The Talisman: The Road of Trials #1

Format: Tidning  •  Av Robin Furth, Tony Shastee, Nei Fuffino och Bill Tortolini, Del Rey (2009)

Efter den lilla introduktionen med #0 är det dags för The Talisman att börja på allvar i serieform, och nog känner man igen sig på en gång. I detta första nummer introduceras vi till Jack Sawyer, hans cancersjuka mor Lily - B-filmernas drottning och så klart Speedy Parker, vaktmästaren som talar om för Jack att den plats han bara sett i sina drömmar finns på riktigt. Den heter Territorierna och Jack har en mycket viktig uppgift att utföra där. Speedy lär Jack att "flippa över" till Territorierna och när Jack väl fått ett smakprov så börjar han förbereda sig för sitt uppdrag.
   Vi får även en skymt av den fara Jack och hans mor svävar i, när hans farbror Morgan Sloat driver igenom diaboliska planer där Jack och Lily bara är hinder på vägen, hinder som han planerar att röja undan.
   Alltså, jag älskar The Talisman, och bara av att läsa detta första nummer får jag ett enormt sug att genast rycka ut boken ur hyllan och läsa den för femtioelfte gången. Serieadaptionen känns bra vid en första riktig anblick. Storyn går möjligen lite snabbt, men det är mycket som ska avhandlas på de 30 nummer den planeras ta på sig för att återge romanen. Så här inledningsvis känns serien i stil mer besläktad med The Stand än The Dark Tower, men jag har en känsla av att ju mer tid vi tillbringar i Territorierna ju mer fantasifulla teckningar kommer vi att få se.
   En fin start och väl värd 4 Följeslagare av 5 möjliga.

Det första ”riktiga” numret av The Talisman är här (nummer 0 var ju mest en preview) och jag gillar det. Stilmässigt är det rätt annorlunda jämfört med både The Dark Tower och The Stand och i ärlighetens namn brister en del bilder på Speedy lite. Ibland ser hans proportioner lite fel ut. Men annars ser numret bra ut. Att sen själva historien är riktigt bra gör ju inte det hela värre. Här går det dock väldigt mycket fortare än i boken vilket inte heller är speciellt konstigt.
   Första numret handlar om hur Jack träffar Speedy och får reda på att han måste ge sig ut på sin resa för att rädda sin mor och hennes twinner. Så mycket mer än så hinner vi inte med innan numret är slut för den här gången men också det är OK. Det är bra att vi får se hur allt börjar.
   Numret avslutas sen med att vi får höra från manusförfattaren Robin Furth som berättar om sin relation till The Talisman och hur det kom sig att karaktärerna ser ut som de gör. Rätt intressant läsning. Betyget blir en stark 3 av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #257 - 2009-12-01

The Dark Tower: The Battle of Jericho Hill #3

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2010-03-04

De sista före detta Gilead-borna rustar upp för ytterligare en attack mot Farson, men något som står på agendan först och främst att lokalisera och frita den kvinna och det barn som kidnappades av ett trögmutant i slutet av förra numret. Det ska dock visa sig att bakom denna kidnappning finns återigen Marten Broadcloack/Walter O'Dim som utpressar kvinnans man på info... [Läs hela recensionen]