UTSKICK UR ARKIVET
FÖLJESLAGARNA #54 - 990614
FÖRORD
Välkomna till ytterligare ett nummer av Följeslagarna. Denna gång håller vi faktiskt vad vi lovade i förra numret! Är det inte fantastiskt, så säg? Först en kortare artikel inför videosläppet av APT PUPIL och sedan en lite längre intervju med James Cole, mannen som gjort en kortfilm baserad på Kings korthistoria "The Last Rung on the Ladder" som INGEN får se! Läs mer om den lite längre ned.
Det börjar dra ihop sig till premiären av Följeslagarnas nya site. I samband med lanseringen av den kommer vi dock rensa bort de medlemmar som ännu inte registrerat sig. Hårt, men så får det bli. De som det berör kommer att få ett speciellt utskick med den sista påminnelsen innan de kopplas bort från utskicken. Möjligheten att återanmäla sig (med de uppgifter vi vill ha) kommer att finnas på den nya siten.
Trevlig läsning - Anders & Lilja
Medlemsantal: 129
NYHETER FRÅN TERRITORIERNA
* Tyvärr måste vi börja detta nummer med en rättelse. I förra numrets artikel skrev vi felaktigt att återutgivningen av NIGHTMARES IN THE SKY skulle släppas av Pocket Books, detta är fel! Boken släpps av Penguin i USA och inget annat förlag.
* Lite norska videonyheter. SOMETIMES THEY COME BACK…FOR MORE kommer att släppas på video någon gång i juli och STORM OF THE CENTURY kommer den 8:e september (2 veckor innan den släpps i Sverige - grattis!). För er som missade det kan vi även berätta att CHILDREN OF THE CORN 5 släpptes i Norge den 25:e maj.
* Från säkra källor kommer nu information om att det stora samtalsämnet vid årets filmfestival i Cannes var Frank Darabonts filmatisering av THE GREEN MILE. Det måste ju betyda att filmen KOMMER att uppmärksammas när den har premiär i december. Fast det har vi aldrig tvekat på…
* King har fått pris! Vid en bankett för Horror Writers Associations årliga möte som hölls femte juni i Hollywood, presenterades "The Bram Stoker Awards for superior achivement in horror" där King vann "bästa roman" för BAG OF BONES.
* King har recenserat Thomas Harris efterlängtade HANNIBAL (fortsättningen på SILENCE OF THE LAMBS) i det aktuella numret av New York Times (13/6). King recenserade även Harris RED DRAGON (föregångaren till SILENCE OF THE LAMBS) i The Washington Post 1981.
King är inte nådigt lyrisk i sin recension och klassar HANNIBAL som den läskigaste boken någonsin tillsammans med THE EXORCIST av William Peter Blatty, och King lär ju ha läst en och annan hemsk bok… Dock är inte alla recensenter eller läsare lika lyriska över boken… Kolla in läsarrecensionerna på amazon.com…
Den 1860 ord långa, utmärkt skrivna recensionen finns även online på:
http://www.ottawacitizen.com/entertainment/990609/2700827.html
* I kväll kl. 0:35 visar TV4 första delen av LANGOLJÄRERNA, del två visas nästa måndag (21/6).
INFÖR APT PUPIL PÅ VIDEO
Så var det dags för förra årets enda biofilm baserad på King att komma på video! Vi talar givetvis om SOMMARDÅD, eller APT PUPIL som originaltiteln är, baserad på Kings novell med samma namn i DIFFERENT SEASONS.
Filmen APT PUPILs historia är lång och brokig. Den version man kunde se på bio var faktiskt en andra filmatiseringen av novellen. Den första versionen, som gjordes under 1988, kunde inte slutföras på grund av brist på pengar och andra tråkigheter, som ni kunde läsa mer om i Följeslagarna #3.
Även den andra versionen - Bryan Singers APT PUPIL - drabbades av många olika tråkigheter innan den väl fick premiär. En scen i filmen innehöll barn som var nakna och detta ledde till en juridisk kamp, där bland annat barnens föräldrar uppmanade till bojkott av filmen. Det slutade med att scenen filmades om med äldre skådespelare. Mer om detta kunde ni också läsa i Följeslagarna #3.
APT PUPIL fick till slut sin premiär i oktober förra året, och för ovanlighetens skull var Sverigepremiären bara några veckor senare. Vi recenserade filmen i Följeslagarna #22 i november och var väl inte överväldigade över resultatet. Jag tyckte att filmen saknade lite botten, man fick inte riktigt det grepp om karaktärerna som man hade önskat, och jag delade ut tre av fem Följeslagare i betyg.
Lilja irriterade sig över slutet, som är ganska ändrat från Kings novell. Filmen slutar några scener innan boken, och filmens slutscen stämmer heller inte riktigt överens med boken. Jag accepterade slutet, men Lilja var hård och delade endast ut två Följeslagare av fem möjliga.
En som dock gillade filmen skarpt var Kanal 5:s filmexpert Ronny Svensson som delade ut högsta betyg. Om det är därför som några intervjuer gjorda av Ronny ingår som bonus på den svenska videoversionen eller inte vet vi inte, men vi bad i alla fall Ronny att berätta lite om vad som tas upp i intervjuerna, och så här svarade han:
"Intervjuerna gjorde jag med Sir Ian McKellen och Bryan Singer i Venedig i samband med filmfestivalen förra året. Vi talade om filmen var "viktig" med tanke på temat, McKellen berättade om hur han klädde sig i rollen och hur arbetet med Singer fortlöpte. Singer berättade varför han valde att filmatisera King och kraven han kände efter succén med De Misstänkta."
Vi bad även Ronny motivera sitt höga betyg på filmen, och fick då svaret:
"Jag har en helt annan infallsvinkel till SOMMARDÅD än er, som jag förstår det kommer ni från den litterära sidan och tolkar filmversionerna utifrån böckerna. Jag ser filmen som ett fristående verk byggd, i det här fallet, på en bok jag inte läst."
"För mig framstår Sommardåd efter att ha sett den tre gånger hittills som en av de starkaste bioupplevelserna på senare tid. En konsekvent och allvarsam skildring av ondska, dess rötter, spridning och fotfäste i modern tid. Att lyckas förmedla obehag långt in i hjärteroten på det sätt som Singer gjorde utan att använda våld eller explicita scener kan bara en stor konstnär göra, och det är utan tvekan Bryan Singer."
Så ni ska inte enbart lita på vad vi säger! Filmen är klart sevärd och, om man nu kopplar bort Kings novell för ett ögonblick, den är i sanning en stark film med ett suveränt foto och väldigt bra skådespelare, så hyr den för allt i världen!
Någon extrem succé blev filmen dock inte. En snabb koll på Internet Movie DataBase och man kan läsa att filmen, eller rättare sagt huvudpersonen Todd (spelad av Brad Renfro) vann priset som "best actor" vid Tokyo International Film Festival 1998. Det är dock det enda priset, och nomineringen, som finns listad på Internet Movie DataBase och det är ju lite tunt.
Men som sagt: hyr filmen, och hör gärna av er med vad ni tycker! Den 16:e finns SOMMARDÅD i Svenska videobutiker och dagen efter kan folk i Danmark hyra DEN GODE ELEV.
[Anders]
INTERVJU MED JAMES COLE
1. Var vänlig och inled detta med lite allmän information om dig själv, inklusive en lista över det du gjort hittills i filmbranschen!
- Jag växte upp i New England och började göra kortfilmer när jag var elva år gammal. Jag började skriva seriöst när jag gick i college och har blivit publicerad i "Castle Rock: The Stephen King Newsletter", THE STEPHEN KING ENCYCLOPEDIA och THE LOST WORK OF STEPHEN KING, såväl som i tidningarna "Sci Fi Universe" och "Video Watchdog". Jag flyttade till Kalifornien för att fullfölja en karriär som författare 1991. Jag har skrivit manuskripts i över 10 år nu, men inget har blivit producerat än.
2. Anledningen till att vi intervjuar dig är med anledning av den kortfilm du gjort på Stephen Kings "The Last Rung on the Ladder" ("Sista pinnen på stegen" i DÖDSBÄDDEN/NIGHT SHIFT), för vars filmrättigheter du betalade en dollar. När filmades den? Hur mycket kostade den att producera? Hur många officiella visningar har gjorts och kan du berätta någon rolig händelse från filmproduktionen?
- Produktionen av "The Last Rung on the Ladder" inleddes 1986 när jag var 20 år gammal. Jag hade flyttat till en liten stad i Cape Cod 1984 och träffat Dan Thron, en filmkollega och Stephen King fan. Vi beslöt oss för filma historien 1985, men kunde inte hitta en lämplig lada, så vi gav upp projektet . Hur som helst beslöt vi oss för att försöka på nytt året därpå. Vi hittade två barn i omgivningen och användbara platser och filmade under nio dagar sommaren 1986. Vi hade inget filmcrew och endast två Super-8 kameror, men lyckades ändå med det mesta.
Vad jag känner till har det bara varit en "officiell" visning av "Last Rung". Den har aldrig visats på TV eller kabel-TV eller liknande. Den ingick i filmprogrammet vid en MÄSSA. Den hette "Horrorfest" och var en jättelik mässa som gick av stapeln för 10 år sedan, 1989, i Colorado. Den hölls på Stanley hotellet, hotellet som inspirerade till Overlook Hotel i THE SHINING, och i en del av deras filmfestival visade de vissa av kortfilmerna. Dessa var de "officiella" filmerna som "Woman in the Room" och "The Boogeyman", men både "The Last Rung on the Ladder" och min kompis Jims version av "The Lawnmower Man" ingick likaså, eftersom vi kunde förse mässarrangören med kopior. Jag kunde inte åka dit, men jag hörde att fansens reaktioner på min film var mycket positiva.
Det finns ingen speciell "rolig händelse", vad jag minns, men det var många skojiga stunder på grund av felaktiga repliker och allmänt urballande. Barnen var strålande (11 och 13 år gamla) och vi hade mycket kul trots de komplicerade scenerna och snabba tidsschemat. Den totala kostnaden var runt $1500, mestadels kostnader för film och framkallning, plus hyra för klipputrustning och överföringen till video.
3. Hur kommer det sig att du valde att filma "The Last Rung on the Ladder"? Vad är det i historien som du gillar så mycket?
- NIGHT SHIFT var en av de första Stephen Kingböckerna som jag läste. Jag upptäckte King när jag var 13 eller 14 år gammal och även om jag inte minns exakt när jag läste boken, så älskade jag varenda historia i den. Dock, eftersom 90% av berättelserna är genuin skräck, minns jag att jag blev överraskad och lite förvånad när jag började läsa "Last Rung". Bara efter ett par sidor visste jag att den var olik de andra berättelserna; en enkel historia om en bror och en syster satt i en annan tidsperiod. Den blev omedelbart en av mina favoriter, men jag fantiserade inte om att göra en film på den.
När jag senare i livet träffade Dan Thron började vi jämföra varandras favoritverk av King. Det visade sig att även han älskade "Last Rung" och med anledning av det beslöt vi oss för att göra ett försök med den. Faktumet att det inte krävdes några monster, ingen make-up eller specialeffekter var en av anledningarna till vårt val. Den största anledningen var dock att berättelsen BERÖRDE MIG. Den fick mig att gråta första gången jag läste den, och jag kände att jag ville se om jag troget kunde filma en så pass vacker berättelse och få den att funka för bioduken.
4. Hela storyn bakom filmen kan man läsa i din essä "Why Kitty absolutely had to die, or how I made a movie of a Stephen King short story for a buck", publicerad i Stephen Spignesis THE LOST WORK OF STEPHEN KING. I essän skriver du att du även skrev ett manuskript för en längre version av filmen, men att du inte fick Kings godkännande vid den tidpunkten. Du skriver sedan att du ett år senare fick reda på att en man vid namn Lucas Knight fått rättigheterna till filmen och att han började leta efter dig för att få tag på ditt manus. Hur kommer det sig att han fick rättigheterna och vad vet du om denna kommande film? Är den baserad på ditt manus?
- Jag skrev en lång version av "Last Rung" som en personlig utmaning. Jag gjorde det utan Kings tillstånd enbart för att se om det kunde göras, om en 12 sidor lång berättelse kunde bli omarbetad till en 2 timmar lång film på ett lyckat sätt. Jag skrev tre utkast mellan slutet av 1992 och 1993. När jag var nöjd så skickade jag en förfrågan om rättigheterna eller en option på filmen till King. Ingen av förfrågningarna godtogs så manuset har fallit i glömska. (Utan Kings godkännande så kan jag givetvis inte sälja manuset.)
Jag fick reda på Lucas Knights planer för samma berättelse via internet. Nyheten satte skräck i mig eftersom jag var rädd att även han skulle göra sin EGEN lång version. Men så fick han tag på mig och jag fick veta att han precis som jag gjorde en KORT version, dock med en större budget (jag antar att man kan kalla det en "nyfilmatisering"). Så, för att svara på frågan, han använder INTE mitt manus för en lång version. Han skrev ett eget kort manus och bara för några dagar sedan hörde jag ifrån honom för första gången på flera månader. Hans manus har äntligen fått Kings godkännande och han ska börja filma nu i sommar. Hur han fick rättigheterna tror jag beror på att han är en LOKAL filmare. Stephen King hjälper ofta dem i sin hemstat, och faktumet att Lucas är uppbackad av en lokal PBS station kan ha övertygat King. Varför King aldrig har godkänt mina förfrågningar har jag ingen aning om…
5. Om vi återvänder till den första (och fortfarande enda) versionen – hur fick du reda på att King sålde filmrättigheterna till några av hans historier för endast en dollar? Var det en vild chansning eller visste du det innan du skickade checken till honom?
- Jag kommer faktiskt inte ihåg. Även om jag hade kontakt med andra Kingfans 1986 så kände jag inte Stephen Spignesi eller de andra "tunga" killarna. Jag tror att min kontakt var en gentleman vid namn Craig Goden som bedrev en bokhandel i New Jersey. Jag hade träffat honom vid några Science Fiction mässor och han sålde Kingböcker. Via honom upptäckte jag "Castle Rock" nyhetsbrevet och några andra kontakter. På något sätt hörde jag att jag kunde göra en STUDENT-film baserad på en korthistoria av King så länge som jag inte försökte marknadsföra filmen eller sälja den eller ens visa den utan Kings tillåtelse. Det är INTE samma sak som att "sälja filmrättigheterna". Ingenting "såldes" till mig för en dollar. Jag äger/ägde INGA rättigheter eller optioner till berättelsen. Dollarn TILLÄT MIG endast, som en collegestuderande, att göra filmen.
Så jag fick tag på adressen till Kings kontor och skickade en check på en dollar. En månad senare kom checken tillbaka, inlöst, med Kings signartur på baksidan! Så jag visste att jag var "tillåten" att göra "Last Rung" och det gjorde jag. Den sista punkten i denna oskrivna överenskommelse var att skicka en videokassett av den färdiga filmen till King, och det gjorde jag också.
6. Genom att "göra" filmen för endast en dollar, har du blivit en "Dollar Baby", som King själv har sagt. Vet du vilka de övriga "Dollar Babies" är och vilka berättelser de filmat?
- Jag känner bara till TVÅ andra "Dollar Babies". En är välkänd: Frank Darabont. Han filmade "The Woman in the Room" 1983 för en större, mer professionell budget, jämfört med mig. Vi vet alla att han fortsatte med att göra THE SHAWSHANK REDEMPTION och THE GREEN MILE. En annan "Dollar Baby" är Jim Gonis, som gjorde en historien trogen version av "The Lawnmower Man" (helt olik den långa filmen). Jim gjorde sin film samma år som jag gjorde "Last Rung" (1987) vid New York universitets filmskola. Vi träffades sommaren därpå (jag kommer inte ihåg var) och vi har varit vänner sedan dess. Jim bor också i Los Angeles. Jag vet inte vilka de andra "Dollar Babies" är, men jag skulle VERKLIGEN vilja se deras filmer! Jag har bara sett "The Woman in the Room", "The Boogeyman" och "The Lawnmower Man".
7. Hur kommer det sig att Darabonts "Dollar Baby"-film har släppts på video, när det inte ingick i avtalet?
- Förmodligen för att han lyckades få en SEPARAT överenskommelse med King att ge ut den på video, som inte hade någonting att göra med den ursprungliga "Dollar"-överenskommelsen som tillät honom att GÖRA filmen. Kom ihåg att "Dollar"-överenskommelsen endast gav filmaren ett OK till att få göra filmen, inte distribuera den, marknadsföra den, släppa den på video eller ens visa den utan Kings tillåtelse. Jag känner inte till detaljerna i Darabonts överenskommelse med King, men jag antar att hans film fick tillräckligt mycket uppmärksamhet (samt att King var tillräckligt nöjd med den), att ett video-deal gjordes. Detta betyder förmodligen att vilket videobolag det nu var som distribuerade filmen betalade en rejäl summa till King. Återigen: jag vet inga detaljer så detta är bara spekulationer.
8. Tror du att det finns någon möjlighet att din film kommer att bli tillgänglig för vem som helst i framtiden? Känns det inte jobbigt att folk inte kan se ditt verk?
- Jag kan alltid hoppas. Givetvis känns det jobbigt att folk inte kan se en film som de skrivit så mycket om i Kingsammanhang. Dock ÄR det en film med sina begränsningar. Den filmades på Super-8 med en väldigt liten budget, så den är verkligen inte så professionell i vissa avseenden som jag skulle vilja att den var. Jag tror att det är en av anledningarna till att King nekade mig ett avtal med ett intresserat videoföretag för några år sedan.
När jag blir etablerad i Hollywood, som en krediterad, betald manusförfattare, hoppas jag inte enbart på att få göra min LÅNGA version av "Last Rung", utan att också undersöka om jag kan få min kortfilm, och kanske några av de andra "Dollar Babies" filmer, släppt på video. Tiden kommer att visa vad som händer…
9. I din essä skriver du även att det enda beviset du har för att King sett din film är eftersom han nämner den i THE SHAWSHANK REDEMPTION: THE SHOOTING SCRIPT – har du haft någon kontakt med honom över huvud taget under åren?
- Inget direkt från HONOM. Jag har fått brev från hans kontor (sekreterare) och även från hans advokat gällande min förfrågan om att få en option till "Last Rung", men svaren har alltid varit "nej" eller "inte för tillfället". Svaren har alltid varit OK, men jag måste erkänna att det känns lite som besvikelse efter 10 års försök att aldrig fått ett enda ord från Mannen från Maine. Jag hoppas fortfarande att få det någon dag.
10. Har du några planer på att göra flera filmer baserade på Kings berättelser? Om du fick välja, vilken eller vilka historier skulle du ta och varför?
- Jag har inga planer just nu, eftersom jag ännu inte är etablerad i industrin. Jag tror att så fort jag säljer ett manus eller får en film gjord så kommer jag få ett "namn" och kan kanske komma någonstans med King då . Men jag kommer ALDRIG att ge mig på en annan Kingberättelse utan rättigheterna eller en option. Det är inte värt besväret.
När det gäller vilken berättelse jag skulle välja (för en långfilm) så skulle jag verkligen vilka göra THE LONG WALK eller DESPERATION. Det finns några korthistorier som jag skulle vilja filma som "The Monkey" ("Den Förskräckliga Apan"). Jag gillar också "One for the Road" ("Snöstormen") i NIGHT SHIFT, men jag har aldrig lyckats komma på hur man skulle göra den, eftersom större delen av den utspelar sig under en snöstorm i Maine ! (Och jag har inte en STORM OF THE CENTURY budget!)
11. Vi har hört att du är god vän med Frank Darabont, mannen känd för sin strålande version av THE SHAWSHANK REDEMPTION och den kommande THE GREEN MILE. Hur lärde du känna honom?
- Jag träffade Frank 1993, precis efter att han filmat klart SHAWSHANK i Ohio. Återigen minns jag inte HUR jag kom i kontakt med honom, eller vem som var min kontakt. Jag tror att jag bara slängde iväg ett brev till hans kontor och presenterade mig som en "Dollar Baby" (det var innan King använde sig av termen). Jag berättade att jag också hade gjort en kortfilm baserad på en berättelse av King, att jag var ett fan av "The Woman in the Room" och att jag var glad att han jobbade med SHAWSHANK. Otroligt nog svarade han och vi talade i telefon ett par gånger. Detta var dock i mitten av 1992 och jag fick vänta nästan 15 månader innan jag träffade Frank öga mot öga. Vi har hållit kontakten av och till sedan dess. Nu är jag tillbaka som god vän igen sedan förra hösten då jag besökte THE GREEN MILE setet flera gånger.
12. Har du sett något från THE GREEN MILE?
- Förutom vad jag såg när jag var där (vilket var otroligt), nej. Men jag förväntar mig att få se en nästan komplett version av filmen inom de kommande veckorna. Jag är väldigt upprymd över det!
13. Vet du vad som hänt med scenerna med "gamla"-Paul i filmen? Ryktena säger att de eventuellt skulle använda sig av en äldre Tom Hanks-look alike skådespelare eller utelämna dem totalt…
- Scenerna har ännu inte blivit filmade, men de KOMMER att bli det. Jag pratade med Darabont bara för en vecka sedan, och de har redan planerat att filma i juli. Jag vet dock ännu inte om de kommer att använda en sminkad Hanks eller en äldre skådespelare istället.
14. Har du läst något första utkast eller liknande till hans (ständigt) kommande filmatisering av THE MIST?
- Nej. Jag vet att det är en berättelse som Frank verkligen vill göra, men inte ens jag vet om han skrivit något manus än.
15. Vad arbetar du med just nu?
- Jag har precis gjort klart mitt första SKRÄCK-manus, kallat BEDBUGS, om en pojkes strid med sitt "monster i garderoben". Det kanske förvånar er och era läsare, men detta är mitt FÖRSTA skräckmanus. Även om jag älskar King, så är min favoritgenre att skiva i vanlig DRAMA. Mina övriga manus innehåller bland annat en berättelse om ett barn som skickas tillbaka i tiden till Depressionen och ett relationsdrama om en man som letar efter sin försvunna kärlek.
16. Tack för att du tog dig tid att svara på denna intervju! Finns det något du vill säga till Följeslagarna, som definitivt inte sett din film?!
- Håll ut. Jag tror verkligen att ni KOMMER att kunna se filmen inom de kommande åren, så fort som jag etablerat mig i filmindustrin. Och jag hoppas fortfarande på att få göra en långfilm på "Last Rung".
Tack för ert intresse. Jag har aldrig svarat på en intervju utanför Amerika förut! Om någon av er också är författare, FORTSÄTT SKRIV! Ju mer ni gör det, desto bättre blir ni!
* Vi tackar James Cole för svaren och önskar lycka till med karriären i Hollywood! Som en liten avslutning till detta kan vi berätta att Lucas Knight kommer att inleda sitt filmande den 8:e augusti då "flashback"-scenerna kommer att filmas vid olika ställen i Maine. Sen kommer scenerna med huvudpersonen Larry som vuxen att filmas i Canada. Det är bara att hoppas att denna version av "Last Rung on the Ladder" kommer att bli lite lättare att få tag i.
Anders & Lilja
FRÅGOR & SVAR
En fråga från Håkan Carlsson
1. Jag jobbar på bokhandeln i min stad och idag kollade jag på datorn på jobbet om kassetten "Stephen King Live!" fanns med och det gjorde den. Men enligt datorn har den redan kommit ut och går att beställa, jag vet inte om det har blivit fel med registreringen i datorn eller om man har släppt kassetten tidigare än beräknat?
- Det stämmer säkert att den redan släppts…i Sverige (eventuellt även i övriga Norden). I den pressrelease som jag fick med kassetten stod det att den skulle släppas den 17 juni. Det är dock så att detta datum kanske endast gäller i England. Det brukar ofta (fråga mig inte varför) vara så att böcker (och kassetter) släpps tidigare i Sverige än i England och USA. Pocketversionen av BAG OF BONES släpps t.ex. inte i England förrän den 17/6 medan den i Sverige funnits i butikerna i c:a 1 månad.
Visst kan det dock vara så att det är fel i er dator men jag tror nog mer på ovanstående förklaring. [Lilja]
BUTIKEN
Annonsera i BUTIKEN! Det kostar inget, men det måste handla om King! Din annons publiceras vid tre tillfällen, och blir den inaktuell under tiden så måste ni höra av er.
Köpes
* Steffe
- Tjena! Jag skulle vilja köpa Vinterverk, Dödsbädden, Den förskräckliga apan eller Maratonmarchen. Pocket på alla. Fint skick. Betalar 20 - 70 kr boken.
Säljes
* Anders
- Jurtjyrkogården, inbunden bokklubbsversion (Bonniers, 1991) i utmärkt skick. Omslaget skiljer sig aningens från Legendas utgåva (annan "Stephen King" logga). 50 kr + frakt.
EFTERORD
Då var det slut för idag. Nästa vecka är vi dock tillbaka som vanligt. Vad vi kommer att skriva om då är i dagsläget inte bestämt så vad det blir får ni se då. Till dess, glöm inte att hyra SOMMARDÅD och DEN GODE ELEV och hör gärna av er med era åsikter om filmen, så kan vi sammanställa något kul!
Anders – http://come.to/gallery
Lilja – http://come.to/liljas-library
Följeslagarna – http://home.swipnet.se/~w-55592/foljeslagarna