UTSKICK UR ARKIVET
FÖLJESLAGARNA #259 – 100202
Förord
Hej och varmt välkomna i vinterkylan till årets andra utskick. Den här gången fokuserar vi på den nyligen utkomna "Knowing Darkness: Artists inspired by Stephen King", en riktig praktpjäs som får vad som helst att verka extremt litet, som till exempel det tredje numret av THE TALISMAN: THE ROAD OF TRIALS som vi också tittar närmare på. Bland nyheterna finns goda nyheter för de som tycker att King släpper för lite nya böcker...
Trevlig läsning - Anders & Lilja
Medlemsantal: 1188
Nyheter
* Storpocketutgåvorna av CARRIE, DÖD ZON och VARSEL är nu ute. Det är ju trevligt, men en tråkigare nyhet är att Egmont inte kommer att fortsätta ge ut översättningar av Marvels serieadaptioner i Sverige. Anledningen är för dåliga försäljningssiffror.
* En ny pocketutgåva av DANSE MACABRE släpps internationellt i februari. Den har utökats med essän "What's scary" som publicerades i två nummer av Fangoria runt årsskiftet.
* Det har bekräftats att det kommer en ny bok från King under 2010, och det har i samma veva meddelats att han har två nya böcker klara. Några mer detaljer finns inte i dagsläget, men lär komma inom kort.
* King har kommenterat JD Salingers död:
"I wasn’t a huge Salinger fan, but I’m sorry to hear of his passing — the way you’d feel if you heard an eccentric, short-tempered, but often fascinating uncle had passed away. Not as great a loss as Beverly Jensen (her marvelous The Sisters from Hardscrabble Bay will be published this summer), who wrote only one book before dying of cancer at the age of 49, or of Raymond Carver, who was barely into his 50s; Salinger was, after all, in his 90s.
But it is a milestone of sorts, because Salinger was the last of the great post-WWII American writers, and in Holden Caulfield — maybe the greatest American-boy narrator since Huck Finn — he created an authentic Voice of the Age: funny, anxious, at odds with himself, and badly lost.
Salinger’s death may answer one question that has intrigued readers, writers, and critics for nearly half a century — what literary trove of unpublished work may he have left behind? Much? Some? Or none? Salinger is gone, but if we’re lucky, he may have more to say, even so."
* Kings novell "Ur" släpps som ljudbok i mitten av februari. Här finns en promosajt med ett utdrag: http://promo.simonandschuster.com/UR/
* I mars/april-numret av Playboy medverkar King med dikten "Tommy", som beskrivs som "An eerie yet touching reminiscence of childhood friendships and the ways innocence and experience intertwine."
* King medverkar på Shooter Jennings kommande konceptalbum "Black Ribbons". King spelar inget instrument utan gör rollen som Will O' The Wisp en av regeringen censurerad radiopratare som pratar om Amerikas ödesdigra framtid mellan låtarna.
Jennings om samarbetet: "Once the idea of using him popped in my head, it kind of stayed and never varied. I wrote a script and I sent it to him, and then he took that and he rewrote it and changed it and added quite a lot of great stuff, so at the end of the day, that part of it was a collaboration. He was supportive of what I'd written and liked the voice that I had given the character. I sent it to him and a couple of weeks later, I had a package at my doorstep with a CD, a typed-out transcript and a picture of him doing it."
Ett litet smakprov på Kings insats finns här: http://www.shooterjennings.com/
Recension av THE TALISMAN: THE ROAD OF TRIALS #3
Sist var jag lite kritisk till THE TALISMAN-adaptionen som jag inte riktigt tycker håller måttet. Nu repar sig serien en smula genom att bjuda på fler miljöer ur Territorierna vilket ger lite mer bredd till storyn. Det känns bra, vad som fortfarande känns dåligt är de omåttligt stela karaktärerna som nästan helt och hållet saknar liv. Trist på en så bra story, som ändå är en av mina favoriter från King (och i det här fallet Straub).
Hur som helst - Jack får ett första möte med Osmond i Territorierna och klarar sig med nöd och näppe ur räckvidden för den onda lordens piska. Captain Farren ser till att Jack fortsätter med sin resa mot Talismanen, men vad Jack snart ska få veta är att otrevligheter lurar i Territoriernas skogar.
Storyn tar som vanligt myrsteg fram och det är nästan så jag är sugen på att plocka fram boken och börja läsa om den för femtioelfte gången så det händer något. I och för sig ska man inte klaga, men i jämförelse med till exempel THE STAND som får rum med så otroligt mycket i sina nummer känns THE TALISMAN väldigt tunn.
Hur som helst, en uppryckning sedan sist, värd tre Följeslagare av fem möjliga. [Anders]
Tredje numret av THE TALISMAN-serien för inte direkt Jack närmare sitt slutmål. Framförallt visar det istället hur elak Osmond är. Han visar det gång på gång i numret som för övrigt är ett rätt våldsamt och bra nummer, men det jag funderar på är hur i hela friden de ska hinna berätta hela historien. Det händer som sagt inte mycket i varje nummer och historien som berättas i THE TALISMAN berättar man inte i en hast. Nåja, vi får hoppas de vet vad de gör.
Som en bonus får vi en intervju med illustratören Tony Shasteen. I den berättar han om sitt arbete med serien. Ytterligare ett bra nummer alltså och det enda jag egentligen inte gillar med det är omslaget som ser ut som omslaget till en tantroman. Det passar inte alls in här. Betyget blir dock bra. Fyra Följeslagare av fem möjliga. [Lilja]
Recension av "Knowing Darkness - Artists inspired by Stephen King"
Så här gick det till när jag fick "Knowing Darkness": jag fick så klart en avi i brevlådan och när postplockaren på ICA hade problem att hitta paketet var jag på väg att ropa att det nog var ganska så stort, men innan jag hann göra det såg jag hur han fick en "ja, just det"-uppenbarelse och vände på sig och drog slutligen fram en stor postsäck. Smått chockad över detta hade jag för första gången i livet uppenbara problem att frakta hem en bok (!) från ICA, men det gick och väl hemma plockades ett stort paket upp ur säcken. "Hur stor är den här boken egentligen?" funderade jag medan kartongen försiktigt öppnades. Nu var det visserligen lite luft och skyddande packning runt själv boken, men fakta kvarstår: det är en jävla pjäs det handlar om! Lägger man en vanlig inbunden bok bredvid ser den ut som en liten tändsticksask i förhållande.
Detta gör så klart att det inte är någon speciellt enkel bok att läsa. Den väger runt fem kilo och det känns när man haft den i knät ett tag. Och ligga och läsa den i sängen som en vanlig bok är bara att glömma bort. Men så är inte "Knowing Darkness" en bok man läser från pärm till pärm, utan snarare bläddrar i när andan faller på.
Som det kompletta titeln lyder är detta en konstbok som till 80% handlar om de omslag och illustrationer vi sett i böckerna, och till kvarvarande 20% handlar om nya illustrationer från konstnärer som illustrerat King tidigare eller bara inspirerats av texterna. Detta är ett kärt ämne för mig. När jag en gång i tiden började läsa King blev jag fascinerad över att stå i bokhandlarnas avdelning för engelska böcker och titta på omslagen, och en resa till Stockholm innebar alltid ett långt besök i Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan där utbudet var betydligt större än på hemmaplan. Jag drömde om att att åka utomlands och lokalisera Kingböcker bara för att se hur konstnärer tolkat de olika historierna. När jag sedan kom in i Internets värld och beslöt mig för att göra en Kingsida var det ganska självklart att jag samlade på mig alla omslag jag hittade till det som blev "Secret Windows - The Stephen King Cover Gallery", en sida som var omtyckt men som dessvärre dog av tids- och platsbrist.
Alltså är detta en bok helt i min smak. Lyckligtvis är detta en enormt välgjord bok som Jerad på Centipede Press satt ihop. Den är visserligen dyr, men med tanke på vad man får så är priset motiverat. Stora färgbilder på lyxigt papper, ett otal uppslag som kan vecklas ut och så så klart väldigt mycket information om själva konstnärerna. Här finns dock en av mina få invändningar till boken. Informationen är ganska heltäckande intervjuer där det ofta syftas på icke-Kingrelaterade verk de gjort som man så klart inte får se i boken. Det är lite irriterande, men samtidigt är detta bildmässigt en väldigt nichad bok. Ändå kan jag inte låta bli att bli väldigt nyfiken på de bilder man inte får se.
Men de bilder man får se är värda desto mer. Utöver rejäla återtryckningar av omslagen utan störande typografi finns här ett myller av bilder som man kanske sett eller troligen inte sett. Väldigt mycket bilder ur de begränsade böckerna, som man visserligen sett en del av men mycket är för mig nytt. Mest myser jag åt reklambilder där det liksom finns "mer" av omslagen. Till exempel en reklambild för första utgåvan av THE STAND där man kan se gestaltningar av alla huvudpersonerna. Väldigt coolt.
Alla bilder är dessutom försedda med information om hur stora originalen är och vilka tekniker som används för att få till dem. Genom historien har allt från pennor till blandteknik och Photoshop använts och det är så klart intressant för de med konstnärliga intressen.
Kingexperten George Beahm har försett boken med ett antal texter, men de har jag inte ens kommit till än. Det här är nämligen en bok som kommer att räcka länge. Fyra starka Följeslagare av fem möjliga får den. [Anders]
Det är lika bra att inleda med det uppenbara, bokens storlek. Personligen har jag inte sett en större bok än denna och det säger en hel del då både den begränsade utgåvan av SALEM’S LOT och SECRETARY OF DREAMS är rätt stora böcker. Det mesta med bokens storlek är dock positivt. Man kan inte ligga på rygg i sängen och läsa den men det är väl egentligen det enda problemet som jag ser med boken. Men med tanke på att bokens fokus ligger på illustrationer är det naturligtvis bra att vi får dessa i så stora varianter som möjligt.
Boken jobbar sig igenom Kings böcker och vi bjuds på allt från omslag till illustrationer till andra suspekta bilder som prytt Kings böcker på ett eller annat sätt. Vi får dessutom lite information om var och hur de olika illustrationerna dykt upp samt en text av George Beahm (som de flesta säker känner igen namnet på via andra Kingböcker). Boken har dessutom ett förord av Frank Darabont som skapat filmer som THE SHAWSHANK REDEMPTION och THE MIST, och vad många kanske inte vet är att Darabont har en stor kärlek till böcker och dess utformning. Detta lyser dock igenom i hans förord.
"Knowing Darkness - Artists inspired by Stephen King" är en riktigt intressant bok men många otroligt snygga illustrationer. Dock innehåller den även en hel del otroligt fula omslag som prytt Kings böcker genom åren. En del känns helt ofattbart att King faktiskt godkänt, men samtidigt är det kul att se dem samlade här. Sen finns även ett av mina favoritomslag med; fågelskärmman som fanns på det amerikanska omslaget till NIGHTMARES & DREAMSCAPES. Ett otroligt snyggt omslag.
Det enda jag inte gillar med boken är placeringen av fotnötterna. De är svåra att hitta och det vore helt klart bättre om man bara satt dem längs ner på den sida de refererar till. Men detta är ett mindre problem och trots det gillar jag som sagt boken. Dock får man nog räkna med att man under första läsningen fängslas så av alla illustrationer att man får läsa den en annan gång för att kunna koncentrera sig på texten. Betyget blir bra. Fyra starka Följeslagare av fem möjliga. [Lilja]
Efterord
Med det tackar vi för oss för denna gång och så ses vi om en månad igen. Tills dess, trevlig fortsättning på vintern och glöm inte att bokrean är i slutet av februari!
http://foljeslagarna.com
http://dvdkritik.se
http://liljas-library.com
http://stephenking.com