UTSKICK UR ARKIVET
FÖLJESLAGARNA #85 - 000320
FÖRORD
Hej och välkommen till mars sista Följeslagarnautskick. Detta utskick skulle egentligen vara fokuserat kring genomgången av NIGHT SHIFT (DÖDSBÄDDEN) och visst är det med lite längre ned, men med tanke på att det i förra veckan kom en alldeles ny Kingbok på nätet - RIDING THE BULLET - så handlar detta utskick mycket om den. Vi går lite närmare igenom vad en eBook är och publicerar en intervju med Stephen Kings agent Ralph Vincinanza som förklarar lite varför King valde att publicera RIDING THE BULLET som en eBook.
Mycket nöje - Anders & Lilja
Medlemsantal: 397
NYHETER FRÅN TERRITORIERNA
* Ja, som de flesta alltså vet kom RIDING THE BULLET förra tisdagen och nästan som väntat blev det fullt kaos på alla nedladdningsställen. Amazon.com, som erbjöd boken gratis, krashade fullständigt och just nu har man tillfälligt stoppat nedladdningen, förmodligen för att förstärka servern eller skapa mirrorsites. Rapporter om att ca 400 000 nedladdningar gjordes under de första 24 timmarna har uppkommit, och med det kan man säga att även Kings första eBook blev en "bestseller", men hur många som verkligen fick hem boken är inte känt…
* Nu i mars släpps den första delen av nyutgåvan av DÖDSBÄDDEN. Den heter nu JERUSALEMS LOTT OCH ANDRA NOVELLER
* För er som inte vill eller inte kan ladda ner RIDING THE BULLET kan vi gladeligen meddela att det nu är klart att den kommer att ingå i samlingen som ingår i Kings senaste kontrakt med Scribner. Tyvärr kommer det antagligen att dröja tills 2003 innan samlingen kommer ut.
* Mer böcker. Som det ser ut nu har vi inte mindre än 9 böcker att se fram emot inom de närmaste fyra åren om allt går som planerat, vilket inte alls är säkert:
2000:
- ON WRITING: A MEMOIR OF THE CRAFT
- "mellanbok" till THE TALISMAN (kommer att ges ut som en eBook)
2001:
- FROM A BUICK 8
- THE TALISMAN 2
- THE DARK TOWER 5
2002:
- CANCER
- THE DARK TOWER 6
2003:
- ONE HEADLIGHT (kan få en annan titel)
- THE DARK TOWER 7
Och som ni förstår så finns det alltså inte 7 tidigare FROM A BUICK som man missat! Det kan ju verka så när alla böcker år 2001 har en siffra efter sig.
* Och för ni som är nattugglor, eller kanske har en släng av "insomnia", kan ju sitta framför TV4 i natt. Det är nämligen då Oscarsgalan visas där THE GREEN MILE har chans att kamma hem fyra Oscars…
RIDING THE BULLET
Så är då denna, Kings första eBook, ute. Under veckan som gått har en del av er skickat in länkar till ställen där man kan ladda ner den gratis. Att detta skulle hända var det ingen som vågade hoppas på, en King bok gratis!!! Det verkade nästan för bra för att vara sant. Tyvärr var det lite för bra också. Det verkar det som om förlaget inte trott att så många skulle vilja ha denna bok?!? Efter bara några timmar hade deras server gått ner…
De två stora bokhandlare som erbjöd den gratis ser det antagligen som ett bra sätt att få in folk till deras sida. Det verkar dock lite dyrt tycker jag, de får ju trots allt betala för varje ex.
BarnesAndNoble.com hade den endast de första 24 timmarna för 0:-, nu får man betala för den igen, medan Amazon.com fortfarande erbjuder den gratis. Eller, erbjuder och erbjuder - som vi tidigare skrev verkar det ha blivit en stor belastning på deras server/servrar och just nu kan man fylla i ett formulär för att bli meddelad när boken finns tillgänglig igen. Adressen till Amazon.com är: http://www.amazon.com/exec/obidos/redirect?tag=052379122979&path=subst/promotions/stephen-king/stephen-king.html
Några funderingar från Stefan Zackrisson angående RIDING THE BULLET:
1. På slutet fanns det med information om att man skulle betala för boken för att kunna läsa hela boken men då boken innehöll de 66 sidorna så gissar jag på att jag fått hela boken.
- Detta vet jag inte vad det beror på. Meningen är ju att om du skickar den till en vän så ska denne bara kunna läsa utdraget och sedan vara tvungen att betala för den, kanske har det med detta att göra. Jag märkte dock inget sådant med det ex jag laddade ner från Amazon.com.
Har du bara 66 sidor fattas det dock två för att boken ska vara komplett. RIDING THE BULLET innehåller 67 numrerade sidor samt en sida med info om King som sitter sist. Har du dock alla dessa sidor är det bara att läsa och vara glad.
2. Vad jag reagerade på är att det inte går att skriva ut boken. Varför har de valt att göra det på detta sätt? Själv tycker jag inte det är någon höjdare att sitta och stirra på en bildskärm så jag hade föredragit att läsa den utskriven.
- Detta har de gjort för att man inte ska kunna sprida boken. Vore den möjlig att skriva ut den skulle den med säkerhet spridas på det sättet istället för att folk skulle köpa den…detta skulle ju då leda till att förlaget förlorar pengar. Jag håller med om att detta är trist men samtidigt förstår jag förlaget, det ska ju trots allt gå med vinst.
3. Det verkar också som att boken är bunden till datorn, vilket innebär att det inte är någon ide att spara boken bland annat Stephen King material som era förnämliga utskick. Det gör mig lite irriterad då det innebär att man egentligen inte äger ett ex av boken, bara rätten att läsa den. Samlare som man är så vill man ju ha alla böcker skrivna av favoritförfattaren.
- Det stämmer. Detta har förlaget gjort av samma anledning som nämns i fråga 2. De är rädda för spridning. Personligen tror jag att detta vore mer skadligt än utskrifter. Filer kan man ju skicka över Internet hur som helst.
4. Kan inte ni skicka ut något där ni beskriver dessa omständigheter runt denna bok och om det finns sätt att komma runt dem (lagligt) genom att t.ex köpa den på annat sätt.
- OK, jag ska försöka att komma med ett vettigt förslag. Köp boken hos Amazon.com. Som det är nu så får ni visserligen stå i kö men det kan man stå ut med. Gör det dock snart, det är ingen som vet hur länge Amazon.com kommer att fortsätta att låta oss ladda ner den gratis.
Efter att ni laddat ner den och har den i er eBook-läsare är det dags för utskrift. Eftersom det är gjort så att detta inte ska fungera så får man ta till andra vägar. Om ni förstorar upp sidan så att den blir så stor som möjligt, men ändå får plats på skärmen, och sedan trycker på knappen "Print Screen" (den sitter över "Insert" knappen). Efter detta öppnar Word eller liknande ordbehandlingsprogram, öppnar ett nytt ark och klickar på: "Klistra in". Eventuellt får ni göra följande: "Redigera" -> "Klistra in special…" -> och sedan se till att den inte läggs in som flytande över text.
På detta sätt får ni en version som ni inte behöver läsa framför datorn. Tyvärr går det nog inte att komma undan att ni måste ha kvar filen på den dator som ni laddade ner den på.
Här finns lite länkar till recensioner och artiklar om RIDING THE BULLET:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0003/16/king.html
http://www.bangordailynews.net/cgi-bin/article.cfm?storynumber=7735
http://news.cnet.com/news/0-1007-200-1567722.html?tag=st.ne.1002
http://dailynews.yahoo.com/h/ap/20000314/tc/stephen_king_internet_1.html
http://biz.yahoo.com/prnews/000314/ca_adobe_s_1.html
http://dailynews.yahoo.com/h/nm/20000314/wr/king_novel_2.html
http://dailynews.yahoo.com/h/nm/20000313/en/entertainment-summary_1262.html
http://www.bangordailynews.net/cgi-bin/article.cfm?storynumber=7785
http://www.usatoday.com/life/enter/books/book576.htm
EN INTERVJU MED KINGS AGENT, RALPH VINCINANZA
Intervjun är gjord av Publisher Weekley
PW: Varför publicerade Stephen King en eBook?
RV: Vi planerade, 1999, att jag skulle ordna en deal för en elektronisk publicering av en historia som skulle vara en bro mellan THE TALISMAN och dess uppföljare, som Peter Straub och Stephen King skriver nu. Jag tror att vi kommer att gå vidare med den men jag skulle vilja se den publicerad närmare utgivningen av uppföljaren, vilket antagligen kommer att bli i mitten av 2001. Så jag sa till Steve, "Vore det inte kul att se hur marknaden ser ut redan nu?"
Han svarade, "Låt mig fundera på det ett tag," och återkom sedan dagen därpå och sa, "Jag tror att jag har en historia som skulle vara perfekt för detta." Jag tycker att historiens handling är perfekt, men även längden. Jag ville inte ha något som skulle överväldiga läsaren, och längden är en av anledningarna till att vi kunde ge den ett så bra pris. Vi vill inte att priset ska vara en barriär -- och den hade inga produktionskostnader.
PW: Det är ingen överraskning att det är Stephen King som är den första stora författaren som publicerar elektroniskt. Men det är lite överraskande att se S&S inblandade. Varför gick han inte till ett renodlat e-förlag, eller gav ut historien själv?
RV: Det var mitt beslut. Jag har haft samtal med ett antal e-förlag och andra personer som har webbsidor. Stephen King har trovärdighet. Stephen King har en stor läsarskara, han är ett stort namn. Många av företagen är nya företag -- även de som har det bra finansiellt är nya företag. Om Stephen King väljer ut ett i mängden, skulle de få ett övertag som de kanske inte förtjänar. Vi vet inte hur denna teknik kommer att utvecklas.
Det finns massor av människor som skulle betala stora summor för att få King att göra affärer med dem. Jag har varit på möten där VD:n har berättat för mig att "Vi ger honom 40% eller 50% av våra aktier för att få ha ett samarbete med honom". Men det var inte vad vi var intresserade av. Vi var intresserade av att bli publicerade i alla olika format som finns tillgängliga på alla olika plattformar. S&S har varit väldigt aggressiva i sina val av samarbetspartners.
Det är viktigt att folk inte låter sin paranoia ta överhanden. Elektroniska böcker och nedladdningar från Internet är ett nytt och spännande sätt att presentera författare. Jag tror inte att det kommer att sabotera bokindustrin. Det är ungefär som när pocketboken introducerades. Förlag med inbundna böcker blev som galna och trodde att de skulle gå i konkurs eftersom samma böcker nu skulle finnas till ett billigare pris. Men så gick det inte.
PW: Men det finns en skillnad. Nu kan en författare lägga ut en bok på nätet nästan utan kostnad.
RV: Problemet för alla författare som publicerar på nätet är, hur får man folk att surfa dit? Jag tror att förlagen kommer att spela en viktig roll genom att vara de som säger, "Vi erbjuder böcker av…"
Författare som Stephen King och John Grisham och Tom Clancy är i en unik position eftersom de kan förmedla böckerna själva. Det är inte någon överraskning att dessa herrar, genom sin författande, tjänat tillräckligt med pengar för att kunna köpa förlagen om de ville sköta allt själva. Jag tror inte att Stephen King vill vara en förläggare. Jag tror att om han velat det hade han köpt Putnam för flera år sedan, och inte låtit det säljas till Pearson.
PW: RIDING THE BULLET är kodad så att den inte kan kopieras eller skrivas ut. Varför?
RV: På webben kan du ladda ner material, kopiera det och skicka det till hundratals personer. Syftet med kodningen är att när filen är nedladdad och jag försöker att skicka den till någon annan, låter någon annan ladda ner den i sin Palm eller försöker skriva ut den, vet filen om att den redan nedladdats och låser sig.
PW: Jag undrar hur länge det dröjer tills historien dyker upp i en icke elektronisk version på Internet. Möjligheten att någon har den i sin fickläsare och skriver av den på sin vanliga dator finns ju.
RV: Du kan göra det med en korthistoria, och personer har gjort det. Lagen måste vaka över sådant. Men att någon nu skulle sätta sig och skriva i en eller två timmar hellre än att betala $2.50 -- det har jag svårt att tro.
Vi vill att alla inblandade i elektroniska böcker ska uppskatta detta. Jag tror att det kommer att vara ett bra startskott för industrin.
[Källa: PW Daily for Booksellers. Översättning: Lilja]
GENOMGÅNG AV STEPHEN KINGS BÖCKER DEL 6: NIGHT SHIFT
"Shall we go?" -- Stephen King
* Stephen King och tacksamma herrtidningar
Någon speciell anledning till att Stephen King publicerade novellsamlingen NIGHT SHIFT i februari 1978 är inte känd. Det var väl helt enkelt dags. Novellsamlingar är något som förlagen mest publicerar för att vara schyssta mot sina författare, och de brukar inte sälja speciellt bra. NIGHT SHIFT sålde 24 000 exemplar inbundet och betydligt fler i pocket.
NIGHT SHIFT består av noveller skrivna mellan 1970-1975, alla utom fyra tidigare publicerade och då ofta i herrtidningar som Cavalier. King fick $250-300 för varje novell och levde i princip på dessa under de tidiga fattiga åren. "Graveyard Shift" var den första novellen King sålde till Cavalier och redaktören Nye Willden minns i George Beahms "The Stephen King Companion" att han direkt tyckte att det var något speciellt över Kings berättelser.
Han säger att de sällan redigerade dem. Vid något enstaka tillfälle ringde han King och ville ändra på ett slut eller ta bort en del som inte förde historien vidare, vilket King tillät. King har visat sin uppskattning till Willden och Cavalier vid ett flertal tillfällen, dels för att de trodde på honom och dels för att de var snälla nog att betala i förskott, vilket inte hörde till deras vanliga rutiner. Cavalier själva har aldrig försökt marknadsföra sig med att de var de som "födde" King som novellist, utan det är alltid King som nämnt Cavalier och inte tvärtom.
Cavalier var inte heller sena på att sälja tillbaka rättigheterna i respekt för den store kungen. Faktum är att samtliga av de 20 berättelserna, med endast inledande "Jerusalem's Lot" som undantag, har sålts till filmbolagen även om bara ett fåtal har blivit filmade.
* King talar till läsarna
Något som är smått unikt med NIGHT SHIFT är att det är den första boken där King talar direkt till läsaren i ett av sina numera vanligt förekommande förord. Den nu klassiska titeln på fansen - "constant reader" - myntas dock inte i detta långa förord där King berättar om skräck och om varför han skriver om skräck. Enligt George Beahm kan man inte få en bättre förklaring till varför King skriver som han gör än i just detta förord, jämfört med alla analyserande böcker, om läser riktigt noga förstås…
Men vad var det läsarna fick när de hade kommit förbi förordet? Förmodligen en helt ny sida av King som de inte hade stiftat bekantskap med tidigare. De flesta kände nog King som författaren bakom tre tjocka, långa böcker (CARRIE undantagen) - här presenterades den "korta" Stephen King. Min (Anders) egen personliga åsikt är att King får utrymme att leka av sig i sina noveller, skriva om lite mer lättsamma, kanske inte alltid så rumsrena saker som kanske inte är så trovärdiga jämt, medan han i sin längre verk kan bygga upp stämningar och karaktärer och mer trovärdiga berättelser - en ganska självklar uppdelning om man tänker på det.
* Blandat innehåll
Men givetvis finns det undantag. Det finns "seriösa" noveller i NIGHT SHIFT. En av dessa är "The Last Rung on the Ladder" som John D. MacDonald i sin introduktion till boken kallar "pärlan i samlingen". En novell helt befriad från övernaturliga inslag om en bror och en systers förhållande till varandra under olika svårigheter. En annan berättelse som står ut är avslutande "The Woman In The Room" som baserades delvis på Kings egna känslor när hans mamma låg på dödsbädden.
Vidare måste man nämna några mer lättsamma berättelser, delvis i den gamla E.C. Comics andan, som "Graveyard Shift" (den om jätteråttorna), "The Mangler" (den om den besatta mangeln), "Battleground" (den om gangstern som blir attackerad av tennsoldater), "Gray Matter" (den om sonen som köper öl åt sin smått slemmiga pappa) och varför inte "The Lawnmover Man" (den om den gräsätande gräsklipparmannen, som gärna sätter i sig andra saker än bara gräs…).
Två av berättelserna har kopplingar till andra verk av King. Inledande episteln "Jerusalem's Lot" har ju en självklar koppling till 'SALEM'S LOT medan "Night Surf" i själva verket framstod som ett litet smakprov av THE STAND som skulle komma ett halvår senare.
NIGHT SHIFT har ett brett utbud av olika slags berättelser från King, precis som de efterföljande novellsamlingarna skulle ha.
* Otaliga filmatiseringar
När det gäller NIGHT SHIFT så har väldigt många av historierna filmats, med blandat resultat. Bland dessa hittar man bland annat Frank Darabonts debutfilm, THE WOMAN IN THE ROOM. Frank gick ju sedan vidare och gjorde mästerverken THE SHAWSHANK REDEMPTION och THE GREEN MILE. Det är dock svårt att hitta några riktigt bra filmer bland dessa, även om manusen till både CAT’S EYE och MAXIMUM OVERDRIVE är skrivna av King själv. Under 2000 eller 2001 kommer det dock en film baserad på THE LAST RUNG ON THE LADDER som jag tror kan bli bra.
Bottennappen är däremot desto fler. Här finns filmer som CHILDREN OF THE CORN, GRAVEYARD SHIFT, THE LAWNMOVER MAN, THE MANGLER och den extremt superkassa TRUCKS
Filmerna från NIGHT SHIFT är även de som fått flest uppföljare. Det har nämligen gjorts 8 uppföljare till dessa filmer. Tyvärr är det inte någon av dem som är speciellt bra…
En del av historierna i NIGHT SHIFT har King även sålt till unga filmstudenter, King kallar dessa för "dollar deals" eftersom han endast tagit en dollar för filmrättigheterna. King kräver dock att filmerna inte visas offentligt och att han får en kopia.
* Udda faktan
Originaltiteln på boken var NIGHT MOVES, efter en Bob Seger låt, men ändrades innan publikation, kanske för att förhindra förvirring och ihopblandning.
Från början ingick även novellen "Suffer The Little Children" i samlingen, men Doubledayredaktören Bill Thompson tyckte att en berättelse var tvungen att tas bort för att inte göra boken för tjock (och i sin tur för dyr). King röstade på "Gray Matter" medan Thompson tyckte att "Suffer The Little Children" skulle tas bort. King lyssnade på Thompson och publicerade "Suffer The Little Children" först 15 år senare i NIGHTMARES & DREAMSCAPES, Kings tredje novellsamling.
Originalutgåvan av NIGHT SHIFT har en kort introduktion av författaren John D. MacDonald - en av de författare King själv brukar nämna som favorit - där MacDonald bland annat skriver att King är en mycket bättre författare vid 30 år än vad han själv var vid samma ålder. MacDonald dog senare och King visade sin uppskattning genom att dedikera "The Sun Dog" i FOUR PAST MIDNIGHT till honom. Introduktionen finns inte med i den svenska översättningen.
Ett av de amerikanska pocketomslagen - det med en hand inlindad i gasbindor och med ögon som tittar ut ur fingrarna (syftande på "I am the Doorway") har i Danmark används som omslag till THE DEAD ZONE!
* Seriösa faktan
Böcker:
1984 kom NIGHT SHIFT på norska (den norska titeln är NATTEMENNESKER)
1985 kom NIGHT SHIFT på svenska (den svenska titeln är DÖDSBÄDDEN)
1989 kom NIGHT SHIFT på finska (den finska titeln är YÖN ÄÄNET)
1990 kom NIGHT SHIFT på danska i två volymer (de danska titlarna är NATHOLDET och VAEDDEMÅLET)
2000 kommer NIGHT SHIFT på svenska i två volymer (de svenska titlarna blev då JERUSALEMS LOTT OCH ANDRA NOVELLER och MAJSENS BARN OCH ANDRA NOVELLER)
Filmer:
1983 DISCIPLES OF THE CROW (från STEPHEN KING’S NIGHT SHIFT, en s.k. dollar deal)
1984 CHILDREN OF THE CORN
1984 THE WOMAN IN THE ROOM (från STEPHEN KING’S NIGHT SHIFT, en s.k. dollar deal)
1982 THE BOOGEYMAN (från STEPHEN KING’S NIGHT SHIFT, en s.k. dollar deal)
1985 THE LEDGE (från CAT’S EYE)
1985 QUITER’S, INC (från CAT’S EYE)
1986 MAXIMUM OVERDRIVE
1987 THE LAST RUNG ON THE LADDER (en s.k. dollar deal)
1987 THE LAWNMOVER MAN (en s.k. dollar deal)
1990 GRAVEYARD SHIFT
1991 SOMETIMES THEY COME BACK
1992 THE LAWNMOVER MAN
1995 THE MANGLER
1997 TRUCKS
Uppföljare:
1992 CHILDREN OF THE CORN 2: THE FINAL SACRIFICE
1995 CHILDREN OF THE CORN 3: URBAN HARVEST
1995 THE LAWNMOVER MAN 2: BEYOND CYBERSPACE
1996 CHILDREN OF THE CORN 4: THE GATHERING
1996 SOMETIMES THEY COME BACK…AGAIN
1997 CHILDREN OF THE CORN 5: FIELDS OF TERROR
1999 SOMETIMES THEY COME BACK…FOR MORE
1999 CHILDREN OF THE CORN 666: ISAAC’S RETURN
* Personliga reflektioner
Anders. Jag ställer mig en smula kluven till NIGHT SHIFT. Det fina med novellsamlingar är ju att man kan läsa en novell då och då när man känner för det, läsa om favoriter när man tycker att det passar, och novellerna i just denna bok är ju ganska korta och behändiga. Men det finns tillfällen när jag läst några noveller och verkligen inte tyckt om dem. Fast nu, när jag sitter med innehållsförteckningen framför mig konstaterar jag att det inte alls är så dumma berättelser i NIGHT SHIFT.
En klar personlig favorit är "Battleground" som jag en gång i världen hade för avsikt att själv adaptera som serie. En snabbt förkastad plan. Dessutom är det ganska kul att läsa de berättelser som blivit kassa filmer, "Children of the Corn" är inte alls någon dålig berättelse. Synd att 248 uppföljare i videobutiken får den framstå så.
Det finns några berättelser som jag snart måste ge en andra chans. "The Woman in the Room"s storhet har jag aldrig förstått mig på, och "Jerusalem's Lot", som jag minns gav mig obehagliga känslor när jag läste den första gången, har jag aldrig läst om… Snart dags igen antar jag…
Jag hann inte läsa om NIGHT SHIFT innan denna artikel, men jag känner ändå att den helt klart är värd fyra Följeslagare från mig.
Lilja: Jag tycker att NIGHT SHIFT är en jämn novellsamling. Berättelserna i den är mycket bra, såsom "Battleground", "The Lawnmover Man" (inte alls som filmen) och "Night Surf", eller helt OK. Det finns inga noveller som inte är värda att läsa utan alla är intressanta.
Personligen tycker jag ofta att King gör sig bättre i längre verk, där han får chansen att utveckla sina karaktärer. I de kortare verken hinner han ofta inte med det utan karaktärerna blir lite ytliga. I NIGHT SHIFT tycker jag dock att King lyckats bra. Det som är fördelen med novellsamlingar, jämfört med "vanliga" böcker, är dock, som Anders redan påpekat, att man kan plocka ut guldkorna och läsa dem lite då och då.
NIGHT SHIFT får fyra Följeslagare av fem möjliga.
* Följeslagarnas medelbetyg
När det gäller Följeslagarnas betyg på NIGHT SHIFT har det inte kommit in så överdrivet många. Det kan ju bero på att den svenska översättningen DÖDSBÄDDEN var svårt att få tag på redan när den kom ut, men å andra sidan finns det väl tillräckligt många som kunde ha läst den på engelska? Hur som helst få ni som ännu inte läst den passa på nu när Wahlströms släpper den på nytt.
Däremot så har de betyg som kommit in varit övervägande positiva. Av de 14 betyg som ramlat in hittar vi tre 3:or, åtta 4:or och tre 5:or, vilket ger ett medelbetyg på prick 4 Följeslagare! Inte illa!
Bland betygen hittar vi kommentarer som: "En grym och morbid samling men med glimten i ögat, många höjdarnoveller" / " Den här novellsamlingen är väl inte speciellt mycket bättre eller sämre än någon annan av Kings novellsamlingar. Det är en hög jämn nivå på berättelserna" / " NIGHTSHIFT är Kings bästa skräcksamling vid sidan av SKELETON CREW" / " En ganska ojämn samling" / "Boken är jättebra men King är framförallt en romanförfattare tycker jag. Som novellist överträffas han av en del skribenter, som t ex Ray Bradbury" / "Ganska jämn kvalitet" / " Finns många bra noveller med och eftersom det är den första novellsamlingen så finns det inga riktiga 'utfyllnadsnoveller' som man kan hitta i senare samlingar och som drar ner betyget".
Två av de som satte 5:or har skickat in riktiga historier som kuriosa. Så här skrev Dan Linder:
>> Två mina kompisar har DÖDSBÄDDEN på svenska så jag var länge otroligt avundsjuk. Jag hade letat efter den i antikvariat i tre städer i flera år men inte hittat den.
Så en av mina kompisar sa en gång under en våt fest: "Du kan få köpa den. För 300." Han visste hur gärna jag ville ha den. Jag fick en dag på mig att bestämma mig. 300 var ju inte så farligt, det var den sista boken som gjorde att min samling blev komplett!
Dagen därpå gick jag och tittade på torget. Det var ett stånd med boklådor där och jag tittade i dem. Efter att ha bläddrat bland hundratals av ointressanta böcker såg jag den - ett PERFEKT exemplar av DÖDSBÄDDEN, inbunden.
Höll på att dö av lycka. Jag frågade vad den kostade. "50 spänn" sa torggubben. Så det var kul att säga till min polare att de där pengarna kunde han glömma....<<
Och Niklas Sundenius skrev:
>> Till slut fick jag tag på DÖDSBÄDDEN (Jag lyckades köpa den begagnad för 500 kr av en penalistisk kollega som dessutom hade den i en kartong i sin garderob) men jag måste säga att den är värd pengarna - SALEM'S LOT novellen i brevform är nog bland det bästa King har skrivit enligt min uppfattning. <<
[Text: Anders & Lilja]
STOR OMRÖSTNING
Ni glömmer väl inte bort att vi just nu har en stor omröstning angående Kings bästa bok, bästa novell och bästa filmatisering? Det är fortfarande gott om tid kvar till att tycka och rösta, den 12:e april vill vi senast ha era röster. Instruktioner och "regler" finns på vår hemsida. Logga in till medlemsavdelningen och klicka på "aktuellt". Vi har i dagsläget fått mails från ett 20-tal medlemmar och det är ju på tok för lite med tanke på att vi nästan är 400.
Påminnelser kommer defintivt att gå ut regelbundet från och med nu. Vi kan även avslöja att vi kommer att lotta ut ett litet läckert King-kit bland de som är med och röstar, så det kan ju vara en liten morot för att tänka till lite extra.
Vad många missar är att vi vill ha TRE titlar i samtliga kategorier. Uppställningen ska alltså se ut så här (fejkade titlar):
Bästa bok:
1. DIFFERENT NIGHTMARES
2. THE DARK STAND
3. FOUR PAST CHRISTINE
Bästa novell:
1. Rita Hayworth and The Body
2. Dolan's Game
3. The Road Virus of the Corn
Bästa filmatisering:
1. Children of the Lawnmover Man
2. Sometimes They Don't Come Back
3. The Green Mist
FRÅGOR & SVAR
Fråga från Anna A
1. Hejsan gott folk =) I ett tidigare medlemsbrev så var det en kvinna vid namn Susanne Fridh som skrev "För ca 10 år sen såg jag en film som hette "Den Förskräckliga Apan" - The Monkey's Paw- är detta en Kingrelaterad film, eller har jag haft en mardröm?"
Svaret från Lilja blev att "Jag skulle tro att du haft en mardröm". *Ler förtjust* Susanne, om du läser detta tjejen *skakar hand med*. Jag har också sett den filmen! Har inte sett den vare sig förr eller senare förutom den gången, men jag minns den så väl. Tyckte så synd om hunden som for illa, vilket i och för sig är väldigt typiskt herr King. Om jag minns rätt (många år sedan) så följde väl filmen kortnovellen rätt så precist till och med. Något att kika närmare på kanske? Nu när vi är två stycken som haft denna 'mardröm' *Flinar och drygar sig hejdlöst* Ta inte illa vid ;)
- Vi kan garantera att det inte finns någon som helst koppling mellan "The Monkey's Paw" och King. För det första finns det inte ens någon film vid det namnet registrerat i Internet Movie DataBase (och där finns ju ALLT!) och om den av någon händelse skulle följa korthistorien så kan det inte röra sig om något annat än ett fett plagiat. [Anders]
Fråga från Mats
2. Hej! Vet ni om det finns någon filmatisering av Kings novell "Flotten"? För några år sedan hyrde jag en film som innehöll tre kortskräckfilmer, och en av dem handlade om några ungdomar som simmade ut till en flotte, och så var det något som liknade olja på vattnet och dödade dem. Känner ni till om King har något med den filmen att göra?
- Ja, det är den numera ganska svåråtkomliga CREEPSHOW 2 som du har sett. Där är "Flotten" en av filmerna, tillsammans med "Old Chief Wood'n'head" och "The Hitchiker", så det är definitivt en Kingfilm. [Anders]
EFTERORD
I nästa nummer, om två veckor, ger vi oss på en recension på färska RIDING THE BULLET. Förhoppningsvis har de som är riktigt intresserade hunnit ladda hem den då, och de andra kan ju få ett litet hum om det är värt mödan eller inte. Men som vanligt är våra mailboxar öppna för all sorts mail, frågor, tankar och framför allt RÖSTER!!! Tills vi ses nästa gång, ha det så bra!
Anders - http://come.to/gallery
Lilja - http://come.to/liljas-library
Följeslagarna - http://welcome.to/foljeslagarna