tid (bland annat jag själv som helt missade att betala för THE DARK TOWER), men rent generellt måste jag tycka att om man beställer något får man för sjutton vara beredd att betala inom satt tid och inte vänta tills man får lön. Det är ju inte tusentals kronor det handlar om.
Med det hoppas vi att den mesta kritiken är besvarad. Är det så att någon han fler funderingar eller kritik att ge så är det bara att höra av sig. Vi ska försöka bättre oss så gott vi kan, men det är ganska uppenbart att vi är i behov av hjälp. Känner du att du kan bidra på något sätt så skriv och berätta det för oss. Kanske kan vi göra om lite i organisationen så att vi slipper sådant här i framtiden?
Så, då kan vi fortsätta med förordet och berätta lite om detta utskick där vi som utlovat presenterar den 27:e delen i Genomgången av Stephen Kings böcker. Vi är framme vid MISERY, som Kings bokförlag kallade ”ett kärleksbrev till Kings fans”… Vi har också tittat närmare på popupversionen av THE GIRL WHO LOVED TOM GORDON och ni får också läsa en krönika huruvida King använder sig av spökskrivare eller inte. Ett fullmatat utskick!
Försenade hälsningar - Anders & Lilja
Medlemsantal: 800
Nyheter
* Just nu går en uppsättning av LIDA Playhouse Teater, Sibyllegatan 29 vid Östermalmstorg i Stockholm. Uppsättningen går fram till den 19:e december. Det är samma skådespelare som för 3 år sedan framförde pjäsen, nämligen Inger Nilsson och Thomas Olofsson.
Mer information:
http://www.08revyochteater.se
* Bland de roligare nyheterna på sistone är att filmatiseringen av DESPERATION nu verkligen tagit fart. Det betyder att det finns en rollista, och det är enligt följande:
Ron Perlman - Collie Entragian
Henry Thomas - Peter Jackson
Annabeth Gish - Mary Jackson
Sylva Kelegian - Ellie Carver
Shane Haboucha - David Carver
Matt Frewer - Ralph Carver
Tom Skerritt - John Edward Marinville
Steven Weber - Steve Ames
Charles Durning - Tom Billingsley
Kelly Overton - Cynthia Smith
På nätet har det dykt upp en stort antal artiklar från när teamet filmade en liten sekvens i Tuscon, Arizona. Lokalbefolkningen ställde upp som statister och det var det som motiverade det stora antalet artiklar. Kolla in nedanstående sida för vidare länkning och några bilder bland annat en på Collie Entragian när hans ansikte börjar falla sönder...
http://www.liljas-library.com/desperation.html
* Den senaste "Stephen King-boken" FAITHFUL är nu ute, och det blev ju inte sämre av att Boston Red Sox tillslut vann World Series! Rätt bra tajming måste man säga.
Är man intresserad av boken finns det en uppsjö av länkar till intervjuer och artiklar här:
http://www.liljas-library.com/baseball.html
Lilja har intervjuat medförfattaren, eller huvudförfattaren Stewart O´Nan:
http://www.liljas-library.com/onanint.html
Och här kan man höra ett klipp ur en radiointervju med King:
http://mfile.akamai.com/10477/asf/espn.download.akamai.com/10477/morning_041028_sk._wma_56_audio.asx
* Ett småfånigt RIDING THE BULLET-spel finns att spela här:
http://www.ridingthebulletgame.com/
* Kings samarbete med John Mellancamp har nu till slut fått ett namn: MISSISSIPPI GHOST BROTHERS. Så här beskrivs projektet i Rolling Stone magazine: “A quarreling Southern Family goes on vacation to the haunted cabin where two uncles killed each other; it’s set in the present day and in the 1940’s.” .
* Tidigt i november fick Stephen King och Gahan Wilson ta emot "Life Achievement Awards" vid World Fantasy Awards.
* TALISMAN 3 börjar allt mer och mer se ut som ett faktum. Åter igen har moderatorn på Kings messageboard bekräftat att den kommer att bli av: "Stephen would agree that there are plans for one--it’s more a matter of when."
* "The Dark Tower: A Concordance vol 2" har blivit framflyttad till januari/februari nästa år. Det är oklart varför. Ursprungligen skulle boken komma ungefär samtidigt som THE DARK TOWER, det vill säga i september.
* Ed McBains kommande antologi har fått namnet "Transgressions" och Kings novell "The things they left behind" har fått följande beskrivning: "In the wake of the worst disaster on American soil, one man is coming to terms with the aftermath of the Twin Towers - when he begins finding the things they left behind."
* Limited edition-varianten på SALEM´S LOT som vi skrivit om tidigare är nu ute och det är en jättelik bok! Här är en bild på den (i två utgåvor) tillsammans med originalboken för skalans skull:
http://www.liljas-library.com/images/salem_ltd_1.jpg
Och så här ser det ut när man håller i boken:
http://www.liljas-library.com/images/salem_ltd_3.jpg
Ingen bok man direkt tar med sig i sängen!
* I serien onödiga uppföljare är nu en tredje MANGLER-film på gång. Arbetstiteln är THE MANGLER REBORN. Går allt som det ska, ska filmen vara klar till slutet av 2005. Hurra!
* Ta chansen att hitta King böcker du saknar och/eller julklappar bland Liljas utförsäljning. Fram till jul är det 10% rabatt.
http://liljas-library.com/sale/
Recension av THE GIRL WHO LOVED TOM GORDON – popupversionen
Två saker:
1. Popupboksutvecklingen har kommit långt sedan jag var barn och läste om björnen Paddingtons äventyr.
2. Detta är troligen den fräckaste normala utgåva av en Kingtitel som gjorts!
Jag ska erkänna att jag var en smula tveksam till när Little Simon för några år sedan gick ut med sitt pressmeddelande om att de skulle ge ut THE GIRL WHO LOVED TOM GORDON som popupbok. Dels för att jag varken ansett THE GIRL… eller för den delen EYES OF THE DRAGON som några barnböcker, och dels för att jag inte kunde föreställa mig hur boken skulle se ut (speciellt inte utifrån den begränsade erfarenheten av popupböcker som jag hade).
När det för inte allt för länge sedan kom bilder på hur boken såg ut så blev jag inte så mycket klokare. Det krävdes faktiskt ”the real thing” för att jag skulle fatta vad det egentligen handlade om. Och jag blev otroligt imponerad av vad jag fick se.
Till att börja med imponerades jag av att det var så mycket text. Boken har visserligen kortats ned Peter Abrahams men det är fortfarande en hel del att läsa, och för att få plats med all text har man gjort små miniböcker i boken. Sen kan man inte göra annat än att gapa när man slår upp ett uppslag och hela härligheten vecklar ut sig. Jag kan inte fatta hur man utvecklar sådana här böcker – det är ett hantverk som jag är mycket imponerad av.
Det enda jag inte är helt förtjust i är själva bilderna. Alan Dingman är på alla sätt och vis duktig men jag tycker inte att personerna blivit så bra. De känns oproportionerliga och lite konstiga, men det är faktiskt en bisak i helheten.
Eftersom vi recenserat storyn i THE GIRL WHO LOVED TOM GORDON tidigare så är det själva utgåvan vi sätter betyg på denna gång, och det kan ju inte bli annat än högsta betyg. Fem Följeslagare av fem möjliga. Kings story i kombination med presentationen var oerhört lyckad. När kommer hela THE DARK TOWER-serien som popup? [Anders]
Ja, vad ska man säga. Detta är helt klart den häftigaste King boken som gjorts. Sidorna innehåller en massa saker att vika upp, dra ut o.s.v. Hur häftigt som helst alltså! Personligen gillar jag Alan Dingmans illustrationer. De ger boken en lite gotisk stil som jag gillar. Sen kan man ju argumentera om boken verkligen ska lanseras som en barnbok eller inte.
Det släptes även en limited version av boken och den kostar inte mindre än $1,000!?!? Jo, det är sant. Och till det kommer att den enda skillnaden mellan denna och den vanliga är en annan typ av pärm samt en popup på omslaget. Vad kan man säga, helt otroligt. Men sen är den också den mest omtalade Kingboken i historien. Little Simon har nog fått ett och annat argt mail.
Betyget blir högt. Fem av fem möjliga. Skaffa denna bok genast om ni inte redan har den. Den är ett måste för varje samling. [Lilja]
Krönika: Har King spökskrivare?
Som en mångårig King-läsare/dyrkare/älskare/predikare har jag på sistone fått tampas mer och mer med folks föreställning om att:
”Stephen King skriver ingenting längre, han har bara upplärda, specialdrillade spökskrivare som gjuter liv i alla hans idéer. Själv sitter han totalt stenhög i sitt pompösa hemliga hus nånstans, och pillar sig i naveln hela dagarna och låter stålarna rulla in, när han inte under stundom dikterar in flummiga rusidéer på band och sen skickar till ’aporna’. Dessa apor är då bundna av specialkontrakt som hindrar dem att avslöja någonting om sitt arbete med att skriva för King, i hans namn.”
Argumentet för detta, anser vänner och bekanta är att ingen kan skriva så många, långa, nya böcker hela tiden. Dessutom tycker de att alla böcker är precis samma gamla skräckidé som tillagas om och om igen (behöver jag tillägga att de inte har läst någon bok av King sen typ CARRIE eller möjligtvis TALISMANEN).
(Vad det gäller DREAMCATCHER, så kan jag i viss mån hålla med. Den kändes lite trött och som en viss upprepning på de idéer han inte fick med i KNACKARNA... Men DET SVARTA TORNET är ju beviset för att killen långt i från är slut, snarare tvärtom! Men jag svamlar och kommer ifrån ämnet...)
Jag börjar tröttna på att försöka försvara och förklara. Det känns som att vara vegan eller medlem i Knutbysekten när man erkänner att man läser Stephen King i vuxen ålder. Folk får ett lite överseende och samtidigt nedlåtande leende när de ser min bokhylla eller hör mig svara på frågan om jag läst någon bra bok på sistone...
Vad ska vi King-älskare göra?
Egentligen är det ju bara att strunta i dem, och beklaga att de inte får uppleva de fantastiska person- och världsgallerier som gamle Stephen målar upp. Men samtidigt vill jag inte tiga när de bespottar min favoritförfattare, och i förlängningen min smak.
Den som tiger, samtycker ju. Och kunde jag frälsa dem, så vore det ännu bättre. Men... man kan leda en häst till vatten, men man kan inte tvinga den att dricka.
Dessutom börjar jag ibland själv tvivla. Kan man ha så många uppslag på böcker, kan man verkligen hinna med att pressa ur sig två, tre tegelstenar och en mängd kortböcker varje år under en så lång period som han gjort?
Kan inte vi på Följeslagarna tillsammans ställa upp någon sorts grafisk tidslinje med horisontella staplar där man ser när (om möjligt) han påbörjade en bok, hur många sidor den är på, och när han avslutade den.
Kanske kan man då vetenskapligt se hur många böcker han jobbar med samtidigt, om han hållit en jämn sidproduktion över åren, eller om han ökat takten i samband med att han blivit mer känd (läs: har haft råd att anställa de här påstådda spökskrivarna)?
Hur många sidor kan han skriva på en dag, hur många dagar på per vecka jobbar han, hur många timmar, etc? (Hemma har jag boken ON WRITING, men jag har inte hunnit börja läsa den än...)
Sen tror jag att Stephen, som i många böcker tagit upp ämnet Författare och deras Skapandeprocess (LIDA, ”Hemligt fönster, hemlig trädgård”, VARSEL, STARK, och BENRANGEL etc), aldrig skulle kunna med att låta någon annan skriva hans böcker, och sen bara sätta sitt namn på den. Det vore under hans stolthet!
Vad tror ni? Vad tror övriga Följeslagare? Omröstning, diskussion, etc... jag vill veta hur alla ni andra tacklar detta problem, om ni över huvudtaget har det? Kanske ska vi sammanställa en lista med försvarspunkter för King, likt vissa har en lista över logiska och bibliska argument att ta till om Jehovas Vittnen skulle knacka på dörren. [Henrik Larsson]
- Jag vad säger man till Kings försvar och ligger det något i det Henrik skrivit? Frågan ligger öppen för diskussion – maila era tips och tankar till info@foljeslagarna.com.
Men eftersom frågan redan ligger uppe kan jag inte låta bli att ge min syn på det hela. Jag tror att allt grundar sig i att under några år på 80-talet kom det oerhört många Kingböcker på svenska. King hade då slagit igenom på allvar i Sverige och bokförlagen grävde djupare och djupare i arkiven och hittade mängder av böcker som inte översats till svenska när de väl kom ut. 1988 kom PESTENS TID (10 år gammal), DRAKENS ÖGON (4 år gammal), LIDA (1 år gammal), VÄGBYGGE (7 år gammal) och DEN FLYENDE MANNEN (6 år gammal). Den enda egentliga nya boken var LIDA, resten var äldre böcker, men för de som inte tycker speciellt väl om King (fast de äääälskar STAND BY ME och THE GREEN MILE) såg det som en oerhörd mängd nya böcker.
Kings flitighet har parodierats otaliga gånger i sketchprogram och King har även drivit med sig själv, till exempel när han gästade David Letterman i samband med DESPERATION/THE REGULATORS och hade med sig en bok med titeln ”I wrote this in the green room waiting to meet Dave” (typ).
Att King är en flitig författare är ingen hemlighet. Redan i unga år var han flitig och skrev mycket och det är ju det rådet han ger i ON WRITING – skriv hela tiden. Att han lever som han lär är inte så förvånande.
I samband med att BAG OF BONES kom diskuterade vi hur lång tid det tar från ax till limpa i fallet King. Utifrån den boken så tog det 18 månader: 6 månaders skrivande, 6 månaders paus för att låta första utkastet ”mogna” och slutligen 6 månaders bearbetning, redigering och produktion. Om man antar för enkelhetens skull att BAG OF BONES bestod av 1000 manussidor så innebär det att King skrev fem och en halv sida per dag i 6 månader. Det är inte speciellt mycket. Tänk själv på hur mycket text vi skriver per dag i form av mail och annan kommunikation, rapporter, jobb, uppsatser etc.
Man ska inte glömma bort att skrivandet faktiskt är Kings jobb. Det är det han gör. En journalist jobbar också med att skriva (visserligen på ett annat sätt) och kan säkert vissa dagar komma upp i samma mängd text som King.
Nu ska jag inte glömma bort att King vanligtvis har flera projekt i gång samtidigt så han kanske snittar upp emot 15-20 sidor per dag i själva verket.
Att King skulle leja folk för att skriva hans böcker är befängt, lika befängt som ryktet att det var frun Tabitha som skrev trion DOLORES CLAIBORNE, GERALD’S GAME och ROSE MADDER på grund av att det var kvinnor i huvudrollerna och att kvinnoporträtten var för bra för att vara skrivna av en man. Att King skrivit om kvinnor hela sin karriär (han debuterade ju med CARRIE för böveln!) tycks folk ha glömt bort. [Anders]
Genomgång av Stephen Kings böcker – del 27: MISERY
”She can´t be dead! Misery Chastain CANNOT BE DEAD!” – Annie Wilkes
* Ett kärleksbrev till fansen
Stephen King blev med sin allt stigande framgång något av en rockstjärna i bokbranschen. Högarna med fanmail växte och mängden folk som trängdes utanför hans hem för att få en skymt av King blev allt större. Vid den här tiden var det Jim och Stephanie Leonard som tog hand om brevskörden eftersom de hade hand om det officiella nyhetsbladet ”Castle Rock”. MISERY är tillägnad detta par.
Stephen King har ibland uttryckt en viss obekvämhet inför sitt idolskap och han har ständigt sett en officiell fanclub som något negativt. Det var bland annat därför han väntade länge innan han lanserade sin officiella hemsida. MISERY blev hans möjlighet att behandla tankarna, de allra värsta tankarna, angående kändisskapet.
I informationstexten på den amerikanska originalutgåvan kan man läsa att ”Stephen King owes his fans a loveletter”. Något kärleksbrev kan man väl inte påstå att MISERY är, och efter att boken hade kommit ut ramlade det in mängder av arga brev från läsare som trodde att King var otacksam för sina fans.
* En hemsk svart pjäs
Till skillnad från många andra av Kings böcker där han byggt upp stora samhällen med folk, platser och saker utspelar sig MISERY i en mycket begränsad tillvaro med få karaktärer. I princip två personer i ett rum. Denna typ av isolation och begränsning tog han med sig till ”Dolan’s Cadillac” och GERALD’S GAME några år senare. Att MISERY gått lätt att föra över till teaterscenerna är inte så svårt att förstå. Förutsättningarna är perfekta. MISERY är som en hemsk svart pjäs.
Paul Sheldon är författare till en serie romaner om 1800-talshjältinnan Misery Chastain. Han är själv inte förtjust i serien, men den säljer bra, vilket inte hans mer seriösa böcker gör. När boken börjar har Paul just färdigställt sin första roman efter att ha avslutat ”Misery”-serien med att låta Misery dö i barnsäng. På väg från hotellet där han skrivit boken råkar han ut för ett väldigt oväder, och med för mycket firarchampagne innanför västen totalkvaddar han bilen.
När han vaknar till liv är han i händerna på Annie Wilkes, en sköterska som dessutom säger sig vara hans största beundrarinna. Vad han inte vet är Annie just då inte vet att hennes favorit Misery faktiskt är död och vad han heller inte vet är att Annie är skvatt galen. När Annie väl läser den sista Miseryboken förändras hon från god sköterska till ond sköterska och utsätter Paul för både psykisk och fysisk smärta. Han får bränna manuset till den nya boken och hontvingar honom att skriva ”Misery’s return” för hon accepterar inte hjältinnans död. Och när Paul är stygg drar sig inte Annie för att straffa honom, rejält.
* Ren äkta skräck
King visar i MISERY upp en otroligt skicklig inblick i en galnings person och ger oss på köpet en otäck skildring av en frisk människas förfall, samtidigt som han dessutom ger en intressant bild av hur böcker egentligen skrivs. Tre flugor i en smäll, så att säga. Paul blir en modern Sjeherazade, flickan från ”Tusen och en natt” som får berätta historia efter historia. Paul skriver för att leva och rollerna är ombytta: det är inte han som håller sina läsare fängslade med sitt skrivande utan det är läsaren som håller honom fängslad.
King i sin tur lyckas på något sätt berätta två historier i en och samma bok eftersom han med korta utdrag ur ”Misery’s return” och Pauls tankar mellan dessa får oss att förstå hela historien. Man fattar inte hur han burit sig åt.
MISERY är äkta skräck, rakt av. Inga monster, inget övernaturligt, utan enbart människor och den skräck som bara kan uppstå när människor är inblandade. Med det sagt är det inte så svårt att förstå att King först tänkte publicera MISERY under namnet Richard Bachman, eftersom boken verkligen föll in i Bachmans mall. Men så avslöjades Bachman i och med THINNER och den sjätte Bachmanboken fick vänta ytterligare ett par år.
* Oscarsbelönad filmatisering
Filmen MISERY med James Caan som Paul och Kathy Bates som Annie anses av många vara en av de främsta filmatiseringarna. Rob Reiner, grundaren av Castle Rock Entertainment och med supersuccén STAND BY ME på meritlistan, fick förtroende att göra filmen, och lyckades mycket bra. Isolationen är påtaglig, samspelet mellan Caan och Bates är trovärdigt men mycket av bokens psykologiska bitar och framförallt Annie Wilkes person saknas i filmen. Boken förklarar mycket bättre varför hon är galen. Det finns också ett tillägg i filmen med en detektivaktig polis som är sisådär, men i det stora hela en bra film som förmodligen är mest minnesvärd på grund av Kathy Bates, som mycket välförtjänt fick en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll.
MISERY har även framförts som pjäs ett flertal gånger och i ett flertal länder. För ett par år sedan framfördes två olika versioner av pjäsen samtidigt i Sverige och i år har en av dem gått upp på nytt. MISERY lär gå upp igen även i framtiden.
* Utgivning
1987 kom MISERY i USA
1988 kom MISERY på svenska (LIDA)
1989 kom MISERY på finska (PIINA)
1990 kom MISERY på danska (MISERY)
1990 släpptes MISERY som film i USA
1991 kom MISERY på norska (KIDNAPPET)
Det har även satts upp ett otal teateruppsättningar av MISERY. I Sverige har 3 olika varianter spelats.
* Udda fakta
King: ”Jag skrev det mesta av MISERY för hand vid Kiplings skrivbord i Brown’s hotell i London. Sen fick jag veta att han hade hittats död vid skrivbordet. Det skrämde mig, så jag lämnade hotellet.”
En amerikansk pocketutgåva av MISERY har ett omslag innanför omslaget föreställande just Paul Sheldons ”Misery’s return”. En fager kvinna omfamnas av en muskulös hjälte med ett ansikte mycket likt en viss författare…
Boken inleds med mummelljuden ”umber whunnn, yerrnnn umber whunnnn fayunnnn” som i den svenska översättningen inte alls översatts. Ljuden ska utläsas ”Number one, your number one fan”.
Jack Nicholson som Paul och Bette Midler som Annie? Ja, så kunde det ha blivit för båda erbjöds rollerna. Nicholson avböjde eftersom han inte ville göra ytterligare en film baserad på en Kingbok, och Midler tackade nej eftersom hon inte hade lust att spela en galning med tanke på sina fans.
Bokens klassiska yxscen var med i William Goldmans manus eftersom enbart tanken av hur publiken skulle reagera gjorde att han ville skriva manuset. Rob Reiner ändrade dock detta till den mildare (?) släggscenen. Kathy Bates har sagts sig vara besviken över att inte få svinga yxan. Hon har även uttryckt sin besvikelse över att scenen när Annie kör över en ung polis med gräsklipparen klipptes bort då Reiner trodde att publiken skulle skratta åt den.
* Personliga reflektioner
Trots att jag vet att jag läst MISERY två gånger tidigare så slår det mig när jag läser om den lagom till denna genomgång hur mycket det är i boken som framstår som helt nytt. Som vanligt, får jag faktiskt lov att säga, så är det filmen man minns Därför blev det en ganska spännande läsupplevelse, som jag tyvärr slarvade bort lite genom att läsa boken i oregelbundna omgångar.
Jag kan inte förneka att en bok som MISERY gör att jag uppskattar King allt mer när han skriver om ”naturlig skräck” än när han hittar på monster och övernaturliga inslag. Precis som i ”Apt pupil” så skulle allt kunna hända i verkligen, vilket gör det hela ännu mer hemskt. Sättet han luckrar upp Annies hemligheter och hur hon agerar är mycket starkt skrivet och är något jag saknar i filmen. Även Pauls förfall in i galenskapen är otrevligt tydligt i Kings bok. Referenserna till ”gudinnan” och ”Afrika” är småknepiga, men blir allt klarare vid fler läsningar.
MISERY står ut som en ganska udda bok bland Kings verk och är tveklöst en stark och välskriven bok. Ändå är jag lite restriktiv med betyget denna gång, förmodligen på grund av min oregelbundna läsrytm som förtog lite av upplevelsen. MISERY får därför tre starka Följeslagare av fem möjliga. [Anders]
MISERY är faktiskt en personlig favorit. Inte Kings bästa men definitivt där upp i toppen. Även filmen är mycket bra. Vi får vara tacksamma att det inte blev Jack och Bette som spelade Paul och Annie, det hade förmodligen blivit katastrof. Däremot hade det varit ganska kul om Bachman publicerat MISERY. Det var nämligen planerat att den skulle bli Bachmans uppföljare till THINNER innan det avslöjades att King och Bachman var samma person.
Betyget blir fyra Följeslagare av fem möjliga. [Lilja]
* Följeslagarnas medelbetyg och kommentarer
49 röster på MISERY blev det totalt fördelade på två 2:or, sju 3:or, 27 4:or och 13 5:or, vilket gav ett starkt medel på 4,04 Följeslagare. Här följer några kommentarer:
- En bra bok med många spännande och gastkramande händelser. Den var så bra att den annars bra filmen blev sämre just på grund av att boken var så pass bra som den var.
- Otroligt nervkittlande och spännande! Man lider verkligen med Paul och känner Annies sinnessjuka personlighet.
- Det var nu längesen jag läste den, men om inte minnet sviker så tyckte jag att den var rätt seg i början. Fast stämmningen byggs upp och boken blir bara bättre och bättre. Filmatiseringen är dock bättre. Mycket tack vare Kathy Bates helt fenomenala insats.
- MISERY är ruggig och nästan påfrestande att läsa. Det är nog därför jag aldrig läst om den. Den är inte ruggig som en rysare utan ruggig för man lider med honom och känner ett växande hat mot psykokärringen.
- MISERY är verkligen en bra Kingbok. Han verkar vara i bra form, man känner igen honom sen förr då böckerna går i samma tempo. Lite långdragen ibland men scenerna i köket och då han utforskar huset är verkligen bra. Spänningen byggs upp bra, man har svårt att släppa den.
- Den är en av de bästa storys som King skrivit och dessutom är filmen som baseras på boken mycket bra också, vilket man verkligen inte kan tycka om alla filmer som bygger på Kingböcker.
- Man är från början fast i boken och sitter med skräckblandad förtjusning och väntar på att Wilkes ska komma på Sheldon i hans flyktförsök. I MISERY har King dessutom lyckats få med en hel del otäcka saker och då inte i form av monster och slem utan mänskliga otäckheter. Ensamhet, beroende, maktlöshet och så vidare. Att Wilkes dessutom är en trovärdig person trots sin helgalenhet tyder på stor författarskicklighet. Som sagt, gastkramande spänning frånbörjan till slut.
- En spännande bok om vad som händer när en författares "största fan" visar sig vara en svårt sjuk kvinna, som inte tar nej som svar, och som inte frivilligt släpper det hon en gång fått tag på. En skarp inblick i sinnets vindlar och vrår, en ändå kärleksfull bild till en sjuk människas problem och världsuppfattning, utan att för ett ögonblick mista spänningen som vi känner igen från, och förväntar oss av, King. I skuggan i den vanliga, normala världen står skräcken redo att gripa oss, att släpa in oss i skuggan, för att äta vår skräck, dricka vår ångest.
- Jag har läst boken ett par gånger, och jag minns speciellt första gången. Jag var på semester i Spanien och låg och läste en kväll, jag kunde bara inte lägga den ifrån mig samtidigt som jag nästan mådde lite illa för den var så otroligt spännande och läskig. Boken har en speciell krypande känsla som finns där från första till sista sidan, MISERY är en av mina favoriter, absolut!
- Jag var inte så förtjust i den då den kom, men har senare omvärderat den. Jag har för mig att King publicerade lite för många icke-övernaturliga böcker där ett tag. Bland annat GERALD´S GAME, DOLORES CLAIBORNE och denna. Detta till trots så läste jag ju givetvis även dessa, men var samtidigt lite ängslig att han hade gjort som sin kollega Straub och lämnat genren för gott. Så var ju inte fallet, och då jag senare läste om boken så blev jag förtjust. Den är härligt otäck och visst är det förbaskat kul med ett kvinnligt psyko.
-En riktig nagelbitare som är svår att lägga ifrån sig. King begränsar sig i denna bok och skapar kanske just därför en "instängd" spänning av stora mått... Något att läsa för dem som tycker King verkar handla om äckliga monster och demoner...
- Jag gillar MISERY väldigt mycket. Jag ser den faktiskt som en av Kings höjdpunkter. Antaligen för att jag gillar hans mer psykiska och jordnära böcker. Det övernaturligas frånvaro brukar ofta vara ett stort plus när det gäller King. Han lyckas skapa en krypande klaustrofobisk stämning som slår det mesta. Hela boken utspelas nästan uteslutande i ett enda rum och sånt tycker jag är intressant. Huvudpersonens ändlösa plågor, både psykiskt och fysiskt är mästerligt skildrat. Den går ej att lägga ifrån sig och den visar verkligen Kings förmåga att bygga upp spänningen. Den innehåller även lyckad svart humor.
- Spännande, bra intrig och otroliga personbeskrivningar, men King kan bättre!
- När MISERY kom ut så tyckte jag inte alls om den för den var bland de första böckerna som övergick från Kings övernaturliga skräckromaner till Kings lite mer realistiska ruggigheter. Jag föredrar när King håller på med lite mer spöklika saker... MISERY störde mig också på grund av hur den var skriven med vissa delar i "skrivmaskinstext". Det är fortfarande en av de Kingböcker som jag inte har läst om mer än en gång.
- MISERY är rätt spännande stundtals, men jag får hela tiden en känsla av att idén till boken var bra, men storyn känns klumpigt skriven.
- MISERY är en helt otrolig bok som jag kan läsa hur många gånger som helst. Jag kan inte låta bli att älska Annie Wilkes! Fast på ett hatiskt sätt då! Någon bättre beskriving på en sinnesrubbad sjuksköterska har jag inte hittat i någon bok! Jag vågar sträcka mig så långt så att MISERY är med på top-3 av Kingböcker i min bokhylla!
- Jag vill minnas att jag tyckte att boken var seg när jag läste den då den var ny, men att spänningen plötsligt infann sig där i alla fall på något sätt tillslut. Boken markerar hur som helst en brytpunkt i Kings karriär som visar att han kan skriva realistiska (om än väldigt våldsamma) psykologiska spänningsromaner, och kanske var det därför som jag kände mig lite besviken när jag läste den (jag hade ju fortfarande IT i färskt minne när jag började med MISERY), så det är väl därför jag inte kan placera den som en toppbok. Kanske får jag en annan uppfattning om jag skulle läsa om den nu?
- Jag sträckläste den hela natten när den kom, jag kunde verkligen inte lägga ifrån den. Jag såg även filmen på premiären och scenen med släggan glömmer ingen.
Frågor & svar
Frågor från Niklas Fridh
1. Jag är på väg till London i december, nu vill jag ha tips på vilka butiker med nya och begagnade King/Koontz böcker jag ska besöka. Någon som har tips?
- Jag har inte någon aning men om någon vet så skicka gärna ett mail till oss så förmedlar vi det vidare till Niklas. [Lilja]
2. Efterlyser att ni på Följeslagarna fixar en sida på hemsidan med foto och information om samtliga Kings första upplagor i Sverige. Vilka har getts ut som kartonnerade/med skyddsomslag/i pocket som första upplagor?
- En utmärkt ide! Jag ska genast ta och undersöka vilka som givits ut i vilka format. Sen gäller det vara att hitta omslagen men där kanske ni kan hjälpa till? [Lilja]
3. Vet ni något närmare om när ”Towerpent” kommer att kunna köpas av internationella köpare?
- Jag har kollat med Tyler som gett ut boken och här är hans svar:
“I´ve put ‘Towerpent’ ordering on hold for all orders until after the new year. I´m updating it with all the info from books 6 & 7. I didn´t want people getting upset when they order the book, and then see me release an updated version soon after.”
Vi återkommer alltså med mer info längre fram. [Lilja]
4. Vet ni ett preliminärt datum när ”King: Unpublished, uncollected” kommer att skickas?
- Jag försöker ta reda på det men har inte fått något svar ännu. [Lilja]
Fråga från Cecilia
5. Jag tänkte höra vad ni vet om ett rykte jag hörde för flera år sen. Att BAG OF BONES (för övrigt min favoritbok) skulle bli film och med Bruce Willis som huvudroll/regissör?
- Det är delvis korrekt. Sanningen är den att Bruce Willis productionsbolag köpte rättigheterna till BAG OF BONES för några år sedan, men sedan dess har det inte hänt speciellt mycket. Jag skulle gärna se Bruce Willis i huvudrollen och väldigt mycket önska att han gav registolen till hans kompis M Night Shyamalan som är duktig på kombinera drama och spöken. Men det är som sagt önsketänkande från min sida… [Anders]
Fråga från Cissi
6. Vet ni när man kommer kunna köpa KINGDOM HOSPITAL i Sverige? Jag vet att den finns på discshop.se men den är importerad.
- Jag har inte hört något datum för den. Det är inte helt säkert att det kommer en heller… [Lilja]
Fråga från Lena Pedersen
7. Jag har precis läst ut SVARTA HUSET och stötte där på namnet Susan Osgood (Björnflickan). Namnet är så bekant, undrar så var jag har hört det namnet förut. Har hon förekommit i någon annan Kingbok?
- Inte vad jag vet…kanske har ett namn som liknar ett King använt tidigare, eller så är det kanske ett från en tidigare Straubbok? [Lilja]
- En sökning på ”The Complete Guide to the works of Stephen King” CD:n ger enbart träff på BLACK HOUSE, och det är faktiskt uteslutet att författarna skulle ha missat någon annan Susan Osgood bland Kings verk. En google-sökning ger många träffar på namnet (och bland annat en länk till ett diskussionsforum där någon annan ställer exakt samma fråga som du gjort!), så du har troligen hört namnet utanför Kingvärlden tidigare. [Anders]
Fråga från Elizabeth
8. Jag har en fråga som jag undrat länge om: hela ROSE RED-grejen, är det påhittat eller är det en sann historia?
- Allt kring ROSE RED är påhittat. Boken ”My life at Rose Red: The Diary of Ellen Rimbauer” skrevs av Kings kompis Ridley Pearson, även om det tog ett tag innan detta avslöjades. Men ingenting är sant, förutom vet som skrivit boken. [Anders]
Fråga från Håkan
9. Jag har nyligen läst DEN FÖRSKRÄCKLIGA APAN som jag tyckte var helt underbar. Nu är jag på jakt efter en ny Stephen Kingsamling. Finns det någon liknande kortnovellssamling med mycket skräck som ni kan rekommendera?
- Jag skulle nog säga att både DÖDSBÄDDEN (NIGHT SHIFT) och NATTMAROR OCH DRÖMLANDSKAP (NIGHTMARES AND DREAMSCAPES) är minst lika skräckfyllda som DEN FÖRSKRÄCKLIGA APAN. Kings senaste novellsamling EVERYTHING’S EVENTUAL finns inte översatt till svenska (ännu), men den är kanske inte lika skräckorienterad som de andra böckerna. [Anders]
Fråga från David
10. Vad har hänt med Anders hemsida, ”Secret Windows”? Allt som dyker upp är ett meddelande om svåra server-problem, och att den ska vara tillbaka snart. Jag hoppas verkligen att det stämmer, för den är en ovärderlig källa till information och förströelse!
- Sanningen är den att jag just nu saknar serverplats för ”Secret Windows” plus att jag nog borde uppdatera den rätt ordentligt. Sidan har hamnat längst ned i min prioriteringslista, men jag hoppas att det kan ändra sig inom kort. [Anders]
Notering från Rufus
11. Jag är ett stort fan av Stephen King. Jag har läst igenom nästan alla recensioner som ni har skrivit och fascinerats av alla detaljer ni har skrivit om. Därför vill jag gärna själv bidra till dessa detaljer.
I recensionen av THE PLANT: ZENITH RISING står det att det finns en långsökt koppling till ”The Body” genom uttrycket "never three on a match". Jag har varken läst THE PLANT eller "The Body", men jag tvivlar faktiskt på att kopplingen är så långsökt, eftersom uttrycket finns med också i DET. Jag har inte boken framför mig just nu, men jag minns att någon (Bill?) blåser ut en tändsticka som Richie använder för att tända cigarretter och säger något i stil med "aldrig tre på en tändsticka". Jag minns som sagt inte var i boken, men det var i The Barrens, det vet jag.
- Jo, det är en långsökt koppling. Det är ingen koppling alls faktiskt utan bara ett uttryck som går igen. King har ett par sådana som han använder då och då (trogna Följeslagare minns diskussionen om de ”röda kineserna” för något år sedan). Just ”never three on a match”-uttrycket är förmodligen ett som användes flitigt i Kings generation, så det är inte så märkligt att det dyker upp då och då. [Anders]
Fråga från Hans
12. Har ni sett det här? http://www.boardgamegeek.com/viewitem.php3?gameid=14296
- Nej, jag har inte sett det tidigare. För de som inte orkar kolla på länken handlar det om ett enkelt brädspel som någon gjort baserat på THE SHINING. Tydligen är spelmakaren bekant med King och baserat spelplanen på en skiss av King och dessutom haft honom som testpilot. [Anders]
Efterord
Så, då var detta jätteutskick över. Nästa gång tänkte vi sammanfatta Kingåret 2004 i vanlig ordning och det planerar vi att göra någon gång runt jul och nyår. Vi ses då, och skicka gärna frågor och bidrag som alltid.
Anders - http://www.secretwindows.tk (offline just nu)
Lilja – http://www.liljas-library.com
Följeslagarna – http://www.foljeslagarna.com
Stephen King - http://www.stephenking.com